Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Ringenes Herre: To tårn" av J. R. R. Tolkien

"Ringenes Herre: To tårn" av J. R. R. Tolkien

Bokanmeldelse av Ringenes Herre: To tårn. Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.05.2004

Ringenes herre er en trilogi, og jeg har lest andre delen av den som heter To tårn. Den er skrevet av J.R.R Tolkien og er gitt ut av den norske bokklubben. Den er oversatt av Torstein Bugge Høverstad, og den ble gitt ut i Norge i 1974 og originaltittelen på boka er The two Towers.

 

( må fortelle litt om slutten fra bok 1 ringens brorskap )

 

Sauron smidde 21 ringer, tre ringer for alvene under det blå: sju er for dverger i saler av stein, ni for menn som all kjødest gang må gå, og han smidde en herskerring for å styre dem alle. Med den ene herskerringen ble Sauron svært mektig og vant kriger inntil en siste hær av menn, og alver gjorde et siste forsøk. Sauron mistet ringen og den havnet ved en tilfeldighet til Gollum, og siden havnet den i Hobbitum, hvor hobittene bor. Den første boka sluttet med at Frodo og Sam ( to hobitter) blir splitta fra brorskapet. Et brorskap som skulle frakte den ene herskerringen til dommedagsjuvet og gjøre slutt på den. Frodo er ringbæreren, og Sam er hans trofaste venn. Aragorn, Legolas og Gimli. Et menneske, en Alv og en Dverg er med i brorskapet. Urukhaiene (merkelige skapninger) har stukket av med Munti og Pippin, to hobitter fra brorskapet. Og i starten av To tårn må Aragorn, Legolas og Gimli vurdere om de skal ta opp jakten på Urukhaiene, eller om de skal følge Frodo og Sam videre på reisen.

 

Handlingene foregår i Midgard, en fantasiverden, eller et område hvor det lever Alver, Dverger, mennesker, Hobitter, troll, trollmenn,

Enter og en masse andre vesen. Hovedpersonene oppholder seg over alt. Men de største hendelsene skjer i Rohan.

 

Det skjer en del konflikter mellom Sam og Frodo underveis som handler om en viss ting jeg ikke kan si noe om. De største konfliktene er mellom det gode og det onde. Sarumann mot Gandalf, to trollmenn på hver deres side, hvorav Gandalf på den gode og Saruman på den onde. I de største kampene sloss orker og Uruk-Haier mot kjempende alver, og mennesker og èn dverg.

 

Boka dreier seg egentlig om det gode mot det onde. Og den ene herskerringen som alle sloss om.

 

Tolkien vil ikke akkurat lære bort noe med den boken her.

J.R.R Tolkien ville bare lage en slags mytologi fordi England ikke hadde noen ordentlig Mytologibøker. Han brukte norrøn mytologi som inspirasjon da han skrev boken på 1950-tallet.

 

J.R.R tolkien forteller på en veldig spennende måte, og ikke minst underholdene måte, og den er veldig bra skrevet med mye bra beskrivelser av natur og heftige kamper. Han gjør rett og slett boka spennende å lese.

 

Jeg likte boka veldig godt egentlig. Den var kjempespennende og jeg anbefaler å lese den. Den kan bli litt kjedelig i perioder når de store Entene ( trær ) prater og diskuterer med hverandre, men den er absolutt verdt å få med seg.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil