Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Gunnlaug Ormstunge

Gunnlaug Ormstunge

Referat av Gunnlaug Ormstunge.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
18.05.2000

Torstein, den kommende faren til Helga den fagre, drømmer en drøm som varsler ille. Det mener i alle fall en Nordmann som tyder den, han sa nemlig at han ville få ei datter og at to menn ville slåss om henne og dø. Torstein bagatelliserer det, og sier at han syntes tydinga av drømmen var dårlig. Da Torstein litt senere før ei skjønn datter, sier han like vell til kona at hun skal sette ungen ut i skogen. Kona setter ikke barnet ut i skogen, men hos ei anna kone hvor Torstein møter ho, uten å vite noe om dette , etter seks vintrer. Torstein får høre at det er ungen hans og tar henne med hjem. Seks vintrer etter det igjen flytter Gunnlaug inn hos Torstein, fordi han ville ut i verden og faren hans ikke ville utruste han til ferd. Noen år etter spør Gunnlaug faren sin, Illuge, om han ikke nå vil kjøpe halvparten i et skip til han, slik at han kan reise ut i verden. Dette gjør Illuge , men før Gunnlaug reiser ber han Torstein om hånda til Helga . Torstein svarer at vist han kommer tilbake innen tre år så skal han få henne.

 

Gunnlaug reiser så rundt i verden og blir kjent med, kveder og sloss for mange konger og jarler. En dag møter han Ravn, en gammel venn, og fører uord på han. Ravn sier at han skal vanære Gunnlaug slik som han selv nå har blitt vanært. Ravn har hørt om avtalen mellom Torstein og Gunnlaug, og etter at Gunnlaugs tre år er omme, drar Ravn og gifter seg med Helga, til tross for at han vet at hun er forelsket i Gunnlaug. Gunnlaug drar straks heimover når han får høre om giftemålet, men kommer akkurat for seint. Gunnlaug utfordrer da Ravn til holmgang. Holmgangen ender opp med at Ravn sier at han vant og Gunnlaug påstår det samme, like etter dette blir holmgang forbudt på Island. Senere utfordrer Ravn Gunnlaug til å gå holmgang med ham i Norge, der det ennå ikke er forbudt, Gunnlaug sier selvfølgelig, ja. Ravn kommer først til Norge, så Gunnlaug og frendene hans bruker en stund på å lete opp Ravn. Denne gangen ender det opp med at både Ravn og Gunnlaugs frender dør. Det er bare Gunnlaug og Ravn som står da Gunnlaug sårer Ravn stygt og går for å hente vann til han. Da han kommer med vannet hugger Ravn han i hodet. De begynner å slåss igjen og det ender opp med at Ravn dør. Gunnlaug overlevde kampen, men dør av hodesåret et par dager etter. Helga gifter seg på nytt med en som hetter Torkjell, men glømmer aldri Gunnlaug. Hun døde i sotteseng en stund etter hun ble gift på nytt.

 

Gunnlaug er en mann av få ord, slik som mennene i ættesagaene ofte er skildra. Likevell om han ikke sier så mye , så er han en god skald.

 

Gunnlaug er også veldig eventyrlysten, noe som vi merker når han ber faren sin, allerede som 12 åring, om å utruste seg til ferd.

 

Av utseende er det sagt om Gunnlaug at han var tidelig voksen, var stor, hadde lysebrunt hår, svarte øyer, hadde en litt stygg nese og et tiltalende ansikt. Ellers var han midjesmal, sterk og meget god med sverdet.

 

Gunnlaug representerer den lyse heltetypen med sin, mer eller mindre, ridderlige oppførsel og lyse utseende. Den lyse heltetypen er ellers vant til å seire både i kamp og i kjærligheten.

 

Ravn der i mot tilhører den mørke heltetypen, kjennetegnet til dem er at de ofte er mørkere både av sinn og utseende, de er også mindre ridderlig av seg. Ravn er også slu og veldig hevnlysten. Han er likevell ikke ulik Gunnlaug av størrelse og styrke. Lik Gunnlaug er Ravn veldig god med sverdet. Som Gunnlaug merker på slutten, er Ravn også veldig svikefull.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil