Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fuglane

Fuglane

Sammendrag av Tarjei Vesaas' "Fuglane".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.05.2000
Tema
Fuglane


Romanen "Fuglane" er skrevet av den norske forfatteren Tarjei Vesaas og den ble første gang utgitt i 1957. Hovedpersonen i denne boka er Mattis, eller "Tusten" som han blir kalt på bygda. Handlingen i "Fuglane" utspiller seg fra det Mattis gjør og tenker. Mattis, som er 37 år, bor i et hus sammen med søsteren sin. Søstera heter Hege, hun er 40 år. Huset har de arvet av foreldrene, og det ligger like ved et lite vann. Kun en skog skiller huset fra landeveien og et større bosted. Hege er "normal" og hun er derfor redd for at hun kan komme til å beskylde Mattis for å være mindre verdt og hun føler at hun er nødt til å ta seg av broren ettersom begge foreldrene er døde. Mattis og Hege skaffer seg penger ved at Hege sitter hjemme og strikker kofter som hun selger. De tjener ikke mye penger på dette, men de tjener nok til at de kan klare seg økonomisk. Mattis er evneveik, tilbakestående og litt tregere enn folk flest. Han greier ikke å utføre noe arbeid skikkelig og han går derfor for det meste hjemme hos søstera, Hege. Mattis er veldig glad i å gå turer og se på den fine naturen. En dag da han er ute på tur, ser han et såkalt "rugdetrekk" over huset deres. Mattis blir veldig glad når han ser dette rugdetrekket fordi han vet at det betyr hell og lykke for dem som bor der. Han tror ikke at han trenger å skaffe seg jobb fordi det allikevel vil ende godt med ham pga rugdetrekket.

 

Hege synes det er urettferdig at det kun er henne som skal skaffe penger til å forsørge både seg selv og Mattis. Hege maser stadig om han kan være så snill å prøve å skaffe seg en jobb. Etter en stund går Mattis med på å lete etter arbeid og det tar ikke lang tid før han finner ledig jobb på en gård. På gården får han arbeide med å luke i åkeren. Jeg har tidligere beskrevet Mattis som litt tregere enn andre, og derfor klarer han ikke å følge med i samme arbeidstempo som de andre arbeiderene. Dette er noe han selv oppdager etter hvert, men bonden som har gitt ham arbeid er snill og lar han få arbeide dagen ut. Under arbeidstiden er han svært opptatt av et kjærestepar som også arbeider på gården. Mattis ønsker at han kunne være normal slik som andre mennesker. Senere blir han invitert på middag sammen med alle de andre arbeiderene midt under arbeidstiden. Mattis takker ja til dette. Når han går for å vaske hender, kommer han borti en annen jente og han føler at det kommer et støt igjennom ham. Dette viser at Mattis er veldig interessert i jenter. Mattis kommer hjem sent på dagen og da har han fått en liten lønning selv om han ikke har hjulpet til så mye på gården.

 

Etter hvert treffer Mattis en jeger. Mattis forteller om rugdetrekket som han er veldig begeistret over, men samme kveld skyter jegeren ned en rugde over huset til Mattis og Hege. Som sagt tidligere vet Mattis at rugdetrekket betyr lykke og nå som rugda ble drept, er det et tegn på at det kommer til å gå galt mellom Mattis og Hege. Hege og Mattis har også to ospetopper oppkalt etter seg og en dag slår et lyn ned i den ospetoppen som er oppkalt etter Mattis. Dette er enda et tegn på at det kan komme til å gå galt mellom Hege og Mattis, men det er særlig et tegn på at noe kommer til å skje med Mattis. En dag Mattis er ute og ror, holder han på å drukne fordi båten er gammel og den lekker slik at den tar inn vann. Mattis klarer etter langt om lenge å kave seg i land på en liten holme, han binder båten fast til beinet sitt og legger seg til å sove. Da han våkner, treffer han to jenter som er en tur ute på holmen for å sole seg. Mattis snakker en stund med jentene og han får for øvrig vite at de heter Anne og Inger. Mattis liker å snakke med dem fordi de er veldig forståelsesfulle og greie mot ham. Mattis er på de fleste punkter tregere enn andre, men han er veldig god til å ro. Han har lyst til å vise dette til jentene og han tilbyr seg å ro dem over til fastlandet. Han ror dem inntil kaien slik at alle kan se at han har vært sammen med to jenter. Mattis blir veldig stolt av dette.

 

Noen dager senere er Hege og Mattis ute for å gå tur. Hege vil at Mattis skal bli ferjemann og ro folk frem og tilbake over vannet som ligger like ved huset deres. Mattis er ikke særlig interessert med det samme, men etter hvert begynner han som ferjemann. Han ror utpå vannet og ser om det er noen som vil over til den andre siden. Det tar en stund før han hører noen som roper på den andre siden av vannet. Mattis ror bort til mannen og tilbyr ham en tur over til den andre siden. Mattis kan se at det er en tømmerhogger fordi han har en øks i sekken. Tømmerhoggeren presenterer seg ved navn Jørgen og han skal over vannet for å lete etter arbeid og et sted å bo. Mattis ror over vannet. På den andre siden spør Jørgen om han vet om det er noen steder å bo i nærheten. Mattis sier at Jørgen kan få bo hos dem. Hege blir litt overrasket med det samme, men det tar ikke lang tid før Jørgen flytter inn. Hege og Jørgen blir etter hvert kjærester, og dette er noe som gjør at Hege får mindre tid å se etter Mattis.

 

Mattis føler etter hvert at Hege ikke bryr seg om ham. Han liker ikke at Hege viser mer kjærlighet til Jørgen enn til ham selv og han vil derfor en dag utfordre skjebnen.

 

Mattis skal ro ut på vannet, lage hull i båten og deretter prøve å berge seg i land ved hjelp av årene. Han vil at det skal være helt vindstille når han gjør dette. Det går et par dager før det blir vindstille, men når den dagen kommer, ror han midt utpå vannet og lager hull i båten. Båten synker og Mattis prøver å berge seg i land ved hjelp av en åre i hver hånd. Det begynner å blåse opp og Mattis strever med å holde hodet over vannet. Boka slutter med dette og man får ikke vite om Mattis drukner, men utfra deg jeg har forstått er det mest sannsynlig at han drukner.

 

Boka begynner brått, leseren får ikke vite noe om Mattis eller Hege sin oppvekst, vi får bare vite at begge foreldrene er døde. I begynnelsen av boka, skildrer Vesaas hovedpersonene Hege og Mattis, men aller helst Mattis. Vesaas beskriver Mattis som evneveik, tilbakestående, hjelpeløs og usikker. Leseren får vite om det som foregår inne i hodet på Mattis og dermed får vi også vite hva Mattis føler og tenker. Mattis er redd for lynet og han ser på Jørgens øks som skarp og farlig. Han er redd for det som er skarpt, nemelig intelligensen. Vesaas beskriver Hege som ei normal jente som er redd for at hun kan komme til å si at Mattis ikke er "normal". Personskildring er noe som Vesaas håndterer godt og det får han godt frem i "Fuglane". Et av temaene i boka er hvordan de som er litt annerledes blir behandlet av samfunnet. Boka har som en brå begynnelse også en brå slutt. Boka ender med at det begynner å blåse opp på vannet der Mattis ligger og kaver. Vesaas overlater resten til leseren, men de fleste vil forstå at dette er slutten på Mattis’ liv.

 

Litt om Tarjei Vesaas:
Tarjei Vesaas var en norsk forfatter som ble født i 1897. Vesaas bodde fra 1934 på gården Midtbø i Vinje. Han debuterte med romanen Menneskebonn som ble skrevet i 1923. Vesaas’ romaner og noveller handler gjerne om undergangskreftene i menneskesinnet, men også om kjærligheten og skyldfølelse. Et av hans store verk er barneskildringen Det store spelet fra 1934. Med samlingen Leiken og synet, stod han fram som en av de første modernister i norsk lyrikk. Tarjei Vesaas har fikk Doblougprisen i 1957 og han fikk også Nordisk Råds litteraturpris i 1964. Tarjei Vesaas døde 73 år gammel i 1970.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil