Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Om jakten på rus og endorfiner

Om jakten på rus og endorfiner

Hva er rus, og hvordan få den?

Karakter: 5+ (grunnkurs)

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.03.2004
Tema
Rusmidler

Gjennom alle tider har voksne, eller helst litt eldre, personer klaget på ungdommen. Ungdommen finner på så mye rart. Spiller høy musikk, bråker, finner på fysiske sprell og lager støy. En del av dette bråket skjer gjerne når ungdommen er påvirket av rus. Ofte ser vi i avisene at berusede ungdommer bråkte i et hus eller kjørte bil i beruset tilstand. Ordet ungdom ser i slike sammenhenger ut til å være et slags skjellsord for en gruppe mennesker, og det har et negativt fortegn. Hvorfor ser vi aldri slike oppslag om disponenter, steinhoggere, jernbanearbeidere eller lærere som kjører i lett bakrus? Jeg har aldri sett et avisoppslag der en 57-årig lærer ble tatt i bakrus-fyllekjøring.

 

For ungdom søker ikke rus i større grad enn voksne mennesker. Det er de voksne som lærer ungdom å forholde seg til rus. Det er de voksne som dytter på eller bremser, alt ettersom hvordan man ser det. Ungdom gjør ofte det stikk motsatte av det de voksne formaner dem om å gjøre. Kanskje det ligger litt rus i å være trassig også?

 

Ungdom søker gjerne et kick, og det kan vi kalle søking etter rus. Men alle søker etter rus – på en eller annen måte. Det skjer gjennom fysiske, musikalske eller åndelige sammenhenger, der det å gjøre noe helt vilt, gir et øyeblikks usannsynlig frihet. Når blodet bruser litt ekstra, kjenner vi at vi er til, litt ekstra.

 

Det er i hovedsak tre måter å søke rus på. Det er gjennom religion, gjennom fysiske opplevelser og gjennom kunstig stimulans. Den mest kjente er kunstig stimulans. Det er alkohol eller fysisk og psykisk påvirkelige stoffer. Denne rusen har ofte bivirkninger som er negative for en selv og de rundt seg. Det kan skape en negativ avhengighet, men en skal huske at mange omgås den med kontroll.

 

Den andre er gjennom religion, der en oppnår en suggesjon som oppleves som rus. Det hender på møter i enkelte kristne miljøer at folk tar helt av. De kan synge, danse, tale i tunger og finne på mye spesielt. Dette er en åndelig rus. I slike ruser har enkelte mennesker blitt lurt til å forplikte seg til å gi en tidel av det de tjener, eller også mer, til diverse menigheter. Det kan bli en kostbar rus.

 

Den tredje og siste rusen er det som skjer gjennom fysisk aktivitet. I hjernen vår finnes det et naturlig morfin, som kalles endorfiner. Når vi har gjort fysiske aktiviteter, som gjør at kroppen vår våkner og føler velvære etter den fysiske aktiviteten, utskiller hjernen endorfiner, og du kan føle en slags rus. Du føler deg på lag med kroppen din og vet at den funker veldig bra. Varmen i kroppen virker både fysisk og psykisk.

 

Jeg skal ikke påstå at den ene rusen er bedre enn den andre, etter som jeg ikke har prøvd alle... Men det går vel an å antyde at rusen med endorfiner som utskiller seg ved fysisk fostring, er å foretrekke. Du kan bli støl, men får ingen dagen derpå. Du kan bli sliten, men det koster ikke mer enn bare kreftene du bruker.

 

Det er veldig sunt å jakte på endorfiner. Alle mennesker jakter på rus – om de er klar over det eller ikke. Og det viktigste overfor rus, er å ha et bevisst forhold til den og bruke den positivt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil