Typisk norsk...

Særpreg for en nordmann og Norge.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.02.25

Hva er det som gjør Norge mer annerledes enn de andre landene i resten av verden? Hva er det som kjennetegner oss nordmann, og hva er egentlig typisk norsk?

Det er klart veldig vanskelig å si, fordi vi nordmenn er så nasjonal-romantiske av oss, at vi godt kunne skrevet side opp og side ned om hva som er typisk norsk av natur. Og da mener jeg ikke Mosselukta! Jeg nevnte ordet natur, og hva er vel bedre kjent i utlandet enn de norske fjordene og midnattssolen? Og det er jo ikke så rart, for hva er virkelig vakrere enn disse urnorske naturfenomenene som vi er helt alene om å ha i verden. Eller i hvertfall nesten! For selv om Svenskene også har midnattssolen har de helt sikkert ikke oppdaget den ennå! Og vakre fjorder finner man også på New Zealand bare for å nevne noen, som har fått sin del av det norske. For det er jo tross alt de norske fjordene som er de lengste og dypeste, og det er jo tross alt disse turistene kommer for å se. For hvem reiser vel til New Zealand  for å se på fjorder, når de kan se de vakreste og flotteste fjordene verden har å by på i Norge?


Vi nordmenn vet å sette farge på verden. Selv om det bare er i underkant av fem millioner av oss, har vi en nasjon så glad i vinteridrett, andre nasjoner bare kan drømme om. - Blir det ikke seier i langrennssporet, er det sykdom eller uhell som har skylden, for alle vet at ingen kan hamle opp med en frisk nordmann med fersk brunost og melk fra norske dyr i skrotten. Det er ingen som er i tvil om at norskproduserte varer oser av sunnhet og kvalitet, og at "godt norsk" er et merke vi skal se etter. – Men når sant skal sies, kontroller dato merkingen!

 

Vi nordmenn kan faktisk være svært stolte av å ha bidratt med et vidunderprodukt hva orden angår for verden! Om jeg nevner navn som Steven Spielberg og George W Bush, burde det være opplagt for de fleste at hemmeligheten bak karrieren er denne norske oppfinnelsen, nemlig bindersen. For hvordan skulle de ellers ha klart å holde orden på manus og taler? – Eller orden og orden, Bush vet vel knapt hva det er! For alt vi vet kan vel Usama Bin Laden bo i klesskapet hans uten at han har merket det!

Vi er i hvertfall stolte av fortiden vår, kanskje spesielt vikingtiden. Da florerte vi og reiste verden rundt og røvet og plyndret rikdommer. Hjemme fløy vi rundt med sverd og bue, og dunket

hverandre i skrotten. Og ellers drakk og festet vi oss sanseløse som egentlig ikke er alt for ulikt nasjonaldagen i dag, eller en og annen sydenferie. – Eller kanskje ett og annet Wang-ball?

En annen som også muligesn måtte ha drukket litt var Christopher Columbus som kom til Amerika, men trodde han var kommet til India! En liten forskjell! Men ikke nok med det, han tok like godt æren for oppdagelsen av Amerika. Dette selv om Leif Eriksson som selvfølgelig er en Norsk Viking oppdaget Amerika ”bare” noen hundre år før! Først var vi også på begge polene, selv om dette riktig nok var i en ”litt” mer moderne tid. Så vi nordmenn er tradisjon tro kjent for å være barske, og utforskende. Selv om over 1 million seere riktignok fikk med seg den første finalen av Big Brother. – Ville kanskje ikke kalt den så veldig utforskende. Heller tragisk spør du meg!

 

Men allikevel ifølge denne berømte tradisjonen, sies det at vi i Norge i helgene og i feriene går flere dager i strekk på ski i ukjente løyper til fjells, og overnatter i hytter som verken har innlagt strøm eller varme.

Men hvor mange av Norges befolkning gjør virkelig dette?

Tror helt ærlig det er ytterst få den dag i dag. Kan aldri tenke meg at folk går frivillig på utedass!

 

Men vi nordmenn er et robust folkeslag og liker å bruke kroppene våre. Og å holde oss veldreide. Hvertfall hvis vi ser bort fra Marit Kristensen, eller kanskje mer kjent som ”Moskva Marit”!

Så hvorfor de norske helsekøene er blant de lengste i Europa, er noe jeg ikke skjønner. Hvis ikke den nevnte allerede er først i køen. Ville nok vært heller vanskelig å komme seg forbi da! Hun gir seg nok ikke før det kommer svart på hvitt!! Syns jeg hører henne! Det må da være en feilregning ett eller annet sted, –Denne vekten må da være feil! –

Framfor alt er vi nordmenn litt innbilske. – Hvertfall ifølge svenskene, som mener vi driver hån mot dem med svenskevitser! Men Ola og Kari Nordmann er oppfostret til å tro at Norge er som verdens navle, men i virkeligheten er vi ikke noe bedre enn noen andre mennesker. Dette er bare en filosofi vi nordmenn har, og liker å tro.

 

For de få gangene vi synger "seier’n er vår" for våre idrettshelter fordi de faktisk har vunnet, er det fordi vi er så sportslig interesserte, og ikke fordi vi er et overlegent, og blærete folk. -Og nei, jeg tror neppe vi Nordmenn er like blærete, som svensker er dumme!

 

Som en oppsummering skulle det ikke være noen tvil om at nordmenn er et stille og forsiktig folkeslag uten spesielle særtrekk, og at Norge ikke er noe annet enn et navn på verdenskartet som alle andre land, og at nordmenn flest er av denne oppfatningen... Og hvis noen ute i den vide verden prøver å si noe annet, er det bare fordi de er misunnelige. Og det har de vel kanskje grunn til å være, for en kan vel ikke komme unna det faktumet at Norge og nordmenn er i en klasse for seg selv. – Men populære det er vi da?

 

Det var nok ingen glipp da Norges tidligere statsminister, Gro Harlem Brundtland under Lillehammer-OL 1994 sa "det er typisk norsk å være god". – Og det er heller ingen farse at det er ”Det er typisk svensk å være dum”…

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst