Katalase i potet

Rapport fra forsøk.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2003.01.23

Utstyr:

Rå potet

2 reagensrør

Gummikork

3% hydrogenperoksid

Skalpell

Butanbrenner

Treflis

Fyrstikker

 

  • Vask og skrell poteten. Skjær to terninger med sidekant på ca. 1/2cm av poteten.  Legg terningene i hvert sitt reagensrør.  Hell vann i det ene reagensrøret så det står godt over potetbiten, og kok den i ca. 5 min.
  • Hell hydrogenperoksid, H2O2, over terningen i det andre røret og sett gummikorken i røret.
  • Når potetterningen har kokt i 5 minutter, heller du vannet av og heller H2O2 over til terningen ner godt dekket.
  • Sammenlign det som skjer i de to rørene.  Beskriv det som skjer i de to rørene.  Beskriv og forklar årsaken til eventuelle forskjeller.
  • Ta ut gummikorken i hvert av rørene og stikk en glødende treflis ned i røråpningen.  Forklar det som skjer.
  •  

    4-> I det røret med kokt potet, er det mindre aktivitet enn i det med rå potet.  Dette skyldes at enzymene er blitt ødelagt i under kokeprosessen.

     

    5-> Når vi gjorde dette, skjedde ingenting.  Det som skulle skjedd, var at flammen ville blusset opp på grunn av stor O2 tilførsel.  Dette ville skjedd i det røret med rå potet da prosessen der gikk raskere.

     

    Likningen for spaltingen av hydrogenperoksid er:2H2O2    ->   2H2O + O2

    Enzymaktiviteten er her hemmet av for høy temperatur.

    Andre måter å hemme enzymaktiviteten er med bruk av alkohol.

     

    <bilde>

     

    Legg inn din tekst!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp tekst