Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Stoler du på energiloven?

Stoler du på energiloven?

Bevis på at du kan stole på energiloven (elevøvelse).

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.02.2004

Hensikt

Å finne ut om du stoler på energiloven.

 

Utstyr

  • Et tungt lodd
  • En solid snor
  • En solid krok i taket

Fremgangsmåte

Vi festet en krok i taket. Bant en snor til et blylodd og festet snoren til kroken. (Se fig).

 

<bilde>

 

En og en elev gikk fram, tok loddet og holdt det foran magen. Deretter slapp man loddet og lot det sveive til andre siden. Man måtte vente til det kom tilbake, stole på energi loven, og la det komme mot deg igjen uten at du flyttet på deg.

 

Resultat

Når loddet kom tilbake, mot deg, hadde det ikke så stor fart at det traff deg. Det stoppet like før og forsvant tilbake til den andre siden igjen. Neste gang det kom mot deg igjen, snudde det enda lenger fra deg.

 

Konklusjon

Loddets energi ble overført til vibrasjoner i luften. Dermed mistet den noe av farten for hver gang den sveivet fram og tilbake. Man kunne stole på energiloven som sier at energi kan verken skapes eller forsvinne, bare overføres fra én energiform til en annen. Det er akkurat det som skjedde i forsøket.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil