Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Barokken

Barokken

Kort gjennomgang av hovedtrekk ved den litterære perioden Barokken.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.04.2004


Barokken streber mot det enhetlige og storslagne.

 

Betegnelsen ”barokk”, stammer fra slutten av 1700-tallet, da man var begynt å betrakte stilretningen som smakløs og pompøs. Barokk kommer av det  portugisiske ordet baracco som betyr ujevn perle.

 

Sentrale særtrekk er formrikdom, dramatisk bevegelse og sterkt følelsesmessig engasjement. Følelsesmessig spiller barokkstilen på et vidt register, fra religiøs ekstase og innlevelse til frodig livsglede og streben etter makt og ære.

 

Barokken vokste frem fra den italienske høyrenessansen.

På 1600-tallet var Roma et populært møtested for mange kunstnere, hvor de diskuterte kunst og kunst utrykk.

Kunstnerne var enige i at det var nødvendig med forandringer av kunsten. Kunsten varierer i stilen fra land til land. Kunstnerne var ikke enige om hvilket uttrykk kunsten den skulle få, var de imidlertid mindre enige om. Visse ting er likevel felles og går igjen hos de barokke kunstnerne.


Malerne var for eksempel svært opptatt av teatralske effekter. Lys og farge er brukt overnaturlig og dramatisk, slik at bildene skal få et mer dramatisk utrykk. Kunstig lys ble ofte brukt for å sette spesielle ting i bildet i fokus.

 

Rembrandt var en av malerne som ofte brukte kunstig lys for å sette spesielle elementer i bildet i fokus. Foreksempel i bildet "Nattevakten" ser vi hvordan han har valgt å belyse noen personer, mens andre ligger i mørke. Dette kan gi en andeledels tolkning av personenes rolle og karakter i maleriet. Effekter som motsetninger mellom ro og bevegelse, mellom stort og lite, kontraster mellom lys og skygge, forskjellige farger, mellom figurer i ulike positurer, mellom ulike stoff, naken og kledd og mellom det virkelige og det allegoriske er alle sentrale virkemidler i malerkunsten i barokken.

 

Kunstnerne var også opptatt av detaljer og nøyaktighet, og kunsten skulle mer enn noen gang skildre virkeligheten. De var ikke redde for å vise det groteske og merkelige. På denne måten ble bildene veldig dramatiske og fylt av liv.

Barokken førte også med seg store endringer i arkitekturen. Arkitektene søker også det overdådige, men samtidig en helhet. Det var ikke uvandlig å planlegge hele kvartaler sammen slik at man skulle oppnå en total effekt av arkitekturen. Dette kan man se tydelige eksempler på i gamle europeiske storbyer, slik som foreksempel Bordeaux i Frankriket.   

I planleggingen av nye store prosjekter og byggverk dannet Fyrsteslottet utgangspunktet for byplanleggingen etter barokktidens ideal. Et godt eksempel er Versailles, hvor byen, slottet og parken danner en viss komposisjon

 

 Barokken fant sin mest typiske uttrykksform i Italia, Spania, Sør-Tyskland og Østerrike. I Frankrike fikk den en mer avdempet og klassisk stram utforming.

 

I barokken var det stor forskjell på fattige og rike. Bare de rike som fikk høre mesterverkene til de kjente komponistene. Barokken var eneveldet stilart, og for barokkens mennesker var samfunnet stabilt. Stabilt i den betydning at alle hadde sin plass i samfunnet, gud på topp med de rike under og på bunn de fattigste, man hadde alltid oversikt over hvor man befant seg. Samfunnet var preget av store klasseskiller. I barokken hendte det store samfunnsmessige forandringer, spesielt når det gjaldt religion. Reformasjonen førte til dannelse av protestantiske kirker og reduserte pavens innflytelse.

 

Barokken førte også med seg store endringer i arkitekturen. Arkitektene søker også det overdådige, men samtidig en helhet. Det var ikke uvandlig å planlegge hele kvartaler sammen slik at man skulle oppnå en total effekt av arkitekturen. Dette kan man se tydelige eksempler på i gamle europeiske storbyer, slik som foreksempel Bordeaux i Frankriket.   

I planleggingen av nye store prosjekter og byggverk dannet Fyrsteslottet utgangspunktet for byplanleggingen etter barokktidens ideal. Et godt eksempel er Versailles, hvor byen, slottet og parken danner en viss komposisjon.

 

Mot slutten av 1700- tallet var barokk stilen begynt å bli betraktet som smakløs og pompøs av de unge kunstnerne som etter hvert kom til. Dette ble slutten for en stilart som siden har vist seg å bli en viktig kilde til inspirasjon og forundring.

 

 

Kilder:

 

Leksika

Lærebok Tema2

http://www.da-net.dk/Baroknoter.htm

http://home.c2i.net/audjorun/kunsten_i_europa/barokken.htm

http://home.no.net/einarnod/BAROKKEN.htm

http://www.taktogtone1.homestead.com/Barokken.html

http://it-student.hivolda.no/prosjekt/v01/191-Barokken_-_en_stilperiode/

http://www.heggen.vgs.no/skole/norsk.htm


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil