Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Rulle rundt

Rulle rundt

Analyse av diktet "Rulle Rundt" av Rolf Jacobsen.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.05.2000

Det jeg tror Rolf Jacobsen prøver å si i diktet "Rulle rundt", er at verden vil bli stadig mer modernisert. Vi vil bli veldig egoistiske og ikke tenke på annet enn å bli lykkelige fort og spare oss selv for mest mulig arbeid. Det kan virke som om Rolf Jacobsen vil si at vi prøver så hardt å bli lykkelige fort at vi sliter oss ut og blir ulykkelige mens vi prøver. Jeg tror at Rolf Jacobsen så hvordan flere og flere folk slet for å bli lykkelige i 1975 og bygde opp framtidsvisjonen sin på dette. Jeg vil si at han har vært heldig med framtidsvisjonen sin for vi kan se at det er folk som har så høye mål for livene sine at de ikke føler seg lykkelige før de har nådd dem, og siden de sliter så veldig etter denne drømmen sin har de ikke tid til å være lykkelige. Et eksempel på dette kan være en ungdom som har satt seg som mål å få en utrolig bra utdannelse, for da vil han tjene mange penger som voksen og bli lykkelig (det er i alle fall det han tror). Han jobber så mye med skole og studiene sine at han går glipp av studieårene som de fleste kaller en av de lykkeligste tidene i sine liv. Altså strevet han så med å oppnå noe han forbandt med lykke at han ikke fikk opplevd virkelig lykke. Rolf Jacobsen sier i diktet at ingen kjenner hverandre lenger fordi de ikke har tid. Det er også et symptom vi allerede har sett tendenser av. Det er personer som dedikerer hele sitt liv til jobben sin og lever et så og si dødt sosial liv.

 

Diktet er skrevet i en modernistisk form og er skrevet uten bruk av punktum og så å si uten komma. Dette kan oppfattes som veldig stressende og forsterker budskapet i diktet. Det er også tildels bokstavrim, som i for eksempel: "passe på seg selv". Han gjentar at alle skal rulle rundt på hjul igjennom hele diktet, dette er også et virkemiddel som brukes for å understreke budskapet. Dette kan ha noe med at i 1975 og i dag ruller flere og flere rundt på hjul, da ofte i biler, trikker, tog, busser eller på sykler, men uansett så gjør vi det for å spare tid slik at vi har bedre tid til å gjøre andre ting (bli lykkelige fort). Så da tenkte han sikkert at dette bare ville bli verre siden vi antagelig kom til å bli latere og ønske at vi hadde mere tid til å være lykkelige.

 

Hvis jeg skulle danne meg en framtidsvisjon vil jeg tro at vi stadig kommer til å bli latere. For å slippe å anstrenge oss vil vi bygge hjelpemiddel for alt, samt forbedre transport og de nåværende hjelpemiddel slik at de blir bedre og mindre arbeidskrevende. Jeg vi påstå at det finnes kraftige tendenser til dette allerede nå, jeg kan bevise dette med to ord : elektrisk boksåpner. Noe som jeg ser på som negativt er at vi vil anstrenge oss så mye for å kunne bli latere når det er så mye annet vi skulle ha anstrengt oss for å få gjort.

 

Men det jeg ser positivt på er at det er en god sjanse for at det ikke vil være så mange som lider, av forskjellige grunner, rundt om i verden. For det ser ut til at vi kan få bukt på hungersnød ved hjelp av genteknologi og mat lagd av alger. Vi vil kanskje finne medisin mot diverse sykdommer som AIDS og kreft.

 

Men til syvende og sist tror jeg at vi kommer til å ha det noenlunde slik som i dag, bortsett fra at det sikkert er mange flere av oss og at det vil bli en mye mere teknologisk og elektronisk hverdag for oss. Om det lever noen russere og amerikanere på mars tror jeg det ikke vil få så store følger for oss, Ola og Kari Nordmann. Jeg tror nå allikevel at framtiden har en del overraskelser å by på, om de er hyggelige eller mindre hyggelige får vi nå se.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil