Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den gale kroppsfikserte verden

Den gale kroppsfikserte verden

Handler om kroppsfiksering.

Karakter: 5

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.04.2004
Tema
Kropp

Har du hørt alle de utrykkene som de fleste jentegjengene kommer med, når de ser en eller flere jenter som er i lag? Ikke?!? Vel da ska du få se noen eksempler her.

 

Se der! Er ikke hun litt vel tynn? Har hun aldri hørt om mat før eller? Eller denne replikken: - WOW! Nesen hennes er jo større enn et fjell, kanskje en neseoperasjon hadde vært en god ide? Eller at rumpa hennes er for stor, den kan jo dekke et helt landområde. Hva om noen overhører disse samtalene, og forteller dem videre, og tilslutt så havner de hos den personen det gjelder. Da er det vel ikke ordet fiender som dukker opp.

 

Dette var vel litt i fra den gale jenteverdenen, men for å komme ned litt til så er det mange nye og gamle grunner til slankehysteri eller at de sparer opp penger til fettsuging. Jenter flest ser vi jo i motebladene at de jentene som modeller er perfekte, men de er så perfekte at de blir grusomme.

 

Noen jenter tror også at de er mye penere enn andre, og da er det liksom slik at de bare kan stå der å bedømme endre for hvordan de ser ut. De glor på andre fra topp til tå, og prøver å finne hver minste feil de har. De stirrer jo så mye at øynene kommer til å falle ut en vakker dag. Vel, det er jo ikke oss jenters feil at vi er slik, det er jo DNA’ et som har bestemt at sånn skal vi se ut og sånn skal vi være.

 

Så hvis vi hopper over til den gale gutteverdenen, hvis den er gal da, så kan vi prøve å finne ut om de har de samme problemene som jentene. Er de så opptatte av utseende som jentene, står guttene fremfor speilet i timevis og diskuterer med seg selv om at de er for feite eller for stygge? Eller har de et ego som er større enn størst, der de kan stå fremfor speilet og i stedet si: - Jeg er ikke stygg, jeg er mye penere enn gutta i klassen… Men kanskje er det en bra ting, for hvis de ikke har selvtilliten helt på topp, så kommer den vel, dess mye mer man sier seg selv. Tenk når de får høre at de fleste jentene betaler over 20.000 kr for å få fikset brystene sine, eller å ta fettsuging som koster mellom 10.000 og 16.000 kr! Og hvis man regner sammen hvor mye det koster å fikse kroppen sin fra topp til tå, så ligger prisen på rundt 130.000 kr, og DET er galskap!

 

Men det er også flere grunner til denne ”kroppsfikseringen”, og det kan komme av at noen i familien er syk, og da føler man vel på sett og vis at det er ens egen feil at han/hun er blitt syk. Vennegjenger er enda en grunn, for hvis en jente er perfekt, så vil vel de andre også bli slik som henne! En kommentar til en annen kan jo bli tolket feil, og det er kanskje det som gjør at denne ”uskyldige” kroppsfikseringen starter.

 

Så nå har du noe som du kan ha i bakhodet, ikke bli for opptatt av kroppen din. Vær heller fornøyd med den du er. Si til deg selv en dag du synes du ser forferdelig ut: - Hva så om at jeg ikke er like perfekt som de andre, det er ikke min feil. Jeg føler at jeg er verdifull, fordi jeg har venner som er glade i meg! =)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil