Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fremstilling av Etyn

Fremstilling av Etyn

Naturfagsrapport fra elevøvelse 4.4 Fremstilling av Etyn.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.03.2004

Utstyr:
Sugerør
Kolbe
Lighter
Kalsiumkarbid Ca2C
Filterpapir
Trakt
Vernebriller
Målesylinder
Vann

 

Hensikt:
Fremvise og påvise etyngass og kalkvann.

 

Teori:
Når vi tenner på entyngass skal det komme svart ”sveiserøyk” opp fra flammen.

 

Fremgangsmåte:
- Første blandet vi Ca2C og H2O. Det begynte og boble og det utviklet seg etyngass.
- Vi tente på etyngassen med lighteren og det smalt kraftig når det tok fyr. Dette gjorde vi om og om igjen til reaksjonen mellom kalsiumkarbidet og vannet var ferdig. Flammen som oppstod var blålig og røyken var svart, som ventet..
- Vi filtrerte så blandingen i målesylinderen for å få kalkvann.
- Etter kalkvannet var silt ut blåste vi ned i vannet med et sugerør. Når kalkvannet så reagerte med CO2 begynte det å blokkere.

 

Figur:
(mangler)

 

Resultater:
Man fremstiller etyngass ved å blande kalsiumkarbid i vann.
Ca2C + H2O > C2H2 + Ca(HO)2
Man kan påvise etyngass ved å tenne på den, og da blir røyken svart som sveiserøyk.
Når vi blåste ned i vannet blokkerte det til det ble helt hvitt og ugjennomsiktig.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil