Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sur nedbør

Sur nedbør

Rapport fra forsøk.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.04.2004

Hensikt:

Vise at brenning av svovel(fyrstikk) fører til sur nedbør. Hvordan sur nedbør framstilles!

 

Teori:

Forbrenning av fossilt brennstoff frigjør store mengder CO2, NO2, SO2

Disse gassene reagerer med vann i luft og danner syrer og sure løsninger:

CO2 + H2O → H2CO3  (karbonsyre)

NO2 + H2O → H2NO3  (saltpetersyre)

SO2 + H2O  → H2SO4 (svovelsyre)

 

 

Utstyrsliste:

Forbrenningsskje

Svovel

Erlendmeyerkolbe

Aluminiumsfolie

Destillert vann

0,1m NaOH

Fyrstikk

 

 

Framgangsmåte:

Vi hadde litt destillert vann i erlendmeyerkolben, så tente vi fyr på en skje med svovel. Satte så skjeen ned i erlendmeyerkolben og isolerte toppen med aluminiumsfolie. Det ble tilsatt BTB(blå-løsning) for observasjon.

 

 

Observasjon:

Da vi tente på svovelet reagerte det med oksygenet og dannet svoveldioksid. Svoveldioksidet reagererte deretter med oksygenet i luften og dannet svoveltrioksid. Svoveltrioksiden reagerte med vannet i bergerglasset og det ble utviklet svovelsyre.

Den blå BTB-løsningen ble gul etter at forbrenningsskjeen var plassert i erlendmeyerkolben.

 

 

Konklusjon:

Forbrenning av svovel gir sure løsninger – altså sur nedbør dannes når svovel brenner.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil