Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skoletime

Skoletime

Kort analyse av diktet "Skoletime".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.03.2004
Tema
Skoletime

Temaet i diktet er nordmenn. Budskapet er å vise, ved hjelp av et dikt, at nordmenn tror de er best.  I diktet står det at nordmennene har de mest kjente forfatterne og de stor krigerne. Det står også at Norge har den reneste lufta og den minst svovelholdige oljen. Og De påstår at all dritten kommer utefra. Til slutt står, det hadde vært enklere om alle var nordmenn.

 

Hvis vi holder arket vannrett, ser diktet ut som noen fjelltopper. Jeg tror diktet har denne spesielle formen fordi hver linje skal bygge seg opp mot et høydepunkt i diktet, og når det punktet er nådd, synker det igjen. Så bygger det seg opp igjen. Hvis vi ser på ett eksempel.

”Vi har”, her begynner setningen og er på vei til å bygge seg opp. Det fortsetter med ”det reneste vannet”. Helt på toppen, der høydepunktet er, står ”Vi redder verden. Fritjof Nansen, Roald Amundsen, Nidarosdommen”. Det viser at den påstanden som er størst er på den høyeste toppen.

 

Tankene jeg får etter å ha lest diktet er at, mange nordmenn tenker slik det ble skrevet i teksten. Det virker som nordmenn har veldig bra selvtillit, kanskje for bra, når det gjelder fedrelandet, Norge! Han som har skrevet diktet hadde skrevet det ut fra hvordan en nordmann tenker om Norge. Det var en del påstander. Slik som: ”Vi redder verden”. Det er vel en ganske stor påstand. Og jeg tør påstå at det ikke er helt sant...

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil