Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fehlingsvæske og monosakkarid

Fehlingsvæske og monosakkarid

Naturfagsrapport fra elevøvelse Fehlingsvæske og monosakkarid.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.03.2004

Utstyr:
Gassbrenner m/stativ
Vernebriller
Reagensrør
Begerglass
Fehlingsvæske
Fruktose (C6H12O6)
Sukrose (melis) (C12H22O11)
Svovelsyre (H2SO4)

 

Hensikt:
Påvise monosakkarid ved hjelp av fehlingsvæske.

 

Teori:
Når fehlingsvæske blandes i en løsning med monosakkarid, skal blandingen reagere!

 

Fremgangsmåte:
- Først tok vi litt fruktose og sukrose i hver sitt reagensrør. I dette hadde vi litt vann.
- Så tok vi litt fehlingsvæske i hvert av reagensrørene og rørte det om.
- Vi fremskyndet så reaksjonen ved hjelp av varme, og etter en stund kunne vi se at reagensrøret med monosakkaridet hadde blitt helt gult. Det med disakkarid forble blått, fargen som fehlingsvæske tilførte blandingen.
- Så tok vi i svovelsyre i det med disakkarid, for å spalte det til monosakkarid. Etter en stund med det kunne vi også se at denne blandingen ble gul lignende.

 

Figur:

(mangler)

 

Resultater:
- Når fruktose ble blandet med fehlingsvæske kunne vi se at dette reagerte. Den ble oransje mens den andre ble uforandret, eller blå da, siden fehlingsvæske har denne fargen.
- Når vi tilsatte svovelsyre i disakkaridblandingen spaltet vi disakkaridet til monosakkarid, og også denne blandingen ble gul/oransje.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil