Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > 10. september

10. september

Eventyr om dagen før dagen (11. september).

Sjanger
Eventyr
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.02.2003


Det var en gang en mann som het Osama Bin Laden. Han var så ond og stygg at ingen hadde sett maken… Han hadde lenge lett etter en måte å oppmerksomhet på, og en dag fant han på det som virket som det perfekte påfunn i det øyeblikket; Han ville kapre to fly og styrte dem i World Trade Center i USA. Han gjorde alle forberedelsene klare.

 

Dagen før det hele skulle skje, 10 september, kom det en jente for å prate med han. Hun het  Cecilie og hun likte ikke det Bin Laden planla å gjøre. Cecilie hadde fått høre om planen fra noen av sine hemmelige kilder i Al Qaida. Med en gang hun kom inn  døra for å snakke med Bin Laden skjønte hun at det ikke ville være en enkel oppgave å få han til å la være å terrorisere USA. ”Hvorfor” det var det  eneste ordet Cecilie klarte å få ut. ”Hvorfor skal jeg forklare mine meninger til en ussel liten jente?” Svarte Bin Laden raskt. Cecilie hadde visst at han skulle si det og svarte fort” Du skylder meg og resten av verden såpass! Du skylder oss å forklare hvorfor du har planlagt å gjøre noe som kommer  til å gå utover så utrolig mange uskyldige folk!” Bin Laden tenkte seg litt om før han svarte ” Fordi ingen hører noen gang på hva jeg har å si! Jeg har faktisk meninger jeg også, men bryr folk seg? NEI! Og det har jeg fått nok av!” Cecilie studerte det bestemte fjeset og skjønte at hun måtte ty til litt mer enn bare argumentering for å få Bin Laden til å skifte mening…


 

Cecilie hadde stått og tenkt lenge da Bin Laden brøt den drepende stillheten ”Hvis du skal få meg til å ikke sende ut mine menn i morgen får du vær så god å finne på noe bedre!” Cecilie svarte ikke på kommentaren men tenkte stille for seg selv at hun skulle nok få han til å skifte mening om hva som skulle skje neste dag.

 

Siden Cecilie skulle prøve å finne på en god grunn hvorfor Bin Laden ikke skulle terrorisere USA, bestemte hun seg for å bli natten i den Afghanske leiren. Bin Laden var ikke veldig positiv til at Cecilie skulle bli, men siden han ikke hadde noen god grunn til ikke la henne få lov til å bli, fikk hun lov…

 

Litt senere på kvelden satt Cecilie på det lille, trange rommet hun hadde fått låne for natten. Det var bare en liten, hard seng og en vask der inne, hun kunne vedda på at Bin Laden ikke ga de andre gjestene sine sånne rom… Da det var tid for middag kom Bin Laden og inviterte Cecilie til bords, da kunne hun få en sjanse til å forklare hvorfor han ikke skulle gjøre det han hadde tenkt.

 

Mens de satt seg ned ved det skitne bordet, hørte Cecilie noe bak seg, hun snudde seg, men så bare en rotte som løp over det støvete gulvet. Maten hun fikk servert var ikke noe å skryte av, men det var i hvert fall føde. Etter de var ferdige med desserten (en uttørket kake) sa Cecilie ”Du må tenke på alle de uskyldige du kommer til å skade hvis du gjennomfører planene dine!!!” Bin Laden ga henne et surt blikk mens han sa ”Tenk på alle de uskyldige menneskene som dør hver dag av sult og sykdom her i Afghanistan da, hvorfor skal liksom amerikanerne ha det så mye bedre?” ”Du kan jo tenke på det på denne måten: Hvis du terroriserer USA, kommer jo USA til å bombe Afghanistan, og da blir jo mange flere uskyldige drept!” Hun så spørrende på han. ”Jo, men… Jeg har så lyst å sende selvmordsfly! En mann må jo få lov å ha det litt gøy! Jeg bryr meg egentlig ikke om alle de som blir drept, bare jeg får har det gøy!” Sa han plutselig.

 

Cecilie så stygt på Bin Laden og spurte ”Hvordan kan du være så sta? Og for å ikke snakke om dum??? Det går jo ikke an…!” Bin Laden fikk tårer i øynene og hulket frem ”Men det er så dårlig gjort… Kan jeg ikke få lov?? Bare denne ene gangen? Så skal jeg love å aldri gjøre noe sånt igjen!” ”Nei, ikke tale om! Jeg tror det eneste du skal gjøre er å ringe til mennene dine og avlyse planene og så gå og legge deg. Det er det du trenger, en god natts søvn, så kan du jo se på situasjonen igjen i morgen!?!?” Sa Cecilie med en myk, men bestemt stemme.

 

Tidlig om morgenen kom Bin Laden og vekket Cecilie. ”Opp og hopp! Det er en ny dag, med nye sjanser! Ingenting kan gå galt i dag, jeg føler meg som en helt ny person!” Cecilie skjønte at hun hadde fått oppklart saken og hoppet over frokosten og red bortover  mot soloppgangen på kamel…

 

Ingen vet hva som skjedde med Cecilie, men Bin Laden ble førskolelærer og levde lykkelig i alle sine dager…

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil