Søk i stiler
 

KRL. Hvorfor feirer vi påske?


Handler om hva som skjedde i Israel under fangenskapet i Egypt og hvorfor vi feirer påske.
Sjanger:TemaoppgaveLastet opp:10.12.2003
Språkform:BokmålForfatter:Anonym
Tema:Påsken
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook


Påsken er kristendommens  viktigste høytid. Den blir feiret til minne om Kristi død, og oppstandelse. Jødene har feiret påske lengere enn kristendommen. De feiret utvandringen fra fangenskapet i Egypt.

 

På den første merkedagen i påsken, palme søndag, kom Jesus ridende inn i Jerusalem på en esel fole. P.g.a jødenes påske feiring var det mange mennesker som var i byen. I profetiene sto det at Messias skulle komme ridende på et esel. For å gi signaler om hvem har var, red Jesus inn i Jerusalem på eselet.  Han ble utropt til Messias.

 

De skriftlærde og Fariseerne likte ikke Jesus pg.a at han omtalte seg selv som Guds sønn. Folket forventet at Jesus skulle befri dem fra romerne. Han oppfylte ikke forventningene og deler folket snudde seg mot han. På under en uke gikk Jesus fra å være Messias, frelseren, til å bli så sterkt hatet av noen at han ble korsfestet, i stedet for Barabas, en morder.

 

På skjærtorsdag innførte Jesus nattverden med disiplene. Nattverden er et minnesmåltid og er det viktigste sakramentet i dag. Det er fordi man da drikker hans blod og spiser av hans legeme. Han visste allerede da at han skulle dø og at en av displene skulle forråde han. Skjærtorsdag kveld kom Judas inn i Getsemanes hage og kysset Jesus. Da visste de som ville ta han hvem det var og arresterte han for det de mente var blasfemi. Etter en ”avstemning” i folket ble han torturert og korsfestet dagen etter, langfredag.

 

Tredje påske dag skulle Maria Magdalena, sammen to andre kvinner, til Jesus gravsted for å smøre inn kroppen hans med olje og urter. Da de kom fram var den store gravsteinen flyttet og bare Jesu klær lå igjen etter han. Jesus viste seg for Maria rett før hendelsen og hun skjønte at han hadde gjennoppstått. Det viser at det finnes et liv etter døden, og at man kan komme til himmelen, for alle mennesker. Hadde ikke Jesus stått opp igjen fra dødsriket hadde det ikke vært kristendom på samme måte som i dag.

 

For å ta straffen for menneskets synder ga Gud sin sønn, den enebårne, til jorden. Han døde på korset for at mennesket skulle blir tilgitt for sine synder.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

salma
17.03.2013 16:41

Bra!
5
anbefalinger
Den kristne påske
Den hendelsen som er bakgrunnen for vår kristne påske, foregikk i Israel nettopp da israelsfolket feiret påske. Jesus fra Nasaret hadde i tre år reist rundt i landet og forkynt sin lære om Guds rike. Han hadde mange tilhengere, men også mange motstandere. Motstanderne hans ble mer og mer rasende på det han sa og gjorde, og de bestemte seg for å prøve å få ham drept.

salma
17.03.2013 16:38

Bra!
4
anbefalinger
I dag feirer vi påske for å minnes at Jesus ble korsfestet og drept, og sto opp igjen fra de døde. Men jødene hadde feiret påske i over 1000 år før Jesus ble født, så den opprinnelige påsken hadde ingenting med Jesus å gjøre.

jujey
20.03.2009 10:36

Bra!
1
anbefalinger
heii

kristen
25.03.2015 12:10

Bra!
1
anbefalinger
Rettelse: FØRSTE påskedag kom kvinnene til graven....

kristen
25.03.2015 12:15

Bra!
1
anbefalinger
Den jødiske feiringen av utgangen fra Egypt peker frem mot Jesus (Guds lam) som skulle dø for våre synder. Påskelammet til jødene og syndofferene deres er et bilde på nettopp Messias som skulle dø. De kristne mener Jesus er Messias. Mange jøder venter fremdeles på Messias fordi de ikke tror på Jesus.


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.014 sec - 1 pageviews