Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fakta om Brasil

Fakta om Brasil

Noen fakta om Brasil og litt historie.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.05.2004

Historie

De første som levde i Brasil var Indianerne. De kom dit for over 20 000 år siden og levde som jegere og sankere. Portugiserne kom til Brasil i ca. 1500-tallet. De ble interessert i landet. Spesielt naturressursene. Som tømmer og sukker.  Under det Portugisiske styre ble millioner av indianere drept. Indianerne ble nesten helt utryddet. I dag er det bare 200 000 indianere igjen i Brasil. Brasil ble fritt fra portugisisk styre i 1822. Da overtok en keiser makten. I denne perioden tjente Brasil mye penger på å selge kaffe til utlandet.

 

I 1889 tok det militære makten fra keiseren i Brasil. Brasil ble deretter styrt av forskjellige militære diktatorer nesten uavbrutt frem til 1985.Under denne perioden ble folket i Brasil veldig undertrykt. Og på 1970-tallet begynte folk å protestere. Resultatet ble at de ikke skulle føre en så undertrykkende politikk. I 1980 ble det lov for flere partier å stille til valg. Det første fullt demokratiske presidentvalg ble holdt i 1989.

 

Klima og vegetasjon

I Brasil finner vi jo også Amazonas elven, verdens største elv. Områdene rundt Amazonas er derfor svært fruktbare. Hele 42 % av landet Brasil er dekket av regnskogsområdene rundt Amazonas. Det er der Indianerne holder til. OG i Amazonas regnskogen kan man finne over 50 000 forskjellige trearter.

 

Næringer og ressurser

Brasil er et land med enorme naturressurser. Som gull, olje, tømmer kaffe, sukker, bomull og soyabønner. Siden landet er så stort er det selvfølgelig variasjoner i de ulike delene av landet.

I den sørlige delen av Brasil er det mye jorder. Der dyrkes det veldig mye soyabønner og kaffe. Mesteparten av kaffen blir eksportert.

 

I dag

Brasil er et av verdens største industriland. På 1900-tallet opplevd de en stor økonomisk vekst. Men ikke alle innbyggere har fått ta del i denne veksten. To tredjedeler av befolkningen lever under fattigdomsgrensen i Brasil nå. Og det er det landet i verden der det er størst forskjell mellom fattig og rik. I tillegg har Brasil stor gjeld til utlandet. De betaler hvert eneste år mange penger i renter og avdrag. De har ufattelige med rikdommer og utfordringen deres er og fordele de på en rettferdig måte. Totalt bor det 186 millioner mennesker i Brasil.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil