Søk i stiler
 

Makt og terrorisme


Meninger relatert til makt og terrorisme.
Sjanger:LeserinnleggLastet opp:19.02.2004
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Terrorisme
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



Hvorfor er det galt av terrorister å drepe uskyldige sivile, mens for amerikanerne er det fullt akseptabelt. Dette er et spørsmål en kan stille seg selv. Etter 11. september 2001 har USA drevet heksejakt på terrorister. De sier selv at de skal utrydde terrorismen, og at de er i ferd med å bryte ned det store terrornettverket Al Qaida. Men går det egentlig an å utrydde terrorismen, og har kampen i det hele tatt ført til mindre terrorisme? Hvis en ser objektivt på dette så tror jeg nok de aller fleste vil komme fram til at svaret er et rungende NEI. Det nytter ikke å bekjempe terrorisme. Jeg tror bare USA skaper grobunn for ny rekruttering av terrorister.

 

Det døde rundt om tre tusen amerikanere 11. september, men mye tyder på at langt flere sivile har dødd i USA sin kamp mot terror i Afghanistan, og Irak. En kan alltids komme med argumentet at det alltid vil gå sivile liv til spille i en krig, men hva har USA egentlig oppnådd med disse krigene? Det er riktig at det i begge landa var et grusomt regime, men jeg tror neppe det er blitt så mye bedre. Så hvem kan egentlig stå i mot USA sin maktsyke. Ingen, slik situasjonen er i dag vil jeg si. USA kan nærmest gjøre akkurat som de vil, uten at noen kan si noe på det. Det spiller ingen rolle hva andre mener, presidenten i USA er nærmest blitt Gud. FN hadde tidligere ganske stor innflytelse i den internasjonale politikken, men blir nå regelrett ignorert av den eneste supermakten vi har igjen. Nemlig USA med sin maktsyke president Bush i spissen. Det beste eksempelet på USA sin egenrådighet kan vi se med tanke på Irak-konflikten. Uten FN sitt samtykke gikk USA og britene til krig, selv om alt tydet på at Irak ikke hadde masseødeleggelsesvåpen, og dermed ikke var noen trussel mot vesten.

 

Jeg vil nå ta en liten gjennomgang av krigen, eller frigjøringen som de selv kaller det av Irak, og nå forsøket på å gjenoppbygge landet. Personlig kan jeg ikke skjønne hvor lite gjennomtenkt krigen har vært. Jeg mener det har vært en eneste stor fiasko, akkurat slik som sist gang britene invaderte Irak. Det er mange likhetstrekk mellom de to. De kom begge som frigjørere, og forventet å bli tatt imot med åpne armer, og akkurat som sist går det rett i dass. De sies at en lærer av historien, men ironisk nok har historiske feilgrep en egen evne til å gjenta seg. Mye av grunnen til at frigjøringene av Irak ikke har gått så bra er nok på grunn av den sammensatte befolkningen.

 

Nesten hver dag blir mennesker drept i Irak, det har riktignok blitt mindre angrep på vestlige styrker, men angrepene mot irakere som samarbeider med USA har økt betraktelig. Jeg tror Saddam planla denne geriljakrigen lenge før koalisjonsstyrken inntok Bagdad. Han gjemte bevist unna en hel masse våpen for å drive geriljakrig etter at de hadde inntatt landet. USA kan prøve så mye de bare vil, men jeg er ganske så sikker på at de aldri vil klare å skape fred, og demokrati i dette landet. Hvis vi ser på de andre landene i denne regionen, så ser vi at det eneste landet som har et ordentlig demokrati er Israel. Det nytter ikke å bygge opp et vestlig demokrati i Irak, og de trenger i hvert fall ikke USA sin hjelp til dette. De fleste irakere er glad for at tyrannen Saddam er borte, men de vil ikke bli styrt av noen utlendinger. Geriljakrigen vil bare fortsette og fortsette, mens irakerne blir stadig mer utålmodige. Vi ser at det ikke er noen fremgang i gjenoppbyggingen av landet, og de fleste hjelpeorganisasjoner er nå trukket seg ut av landet på grunn av sikkerheten. Terroristene har bevist angrepet hjelpeorganisasjoner for å forhindre en utvikling i landet. Terroristene ønsker å gjøre alt for at amerikanerne ikke skal lykkes, og jeg tror terroristene kommer til å klare dette. Selv om Mr. Bush sier at de ikke vil trekke seg ut av Irak før de har fått orden på landet, så kommer de nok etter hvert til å bli tvinga til dette. Jeg tror neppe de kan tåle den tilstanden som nå er i Irak over en lengre periode, og det vises ingen tegn på at trenden skal snu.

 

Det nytter ikke å kjempe mot  geriljaen, vi ser hvordan det gikk med USA i Vietnam. Selv om amerikanerne i utgangspunktet var overlegne, ble de etter hvert tvunget til å gi seg. Akkurat likt var det for Sovjet på 80-tallet da de skulle innvadere Afghanistan. Afghanerne kjempet hardt imot, riktignok med god støtte fra USA, som på tradisjonelt vis tok parti med sin fiendes fiende. Ganske ironisk ikke sant. USA bygde opp Taliban, som det senere skulle vise seg behandlet borgerne sine på en lite fin måte, for å si det på den pene måten. USA måtte senere knuse dette regime, som de selv var med på å bygge opp fordi det hadde forbindelse til terrornettverket Al Qaida som de mener sto bak 11.september. Etter at de hadde lett etter lederen av Al  Qaida, Osama Bin Laden og ikke fant han noe sted, stikker de ifra regningen. Mye mer lønnsomt å overlate gjenoppbyggingen til FN, og Europa.

 

Så hvorfor gjør USA akkurat slik de vil, uten å ta hensyn. Svaret er enkelt. De har muligheten til dette, så hvorfor ikke bruke den. Alle andre stormakter opp igjennom tidene har gjort det samme. Britene regjerte store deler av verden i 200 år med lite hensyn til andre folk. Jeg mener makt er det farligste som finnes, jo mer en får av det, desto mer vil en ha.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Saddam
26.04.2006 00:28

Bra!
8
anbefalinger
Kom igjen'a folkens. USA er en nasjon som tjener på fonflikter. De gjør nesten hva som helst for å invadere et land. Først var det Afghanisthan, så Irak, neste nå blir Iran. Hvor lenge skal de fortsette dette korstoget?


06.06.2005 14:36

Bra!
5
anbefalinger
hvorfor er d galt av terroristene å drepe uskyldige men for amerikanerne er det helt greit?e du fjott i høue???amerikanerne gjør dette for å redde en større mengde mennesker mens terroristene gjør det BARE for å drepe å skape frykt!! idiot!!!!


oracle2k
04.05.2006 13:11

Bra!
4
anbefalinger
jeg er egentli enig med forfattern her....
hvorfor er det galt av terrorister å drepe sivile, men ikke amerikanerne? uansett hvem som dreper sivile, enten det er terrorister eller ikke, så er det galt.

Men jeg må og si meg enig med de kommentarene her... noen av de utsagnene du hadde her, er litt vel drøyt...

normann
20.06.2005 20:53

Bra!
2
anbefalinger
helt eni me han ola, gooooooooooo ola.kos fra normann

Iraker
22.01.2007 21:16

Bra!
2
anbefalinger
Fuck USA...og Fn faen ...de skaper bare problemer i verden ..hvorfor er de egentlig som skal skape "fred"...hvorfor blander de seg ....morra dems ass

...
11.03.2008 18:12

Bra!
2
anbefalinger
Hvem er disse "terrorister"? Der er bare tre sider av krigen:
1. De som invanderer, soldater styrt av en jævla regjering. Ikke for å slåss mot disse "terroristene", men for å skape kaos i landet. Fordi sålenge det er kaos kan de pumpe ut alle pengene.

2. De jævla islamistiske gruppene som benytter seg av situasjonen og bruker den for å skape en motstandsgrupe. Fordi da kan de gjøre det samme.

3. Også har vi de som faktisk blir kalt for "terrorister", de som gjør alt for å beskytte sin kone og barn

Konklusjon:
Kaos=penger, makt og føre til kontroll
Krgen starte for å "beskytte" verdenen mot en "stor" tryssel og ende med en "krig mot terrorisme"

andree
18.10.2006 19:13

Bra!
1
anbefalinger
Selvfølgelig er det ting en kan være uenig i når noen skriver leserinnlegg. Men alt i alt synes jeg du har fått fram mange gode synspunkter og flott skrevet!

Tullinger!!
19.11.2008 00:14

Bra!
1
anbefalinger
smartass, hvordan vet du at det er syriske og iranske terrorister som bomber i Irak? har du vært der og sett dem? Du tror på alt det apekatten ( Bush ) sier!!! Han sier det bare for å finne en grunn til å angripe dem. USA driter egentlig i terrorister, de er bare ute etter olje! Har Syria gjort noe galt? Hvorfor skal USA få lov til å ha atomvåpen og ikkeIiran?

.,.,
22.04.2010 20:19

Bra!
1
anbefalinger
muslimer er ikke terrorister !!! skjønn dt, handlinger som vi mennesker gjør kommer an på hver enkel person. Å dt står ikke i koranen at du skal drepe sivile. Derfor er dt stor forskjell på en terrorist og en muslim ! btw: bra skrevet, er så enig med deg. USA som de kaller dt rettferdige landet gjør hva de vil når de vil ! bare dt beste for seg selv...

Potet
24.11.2005 21:52

Bra!
0
anbefalinger
Jeg er helt enig!!... Hva fikk u på¨den saken a??

Aabol
26.04.2006 00:37

Bra!
0
anbefalinger
Eyey, assa, tror du må snakke med morra de om denne stilen, la hu se over, for dette var litt drøyt.

Tror du må lære deg litt fakta om terrorisme før du kan komme med slike uttalelser i en slik stil

kul BOY
22.01.2007 21:18

Bra!
0
anbefalinger
Jævla nerde ass....finn på no annet i fri tida faen....jg er her bare for p slippe å gjøre lekser ..haha...egentlig skal jg takke dere ass

smartass
17.04.2007 12:55

Bra!
0
anbefalinger
når du nevner geriljakrigen, eller at våpen som saddam hadde gjemt tar du litt feil. det skjedde litt i begynnelsen av krigen. men nå er det iranere og syriske terrorister som bomber Irak. alle de terroristene i Irak i dag er ikke Saddams sodlater, men andre shia makt syke folk som kommer fra Iran for å overta i Irak. gjennom noen irakiske imamer. disse syke folkene vil ikke at Irak skal bli en bedre plass en Iran eller Syria, og derfor bomber de Irak, og kidnapper soldater, sivlie, osv. Iran og Syria er bak det som skjer i Irak nå, ikke "Saddams gerilja soldater"! en ganske interessant tekst, fikk du mye i karakter?

snus pus
21.05.2007 13:39

Bra!
0
anbefalinger
jaujau

omgiboy
19.04.2008 20:20

Bra!
0
anbefalinger
du har jo ingen å referere til, rett fra gata synsvinkel. blir for svakt.

Andy
21.05.2008 20:38

Bra!
0
anbefalinger
Tror du virkelig terrorister terroriserer BARE for å drepe og skape frykt? Da er d du som er idioten!! Lær leksa di før du bryter ut i arogant overmot! Frykten er bare middelet til å få oppmerksomheten innenfor de politiske meiningene terroristene har, og hvordan skaper de frykt, jo ved å drepe uskyldige mennesker. Terrorisme e ikkje bare å drepe og skape frykt, det er en måte å få fram politiske budskap og meninger! Akkurat d samme som amerikanerene gjør, og i teksten her d helt rett at amerikanerene fører en form for terror tilbake. Kanskje du som har hull (eller helt fjott) i hodet?!

Andy
21.05.2008 20:39

Bra!
0
anbefalinger
*retta mot "ola"

Morra til faren din
18.03.2009 20:10

Bra!
0
anbefalinger
er det noen her i det hele tatt??


13.11.2009 10:45

Bra!
0
anbefalinger
I en tveegget verden
Kveset av hatets sverd
Revet i stykker av grådighet og strid
Når kriger ble sørgelige
Og nasjoner mer bitrere
En verdig sak kan bli en annens forbannelse
Ettersom mennesker forvandler seg inn til tidsbomber
En manns redsel
Blir en annens manns humor
Blir en annen manns fortjeneste
En manns terrorist
En annen manns frihets kjemper

snusk
17.02.2016 15:11

Bra!
0
anbefalinger
halo.


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.017 sec - 1 pageviews