Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Metallica

Metallica

Kort om Metallicas historie, og analyse av låta "Nothing else matters".

Karakter: 5

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.05.2002
Tema
Rock

Innledning

Jeg har valgt å finne ut litt mer om Metallica. Det har jeg valgt å gjøre fordi jeg synes det er fin musikk å lytte til og de har klart å holde seg populære over lang tid og det må jo gi et pluss i margen.

 

Jeg skal prøve å analysere Nothing Else Matters, men kan ikke garantere at det blir perfekt.

 

 

Litt historie

I 1979 døde mor til James Hetfield, så han måtte flytte til den andre sida av byen til sin bror. Han liker seg ikke der.

 

Våren 1981 flytter James Hetfield og hans gammle venn Ron McGovney inn i et hus i Norwalk. Det starter de et band som de kaller "Leather Charm". Dette bande besto av: Ron på bass, James på guitar og vokal, Troy James guitar, og en fyr som heter Jim Mulligan på trommer.

 

Den 9. mai 1981, prøvde Lars Ulrich, som er fra danmark, å sette sammen et band. Han satte en annonse i et gratis blad som heter recycler. James svarte på annonsen. De to møtes for første gang denne dagen på Newport Beach, i California. Ron McGovney ville bli fotograf, så en stund etter så ble han Motley Crue`s fotograf. På denne tiden gikk Lars Ulrich forsatt i lære på trommer.

 

Sommeren 1981 reiste Lars på turne med Diamond Head til England

 

Januar 1982 kom Dave mustaine inn i bandet. Så nå består bandet av: James Hetfield, Lars Ulrich, Dave Mustaine og Ron McGovney.

 

Den 10. desember 1982 forlater Ron bandet.

 

Den 28. desember 1982 kommer Cliff burton inn i bandet.

 

Den 11. april 1983 ble Dave Mustaine sparket av bandet.

 

Den 16. april 1983 kom Kirk Hammet inn i bandet.

 

Den 25. juli 1983 ble "Kill em all" utgitt. Det albumet skulle egentlig hete "Metal up your ass", men produsentene ville ikke gi ut et album med det navnet. Så det ble "Kill em all", som betyr drep alle distributørene.

 

Den 27. juni 1984 kom "Ride the Lightning" ut.

 

Den 21. februar 1986 kom "Master of Puppets" ut.

 

Den 27. september 1986 ble Cliff Burton drept. De hadde akkuratt spillt en konsert i Frølundaborg i sverige og de låg og sov på bussen som var på vei til Danmark. Buss-sjøføren sovnet på en glatt vei. Bussen krasjer og Cliff Burton dør. Men bandet gir ikke opp fordi at han er død. De ser etter en som kan overta plassen hans nesten med en gang. Fordi de finner ut at Cliff Burton ville sikkert at de skulle forsette....

 

Den 28. oktober 1986 kommer Jason Newsted inn i bandet.

 

Den 25. august 1988 ble "....And justice for all" gitt ut av Elektra i usa. Den ble utgitt i resten av verden noen dager senere.

 

Februar 1990 vinner Metallica Gramma prisen for beste Metal utføring, for "One".

 

Februar 1991 vinner Metallica sin andre Gramma pris, for "Stone cold crazy".

 

Den 12. august 1991 ble The "black" album gitt ut.

 

Februar 1992 vinner Metallica sin tredje Gramma pris, denne gang for "Enter Sandman"

 

Den 1. juni 1996 ble "Load" utgitt i Japan, 2 dager senere ble albumet utgitt i resten av verden.

 

Den 18. august gifter Lars Ulrich seg med sin kjæreste som han har hatt lenge.

 

Den 14. november 1997 ble "Re-Load" utgitt i japan, resten av verden måtte vente noen dager før den ble utgitt i deres land.

 

I 1998 kom Garage Inc ut. Dette var 2 cd fullt av Cover låter.

 

 

Analyse av Nothing Else Matters

Jeg tror sangen handler om noen som er forelsket og det spiller ingen rolle hvor langt unna dem er hverandre, de er nært likevel. Det er bare forelskelsen som spiller noen rolle her, ingen ting annet. Han bryr seg ikke om hva andre gjør eller hva andre tror eller tenker.

 

Jeg tror det er første gang ”sangeren” føler det sånn, han synger at han aldri har åpnet seg slik for noen før og det høres også slik ut i sangen.

 

Han synger at hver dag er det noe nytt, og da mener han vel at det spiller ikke noen rolle hva de gjør det blir bra likevel.

 

Når han synger ”open mind for a different view, mener han vel at de skal være åpne mot hverandre og ikke bry seg om andre bare tenk på oss. Det passer også veldig bra med den rolige gitarsoloen til med litt bass i bakgrunnen til denne sangen, den skal liksom være litt rolig og avbalansert.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil