Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jomfru Maria - Myter eller mirakler?

Jomfru Maria - Myter eller mirakler?

En liten tema oppgave om menneskers møte med Jomfur Maria (5-)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Tema
Kristendom


Jon’s hjemmeside

 

<bilde>
Maria gråter!

I Civitavecchia i Italia blei det rapportert om at en 40 cm. høy statue av Jomfru Maria gråt blod. Etter 14 møter og over 50 øyevitnerapporter, blei fenomenet forklart som overnaturlig. Dette var starten på mirakelfeber over hele verden.

 

16 mars 1998 oppdaget den lokale presten i landsbyen Mura, 50 km nord for Barcelona, at en hvit marmorstatue av Madonnaen så ut som om den hadde grått tårer av blod. Den 70 cm høye statuen var brakt dit fra Medjugorje, og sto plassert på en sokkel utenfor landsbykirken.
Presten Lluis Costa sier i et intervju; "Mange har kommet for å se Madonnaen, og fordi de har sett og følt det, tviler de ikke på at dette er sant og trenger derfor ikke flere bevis. De som nærmer seg dette med en kritisk innstilling ville ikke ha trodd det selv om de så all verdens mirakler. Men en ting er sikkert, enten folk tror eller ikke, så står de i ærefrykt. Disse miraklene er som en advarsel; et rop uten ord, som folk er fri til å lytte til eller ikke."

Statue av Jomfru Maria i Limburg, Holland, som gråter tårer og blod


 

<bilde>
Den opprinnelige statuen som gråt tårer, ble gitt til en prest for nærmere undersøkelse, og i forbindelse med dette ble den skadet. Til tross for skadene har den gradvis blitt restaurert -"kurert seg selv", og blitt slik den opprinnelig var. Misfargingen er borte og Jomfruens kappe har blitt rosafarget.

 

Fotoet til høyre viser en ny statue som presten gav til eieren. To dager etter at han hadde fått den, begynte den også å gråte, denne gang tårer av blod. Senere ble dette til vanlige tårer. Kappen som opprinnelig var hvit, har gradvis blitt blå.

Bilde av Jomfru Maria på finansbygning i Florida

 

Desember 1996: Over en 2-etasjes glassvegg på en finansbygning i Clearwater, Florida, U.S.A., dukket det plutselig opp et bilde som ligner på Jomfru Maria. Dette ble også rapportert i norske media (NRK og TV 2).
Bildet er ca 15 meter bredt og 10 m høyt. Over en 3 ukers periode, i julen 1996, ble bildet sett av 450 000 mennesker.
Patty Scharn, en resepsjonist, uttaler:" Det er ganske forbløffende, veldig åndelig og fredelig." Wayne Shelor, talsmann fra polititet sier:" Besøkende lager alter, har med gaver, blomster, lys og statuer. Det kommer opp til 500 mennesker om gangen, pleietrengende, handikappede i rullestoler og blinde. Noen har blitt så overveldet at de har besvimt. Det er likevel ingen "karneval stemning", men en følelse av undring og ærefrykt."

 

Senere ble det regnbuefargede bildet utsatt for vandalisering, da noen i juni 1997 kastet en ukjent væske på det som satte flekker. Etter to dager med kraftig tordenvær, forsvant flekkene og bildet så igjen ut slik som det opprinnelig var.
Bildet er der ennå og tiltrekker fremdeles mange besøkende.

 

<bilde>
<bilde>

 


Disse to bildene er tatt fra to forskjellige vinkler. Det ene på dagen og det andre på kvelden.

 

<bilde>
I ulike media har det i den senere tid vært omtale av bemerkelsesverdige fenomener knyttet både til Jomfru Maria og Jesus:

 

·         CNN rapporterte om Nancy Fowler som hevder å motta budskap fra Jomfru Maria.

 

·         Detroit News forteller mars 1998, om familen Troy som etter å ha opplevd mirakler knyttet til Jomfru Maria og Kristus åpner hjemmet sitt for besøkende.

 

·         CNN forteller også om det som hevdes å være bildet av Jomfru Maria på gulvet på en undergrunnstasjon i Mexico City.

 

·         Audrey Santo, som etter en ulykke er lam og som ikke kan snakke, har nærmest fått helgenstatus etter at det i hennes hjem har funnet sted en rekke mirakuløse hendelser og spontane helbredelser.

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil