Er månen av ost?

Asles opplevelse om lystløgner.
Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.01.21
Tema
Mobbing

Asle tror enda på julenissen, Asle tror enda på påskeharen, han tror til og med at Elvis lever. Alle erter han for det. Storebror og storesøster, mamma og pappa. Til og med alle klassekameratene. En dag kom Asle hjem fra skolen, gråtende. Rød i trynet. Tårene rennende ned over kinnet.

– Hva er det? ,spør mor.

- Alle erter meg ,svarer Asle stammende.

Asle forteller mor at alle erter på grunn av at han tror på ting ingen andre tror på. Mor kom med en idé. Viss han bare kunne bevise at en av tingene han trodde på, som ingen andre trodde på virkelig var sanne, ville nok alle tro på han. Asle var enig. Og neste uke når Asle skulle ha overnattingsbursdag, og han ble elleve år. Og da var jo storebror, storesøster, mor, far og alle klassekameratene der også, skulle han bevise noe, som alle visste ikke var sant. 

 

Klassekameratene diskuterte hva Asle skulle bevise. En foreslo å finne julenissen. Asle sa at han ikke kunne forstyrre julenissen nå, for at han holdt på å lage julegaver. Hva med påskeharen? Foreslo en annen en. Han holder på å legge egg. Så vi kan ikke forstyrre han heller. Hva med Elvis? Foreslo den tredje. Nei han er på turné på Planeten mars. Plutselig kom storebror med et spørsmål.

- Er månen laget av ost?

- Ja det er den faktisk, svarte Asle.

– Så bevis det!, ropte Alle i kor.

– Ja vel, det kan jeg. I natt, mens dere sover skal jeg spise halve månen.

Alle lo, og la seg til for å sove. Neste morgen lo de av han hele dagen. Men om kvelden var de forbauset månen var faktisk halv. Men det var nok bare flaks sa de og de sa at Asle måtte spise mer av månen. Asle så på kalenderen og så at det ikke skulle bli noe måne den kvelden. Og sa at det kunne han gjerne kunne det.

 

Neste kveld var de enda mer forbauset. Og nå var de litt redde og sa at Asle måtte sette månen på plass. Han visste at det skulle bli fullmåne og hørte på de. Neste kveld var de så forbauset at de begynte å tro på alt Asle sa. Som for eksempel at havet var laget av smeltet glass. Og at isbjørnen var en tiger som var lei av å ha striper at den vasket seg til alle stripene og resten av fargen gikk vekk. Nå ble han aldri ertet mer og han fikk veldig mange venner.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst