Farlig mat

Kåseri om farlig mat..
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.04.02

Tidligere har det slått full alarm i Sverige etter at det var oppdaget et giftig stoff i stekte poteter, knekkebrød og andre matvarer som hadde være utsatt for sterk varme.

Nå prøver ekspertene å roe ned nervøse forbrukere.

Så er det på'n igjen for oss arme mennesker som er avhengige av å få mat i oss hver dag. Det er et slit bare å følge med i alle rapportene som ekspertisen sender ut om hva vi må spise eller la være å spise for ikke å krepere for tidlig av farlige sykdommer. Nå er det altså akrylamid, stoffet vi trodde vi var ferdige med etter at Romeriksporten omsider var blitt tett.

Men det var vi altså ikke, for når forskarene i Sverige fôra rottene sine med stekt mat, så fikk rottene høye verdier av akrylamid i blodet. Det kan rotter få kreft av, og når rotter kan få kreft, kan vi også det. Forskarene la hamburgerer i panna og oppdaga at akrylamidverdiene steg jo mer kjøttet var stekt. Enda verre var det med stekte poteter. Og alarmen gikk om at nå var det farlig med både potetgull og pommes frites, eller påmm fri som vi nordmenn påstår at det skal hete.

Nå er det kroken på døra for McDonald's tenkte vel mange. Nå er det slutt på kveldskosen ved TV-apparatet med potetgullposen på bordet. Ungene må spise skikkelig mat til middag, ikke bare pommes frites med ketchup. Og grilling om sommeren med sprukne pølser og flintsteik med svartsvidde flekker kommer ikke lenger på tale. For kreft vil vi ikke ha, i alle fall ikke for tidlig.

Så er det å sette seg ned og tenke etter hva slags mat som ennå ikke er kommet på svartelista. Fra før var det egg der, melk og smør, pølser og flesk og fett kjøtt. Lista er lang, og er det ikke kreft en kan få, så er det hjerteinnfart.

Men som så ofte før, er det også denne gangen ei viss lindring å hente. Det var visst ikke så farlig likevel. Etter å ha sett skikkelig støkk i oss den ene dagen, kommer den ene av de svenske forskarene neste dag og sier at hun ikke er mer skremt enn at hun lar sine egne unger spise både pommes frites og potetgull. I alle fall en gang i blant. Norske forskarer minner om at folk har spist stekt kjøtt siden de lærte å holde det over bålet. Så treng vi kanskje ikke kaste grillen denne sommeren heller.

Det ender nok med at vi lever som før og lurer i oss både egg og potetgull om vi måtte få lyst på det. Så får det gå som det vil. Men de som leser Bergens Tidende har fått et nytt problem å stri med i dag. Avisa forteller at risikoen for å dø av hjertetrøbbel er 82 prosent høyere blant menn som tar pappapermisjon enn blant de som ikke gjør det. Er det ikke det ene, så er det den andre.


Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst