Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Yrkesprosjekt (delvis)

Yrkesprosjekt (delvis)

Diverse oppgaver om yrker. Dette er bare litt av oppgaven, men gir likevel en god oversikt over ulike yrkesvalg.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.02.2004


Oppgaver fra side 10-12 i permen:

 

Yrkesvalg – Oppgaver fra hefter om videregående skole

3 oppgaver valgt:

 

Nr.3: Tanja er kunstnerisk anlagt. Hun liker godt å fotografere. Hva finner hun ut når hun undersøker hvilke muligheter som finnes for å gjøre hobbyen sin til et fremtidig yrke? Hvilken utdannelse kreves for å bli fotograf eller fotojournalist? Finnes det enda flere yrker bak et kamera?

 

Hun finner ut at hun kan gjøre hobbyen som hun liker til et yrke!

For å bli fotograf eller fotojournalist er utdanningen sånn:

 

Fotojournalist:

- Treårig videregående skole med generell studiekompetanse eller realkompetanse på opptaksprøve.

- Treårig kurs (bachelor studium i fotojournalistikk.) Omtrent halvparten av undervisningen foregår sammen med studentene på journalist-utdanningen.

Øvrige fag er: Fototeknikk, fotojournalistikk, visuell presentasjon og bildeanalyse.


 

Fotograf:

- Grunnkurs (på videregående, med studiekompetanse.)

Vk 1- Medier og kommunikasjon

Vk 2- Velge om man vil bli fotograf, reklamefotograf og lignende.

Hvis hun vil bli fotograf må hun ta fotograffaget, og får svennebrev.

 

Det finnes mange forskjellige yrker bak kameraet:

- Familiefotograf

- Studiefotograf

- Modellfotograf

- Naturfotograf

Ol.

 

Nr.9: Brødrene Per og Roar har begge lyst til å overta farens firma. Han har drevet som elektriker i mange år og har flere ansatte hos seg. Per er 22 år og har arbeidet på kontor etter å ha fullført 3 år på idrettslinja. Roar går i 10 klasse og skal søke videregående skole for første gang. Hvorfor har Roar større sjanse til å komme inn på grunnkurs enn sin bror?

 

Roar har større sjanse til å komme inn på grunnkurs elektro fordi Per har mistet sine rettigheter til å komme inn på videregående skole. Det har ikke Roar.

 

Nr.2: Erik har en morfar som er tømrer, og siden Erik trives godt i sløydtimene, vil han undersøke hva som kreves for å bli tømrer. Erik er ganske liten av vekst, Moren til Erik har flere ganger sagt at han burde bli snekker. Han vet ikke helt forskjellen på snekker og tømrer, så han bestemmer seg for å finne ut mer om dette. Hvilke forskjeller finner han?

 

Forskjellen på snekker og tømrer er at snekkeren lager ”mindre” ting enn en tømrer. En tømrer bygger f.eks hus, mens snekkeren lager ofte det som er INNI huset. Som gulv, møbler osv.

  

 

                           

                    

 

                          

<bilde>

 

 

 

Oppgaver fra side 12 og 13 i permen:

 

Velg 3 av 10 yrke og skriv litt om hvert yrke

 

Damefrisør: Damefrisører (frisører generelt) jobber med å klippe håret til folk. (Kunder)

 

Dette er noe av hva de gjør til vanlig:

- Klipper hår

- Stusser hår

- Farger hår

- Krøller hår (setter permanent)

- Retter ut hår

- Gjør deg fin på håret til spesielle anledninger

 

Frisører jobber ofte i frisørsalonger, men enkelte kommer også hjem til folk. (Dette er kanskje spesielt i strøk som ikke er så bebodd)

 

For å bli frisør må man:

- Gå yrkesopplæring: 2 år på skole og 2 år i bedrift (som lærling). Deretter avlegger man eksamen og får svennebrev.

 

<bilde>

 

 

Ambulansemedarbeider: En ambulansemedarbeider er en person som hjelper skadde og syke mennesker i ambulansen på vei til sykehuset.

Hjelpen kan bestå av alt fra medisinske ting til noe så enkelt som å holde hånda til noen.

De jobber mye i selve ambulansebilen.

Ambulansemedhjelpere må være utdannet lege eller sykepleier. Denne utdannelsen får man ved å:

- Sykepleier: Helse og sosial (gk, vk1 og vk2)

- Lege: Allmenn (allmenne, økonomiske og administrative fag) -> deretter 6-7 års studier på universitet eller høyskole.

 

 

Hudpleier: En hudpleier er en person som renser/behandler huden til kunder.

Kundene kan kanskje ha hudproblemer, eller bare være glad i å ta vare på huden sin. Hudpleiere gir råd til kunder, gjør laserbehandlinger og ganske mye annet som har med hud og kosmetiske ting å gjøre.

 

En hudpleiers arbeidsplass kan være alt fra salonger og parfymerier til legesentere.

Utdannelse: Gk- helse og sosial Vk1 og Vk2- Hudpleier

 

 

Oppgaver fra side 7 i heftet:

 

Yrkesmessa i Spektrum (ons. 29.10.03)

 

Oppgave 1:

Hvor mange studieretninger var representert på messen?

Det var presentert 15 studieretninger på messen.

 

Oppgave 2:

Finn stoff om minst tre videregående skoler du kunne tenke deg å søke på til våren!

 

Hartvig Nissens videregående skole (Nissen):

 

- Nissen er Oslos nest eldste videregående skole. (Feiret 150-års jubilê i 1999)

- Skolen var den første i landet som hadde musikklinje og dramalinje, noe den ennå har.

- Skolen har også mange valg når det gjelder språkfag.

- På Nissen går det rundt 570 elever med veldig blandet bakgrunn.

- Bygningene skolen består av er fra begynnelsen av 1900-tallet, men ble pusset grundig opp med nye farger og nyere ventliasjonsanlegg i 1996. Det er mye spennende kunst på veggene inne på skolen.

- Skolen fører disse linjene:

Allmenne, økonomiske og administrative fag (allmenn)

Musikk, dans og drama grunnkurs. VK1 og VK2 har de bare drama.

 

Manglerud videregående skole:

MUSIKK, DANS OG DRAMALINJA PÅ MANGLERUD VIDEREGÅENDE!

- Skolen holder flere linjer, men jeg skriver litt om musikk, dans og drama- linjen.

- Skolen fører grunnkurs, VK1 og VK2 i musikk og drama.

- På musikk/drama har du 35 timer i uka:

GK- 15 timer studieretningsfag

VK1- 17 timer studieretningsfag

VK2- 21 timer studieretningsfag

 

Som elev på musikk- linja får du:

- Individuell undervisning

- Gruppeundervisning

- Klasseundervisning

- Undervisning på tvers av klassetrinn

- Konserter og prosjekter er en del av undervisning og lekser.

 

Tre år på musikk- linja gir deg:

- Generell studiekompetanse.

- Godt grunnlag for mer musikkutdanning.

 

Som elev på drama- linja får du (faglig):

- Improvisasjon

- Dans og bevegelsesformidling

- Miming

- Tekstarbeid

- Stemmebruk

- Teaterproduksjon

- Teaterhistorie

 

Tre år på drama- linja gir deg:

- Generell studiekompetanse.

- Godt grunnlag for mer dramautdanning.


 

FOSS videregående  skole:

- På Foss finner du en av Oslos to musikk- linjer (den andre er på Manglerud). Linja er slett ikke bare for  ”musikere” men for alle interesserte.

- Etter tre år avlegger man en helt vanlig eksamen og får studiekompetanse.

- Inntak er IKKE avhengig av hvor i byen du bor.

- Du får både musikkfag og allmennfag. Du får også tilbud om enkelte studieretningsfag/valgfag hentet fra allmennfaglig studieretning.

- Man får opplæring i musikkdata.

- Man får enetimer på sitt hovedinstrument (også sang).

- Sang og klaver inngår i undervisningen. Både for nybegynnere og for vidrekommne.

- Du må kunne påbevise litt kjennskap til noter for å komme inn på skolen.

 

Oppgave 3:

Finn fram til noen typer utdanning der det vil være mulig å få lønn under utdannelsen!

 

- Elektriker

- Rørlegger

- Frisør

- Urmaker

- Kokk

Og lignende.

 

Oppgave 4:

Beskriv hvordan du på messen finner fram til stand for tannhelsesekretær, frisør, rørlegger og kokk!

 

Jeg fulgte ”runden rundt” fra hovedinngangen for å finne disse standene.

 

Oppgave 5:

Ta utgangspunkt i det yrket du på det nåværende tidspunkt kunne tenke deg, og finn mest mulig info om dette yrket og utdanningen du trenger!

 

Advokat-yrket:

Veien til å bli advokat kjapt beskrevet:

- Tre år på en linje der du får generell studiekompetanse. Ett av årene må du fordype deg i sammfunnslære. (Enten i VK1 eller i VK2)

- Du starter dine 6-års studier på universitetet med et halvt års forberedelses studium, der du avlegger en eksamen.

- Resten av de 6 årene studerer du jus. Når du er ferdig med de 6 årene er du blitt ”jurist”.

- Fra jurist til advokat må du praktisere jus-relaterte ting i minst to år, og du må ha vært advokat i 2-3 rettsaker. Da kan du avlegge søksmål og eksamen til advokat- yrket.

 

Selve jobben kan ha et stort arbeidspress, og man må være forberedt på å jobbe MYE overtid! Til gjengjeld er lønnsnivået veldig høyt (fra 390 000- 5 mill. i året). Jeg har intrvjuet flere advokater og flere av dem sier at yrket ikke er så krevende og tungt som alle skal ha det til.

 

Oppgave 6:

Finn fram til et yrke på messen som du synes virker spesielt/merkelig. Samle mest mulig stoff om dette yrket og hvilken utdannelse som kreves for dette yrket. Gi en begrunnelse for hvorfor du valgte akkurat dette yrket!

 

 

Oppgave 7:

Etter at du har brukt en del tid på messen; hva synes du har vært det mest spennende og lærerike du har sett, og hva har du savnet av informasjon på messen?

 

Det var veldig mye spennende som skjedde på messen, men jeg likte best dansene, oppvisningene og de andre kreative tingene.

Standen fra forsvaret var mest lærerik.

Jeg synes de kunne hatt mer informasjon om de forskjellige grenene innenfor yrker som kokk, elektriker osv.

 

 

Oppgaver fra side 8 i heftet:

 

Arbeidsoppgaver til kosmos s. 229-236:

 

Oppgave 1:

Hva er forskjellene mellom allmennfaglige og yrkesfaglige studieretninger?

 

Hovedforskjellen mellom de to er at allmennfaglig studieretning ikke gir deg et yrke. Det gjør derimot yrkesfaglige studieretninger som elektro, frisør og lignende. Når du studerer allmennfaglig studieretning studerer du litt av hvert fag. Når du er ferdig på allmenn får du studiekompetanse og kan studere videre på universitet eller høyskole. Yrkesfaglig studieretning gir ikke studiekompetanse med mindre man ikke tar et ekstra påbygningsår på allmenn.

Når man går en yrkesfaglig studieretning læres man opp i et yrke. Man går bare de to første årene på selve skolen, før man går 2 eller flere år som lærling. Til slutt avlegger man en prøve og får svennebrev. (Fagbrev)

 

Oppgave 2:

Studiekompetanse. Hva er det?

 

Studiekompetanse får du når du har gått en linje som ender med studiekompetanse. Når du har studiekompetanse kan du studere videre ved universitet eller høyskole. Dvs. at studiekompetanse nesten er en slags tillatelse til å studere videre etter videregående opplæring.

 

Oppgave 3:

Hvem driver de fleste videregående skolene?

 

Fylket eller kommunen driver de fleste videregående skolene. Staten driver også noen videregående skoler og dernest kommer privatskoler.

 

Oppgave 4:

Hvilken oppgave har statens lånekasse for utdanning?

 

Den har som hovedoppgave å gi økonomisk støtte til elever og studenter som tar utdannelse etter grunnskolen. Utdannelsen må da ha offentlig godkjennelse. Støtten blir gitt som et lån og skal betales tilbake.

 

Oppgave 5:

Hvilke endringer tror du vi vil se i yrkeslivet i framtida?

 

Jeg tror at mye av det som stod om dette i boka vil skje. Også virker det som at veldig mange flere mennesker vil bli overflødige i sine jobber fordi systemet moderniseres. Dermed blir det kanskje en god del mer arbeidsledighet, om ingen finner på noe annet. Nye tiltak må nok settes i gang for å redde de fleste fra å havne hjemme uten jobb!

 

Oppgave 6:

Hva mener vi med internasjonalisering i yrkeslivet?

 

At jobb- nivået vil bli høyere, og uten en god utdannelse vil det bli vanskelig å få seg en jobb. Da er fremmedspråk en god ting å kunne. Muligens vil det også bli lettere å skaffe seg jobb i utlandet om man kan snakke flere språk!

 

Oppgave 7:

Hvilke personlige egenskaper tror du det er viktig å ha når du skal ut i jobb?

 

Jeg tror først og fremst det er viktig å være seg selv. Resten av egenskapene spørs jo på hvilken jobb man skal gjøre. Samarbeidsevne, ”sosiale antenner”, ha lett for å bli kjent med nye mennesker, selvstendighet og et ønske om å klare jobben må være noen av de viktigste tingene.

 

Oppgave 8:

Hva vil du legge mest vekt på når du skal velge et yrke?

 

Jeg kommer til å legge vekt på interesseområder jeg har, og prøve å få mest mulig glede ut av jobben. Jeg tror ikke jeg ville holde ut i en jobb jeg ikke liker særlig lenge.


 

Oppgave 9:

Næringslivet ønsker ofte folk med gode språkkunskaper. Nevn noen yrker der disse kunnskapene er spesielt viktige!

 

- Tolk

- Politiker

- Handelsindustri

- Hotellbemanning

- Flyvertinne

- Militant

Og lignende.

 

 

Egenvurdering

Dette prosjektet blir nyttig å ha med seg når man skal velge videregående skole og især yrke!

Det jeg synes var bra med prosjektet var at det tok for seg alle de spørsmålene man gjerne sitter med når tiden for å velge nærmer seg!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil