Bør Nils Johan Semb gå?

Et innspill i debatten rundt landslaget.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.11.30
Tema
Fotball

Ett år etter at Nils Johan Semb skrev under på kontrakten som varer til og med EM 2004, sier Semb at et eventuelt EM-sluttspill blir hans siste opptreden med Norges A-landslag. Semb ønsker imidlertid å gå av tidligere hvis landslaget ikke klarer å kvalifisere seg til EM.

 

Saken preger nyhetsbildet – man skulle nesten tro at man var hensatt til datoen 09.04 (1940) - og ikke 04.09.(2003). Mange sportsjournalister, spillere og andre forståsegpåere mener han bør trekke seg med øyeblikkelig virkning. Man spekulerer øyeblikkelig om det er Eggen, Sollied, Hareide, Høgmo eller Bratseth som bør overta.

 

Etter flere ukers negativ omtale i media - der dårlige sportslige resultater og uheldige episoder rundt landslaget har stått i sentrum har tabloidpressen fått det som de vil – Semb orker ikke mer og hiver kortene så snart EM-kvalliken er avklart.

 

 

 

Selvsagt må Sembs utspill også sees i sammenheng med at Norge sjanse til å komme seg til EM etter tapet mot Bosnia er like sannsynelig som å finne ei nål i en høystakk!

 

Det er vel flertallet som mener at det var rett av N. J. Semb å gå av som trener, men jeg personlig synes jeg Semb er en god trener og at han burde fått mer positiv tillit fra media. Norge har tross alt vunnet eller spilt uavgjort i mer enn 60 prosent av kampene han har ledet laget. Av og til kan man få inntrykk av at media tror at Norge er et av verdens beste lag på linje med Frankrike, Italia og Brasil og nettopp det skaper et voldsomt forventningspress. Når noen så skal tas er det ikke spillerne eller overoptimistiske sportsjournalister, som skal forsvare sine feriedager med landslagsguttene på La Manga. Blikket og øksa rettes derimot mot landslagstreneren som både før og etter kampen har holdt seg irriterende rolig og nøktern. Derfor blir vel mediedekningen en av hovedårsakene til at Semb melder pass. Usakligheter og jakten på en syndebukk ble vel et stort press.

 

Media er nok altfor opptatt av å ”mobbe”. De har ikke vært så opptatt av at fotballandslaget har tapt kamper på grunn av at norske fotballspillere ikke har vært gode nok! Det er bare treneren som skal tas.

 

En bør vel i større grad sette fokus på spillerne. Kanskje er ikke norske fotballspillere bedre enn det de viser oss ute på gressmatta, med feilpasninger, dårlig ballmottak og manglende teknikk. Tidligere vant vi ofte kampene på grunn av fysikk, god organisering, tæl og innsats.  Kanskje har alle de utidige millionene gjort noe med spillernes innstilling når de springer ut på gressmatta med det norske flagget på brystet. Er det ikke lenger nok med heder og ære? Klubblaget blir lett viktigere enn landslaget. Det er herfra millionene ruller inn og mange har derfor valgt å kutte landslaget.  Min mening er at mange av de norske landslagsguttene har derfor ikke nok tæl og vilje til å vinne fotballkamper. De er for bortskjemte i toppklubber ute i verden med lønn på flere millioner og de bryr seg ikke så mye om det går dårlig med landslaget – selv om det er kjekt å være med. Et tap fører jo ikke til en krone i pluss eller en krone i minus med det norske landslaget.

 

 

 

Så Semb! La heller unge norske tippeligaspillere få sjansen, de gir i alle fall alt for Norge! Jeg synes det er bra om en ny generasjon får slippe til, nå som de etablerte ikke har lykkes.

Samtidig beklager jeg at Semb går av som trener for Norges A-landslag i fotball. Jeg synes at han har gjort en god innsats med det materiale han råder over. Jeg synes derfor det er trist at tabloidspressens sportshauker har presset ut nok en god fotballtrener - og slik jeg har oppfattet det - et dyktig, godt og ærlig menneske!

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst