Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Engel uten vinger" (K. Scheen)

"Engel uten vinger" (K. Scheen)

En enkel og grei analyse av Kjersti Scheens "Engel uten vinger" fra 2001.

Karakter: 4

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.05.2004


Dette er en gripende ungdomsroman i nåtiden. Romanen handler om ei jente fra nord som rømmer hjemmefra for å dra til Oslo, for å bli skuespiller. Regine Rasmussen er navnet og hun har akkurat godt ut fra 10. klasse, og er ikke den som gir opp om motgang kommer. Hun blir boende hos skuespilleren Finn Egedius, og blir introdusert til noen av de få personene i hans liv; Vera Hansson og Ragnild Haugerud, som sjeldent omgås på den lille øyen, Båtskjærholmen, hvor de alle bor. Tidsforløpet i romanen er fra tidlig høst til nyttårsaften, altså nesten et halvår.

 

Romanen starter først med en in-medias res­-bit før den starter med kapittelene, i kronologisk rekkefølge. Allvitende synsvinkel er synsvinkelen som fortelleren bruker. Ved bruken av denne synsvinkelen oppnår fortelleren at leseren får flere versjoner av hendelsene.

 

Regine Rassmussen er en målrettet jente i en alder av 16. Hun er utadvent, impulsiv og påståelig, og yter alt for å oppnå det hun ønsker og drømmer om. Hun er lang og slank, med stort rødt hår og tjukke øyebryn. Regine forandrer seg ikke mye, bortsett fra å utvikle seg mot skuespilleryrket. Hun forblir den samme personen i romanen og kalles derfor statisk.


 

Finn Egedius er en gammel, sta og grinete mann, men bærer på mye erfaring. Han har vært en stor og berømt skuespiller, og liker sin tilværelse på den lille øya, bort fra byens støy. Egedius er en lang mann med et stort, ugreid grått hår og i tøfler. Egedius er statisk i romanen.

 

Vera Hansson er ei eldre dame, rund og frodig, med svart hår og mye sminke. Hun er påståelig, masete og sjalu. Vera er statisk i romanen.

 

Halvor Vangen er en lang, tynn, med svære, firkantete hender. Han var noenogtyve, og jobbet i firmaet til faren som reperatør av båter. Halvor reparerte taket hos Egedius, og fikk god kontakt med Regine.

 

Vera og Regine kommer ikke overens på grunn av Veras stahet og sjalusi. Som Regine kaller henne støtt og ofte i romanen: HEKS! Vera tåler ikke at Egedius har besøk og knytter bånd med noen andre enn henne, og derfor er hun ”angriper” hele tiden.

 

Miljøskildringene om vær og stedene som nevnes er av og til detaljerte. Siden de er grundige og forståelige, kan leseren danne seg bilder av omgivelsene og få fortellingen mer virkelighetsnære og ekte. Vi hører lite om familien til Regine. Moren omtales i ny og ne, men det gis ikke noen ordentlig beskrivelse av henne, så hun blir litt anonym. Faren skal vistnok være av utenlandsk opprinnelse, og stukket av like etter Regines fødsel.

 

Språket i romanen er enkelt og har et muntlig preg. Siden forfatteren skriver for ungdom har hun tilpasset språket for å nå frem til målgruppen med budskapet. Tabuord og slang er brukt i romanen, og en slik bruk av språket kalles lavstil. Det er mye muntlig tale i boken, replikker. Setningenes lengde varierer ganske mye, korte og lange. Romanen har en blanding av humoristisk og alvorlig grunntone.

 

Handlingen i romanen er bygd opp i kronologisk rekkefølge og byr hele tiden på noen nytt for å beholde interessen. Spesielt siden målgruppen er ungdom, må forfatteren opprettholde interessen til en hver tid, siden ungdom har en tendens til å gå fort lei.

 

Vendepunktet i handlingen kommer nærmere slutten, og gir historien helhet og svar på uoppklarte spørsmål, og som få avgjørende betydning for utviklingen til personene i romanen.

 

Temaet er mot. Det gjelder om å ikke gi opp håpet eller troen. Ting man ønsker kan forekomme mer ofte enn man aner. Sammentreff er også en mulighet.

 

Budskapet er å ikke gi opp om motgang kommer. Om tunnelen du traver i begynner å mørkne, finnes det alltid lys i enden. Etter å ha lest boken kom jeg til å tenke på et dikt søsteren min lærte meg:

 

Et ord vil jeg gi deg

et lite men godt

Om motgang du møter

gi aldri opp

 

Jeg syns at Kjersti Sheen ”Engel uten vinger” var en fengende og realistisk roman. Handlingen i romanen er virkelighetsnær og ekte på grunn av at temaet, som er realistisk nå til dags, opprettholder interessen. Hendelsen som var vendepunktet i handlingen, kan forkomme.

Jeg ville anbefalt boken for lesere som ikke behøver spenning og krim for å gjennomføre en bok.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil