Makrell

Oppgave om markell, som også inneholder litt om annen fisk, makrellfotball og en matoppskrift.

Karakter: 5+

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.05.15

Makrell:

Scomber scombrus – Mackerel – Maquereau - Makrele

Sesong: April - november.
Størrelse: Opptil 66 cm, sjelden over 40 cm.

<bilde>

 

Makrellen er en pelagisk ( gresk for hav) hurtigsvømmende fisk som om sommeren og utover høsten opptrer i store stimer langs kysten og ute i Skagerrak, Nordsjøen og sørlige Norskehavet.

 

I Europa er makrellen inndelt i to hovedbestander; en vest for De britiske øyer og en annen i Nordsjøen og Skagerrak. Makrellen som fiskes i Nordsjøen, Skagerrak og Norskehavet tilhører stort sett den vestlige bestanden.

 

Det var et år som det ble tatt 280.000 tonn makrell i dette området, dette var i 1989. Årlig lander norske fiskere mellom 140 og 160.000 tonn makrell i Norge, hvorav mesteparten er atlantisk makrell som vandrer inn i Nordsjøen og Skagerrak om høsten. Mot slutten av året vandrer den kjønnsmodne delen av bestanden ut av Nordsjøen og mot gyteområdet vest og sørvest av Irland, der gytingen starter i mars. Fisket forgår hovedsakelig i sommerhalvåret. Deltakelsen av fartøy varierer fra båter som driver med garn og dorg på kysten, til store havgående snurpere.

Vanlige fangstredskaper
Ringnot, pelagisk trål, garn og dorg.

Anvendelse
Makrell omsettes som fersk og frossen filet og hel fisk. Omsettes også saltet, røykt og hermetisk. Makrell kan stekes, kokes, grilles og brukes i ulike retter.

Næringsinnhold
Om våren har makrellen et lavt fettinnhold (ca. 3%) mens en høstmakrell godt kan inneholde omlag 30% fett og dermed store mengder omega-3-fettsyrer. Den er i tillegg en svært god kilde til vitaminene D og B12. kysten, til store havgående snurpere. Makrell inneholder også aminosyrer, mineraler og litt e vitaminer.

 

 

Fettucini med makrell og basilikum 

 

Dette trenger du til 4 personer:

800 g. Makrellfilet, 1 boks hermetiske tomater,

2 ss finhakket frisk basilikum,

2 båter hvitløk,

½ dl. Olivenolje,

salt og pepper,

250 g. Ukokt fettucini

<bilde>

 

Slik gjør du:

Rens og skjær løken i terninger. Surr løken i olivenolje. Del de hermetiske tomatene i småbiter og ha dem opp i gryten. Kok opp og tilsett frisk basilikum. Smak til med salt og pepper. Tørk og del opp makrellfiletene i 3 – 4 cm- stykker. Pensle makrellen med olivenolje og gni dem inn med presset hvitløk, salt og pepper. Stek makrellbitene gyldne. Kok pasta som anvist på pakken. Server med tomatsaus.

VELBEKOMME !

 

Makrellfotball

 

For noen år siden hadde Start en trener med navn Karsten ”Mr Start” Johansen. Han var en fabelaktig og fargerik trener. En trener som ligger på topp 10 på adelskalenderen over Norske fotball trenere. Han er en av den som står bak begrepet ”Makrellfotball”.

 

I dette Herrens år blir Start kåret til årets klubb etter å ha tatt bronse for sjette gang. På Lydersen kåret til årets stopper. 1. divisjon bytter navn til Tippeligaen. 7 startspillere er involvert i langslandslagsspill på A- og U-lag: Pål Lydersen og Totto Dahlum på A-laget. Claus Eftevaag, Tommy Svindal Larsen, Erik Mykland, Morten Pettersen og Frank Strandli på U-laget

3. plassen i 1991 var i overkant av spådommene før sesongen tok til. Men med de nevnet spillerne spilte Start "markrellfotball", som en av Oslo-avisene uttrykte det etter storseire over Rosenborg (5-0) og Viking (4-1).
Hvem som kom på begrepet makrellfotball er litt uvisst:

Lars Helge Rasch mener dette:
"Dette begynner å bli en del år siden - det var mens jeg kommenterte Starts kamper i radiosporten. Jeg tror det var våresesongen 1991. Ved en anledning løp alle Starts spillere etter ballen - alle formasjoner ble oppløst og de oppførte seg som en makrellstim. Da sa jeg noe sånt som " dette er rene makrellfotballen" - underforstått alle i en retning i en stim uten noe overordnet strategi. Begrepet ble gjentatt av Kjell Kristian Rike i oppsummeringen på TV samme kveld - da sa han: "noen kaller det til og med makrellfotball" -og det var vel da begrepet oppsto for alvor.
Det rare er at fra å være en negativ vinkling fra meg har det vridd seg til en positiv beskrivelse av livlig, underholdende og god fotball...
Så slik er det..."

 

Svein Mathisen sier:
"Synes å huske at Dagbladet var med på makrelltur i min båt m/Karsten og et par til. Vi fisket og Dagbladet intervjuet og tok bilder. Karsten fortalte at vi skulle angripe som makrellen - i stim. Kom ikke makrellfotball derfra?"

 

Karsten var en som altid hadde en god kommentar på lur og han viste hvordan man skulle trene fotball lag. Han fikk til og vinne 2 serie gull med Start og mange medaljer. Gull i 1978 og 1980. Karsten er jo også mannen bak Start vippen. Her er et Karsten utsagn: ”Halvparten deler seg i to og resten kommer med meg”.

 

Karsten sin fotball filosofi er genial. Han var ikke som mange andre trener på denne tiden, på denne tiden var det ikke mye offensivt fotball spill i Norge, men Start og Karsten ville det annerledes. Start er kjent som en spillende og teknisk lag som ønsker og spille fotball. Og det er Karsten som står bak. Grunnmuren til Start er det Karsten som står bak. Den ”makrellfotballen” som Start er så kjent for spiller dem i dag også. Et godt bevis på dette er at Start prøvde i 1996 og spille mer deffansivt fotball med en trener med navn Teddy Moen. Det gikk ikke og vi rykket ned. Start må spille fotball og angripe som makrellen. I Stim.

 

Tror dette er en fin filosofi. Det er derfor Start spiller underholdene fotball, mye spill, teknikk, spill ut mot vingene. Som det synges i Start-sangen ”Ut på vingen se det e tingen og resten kommer av seg selv…”

 

Forklar begrep

A) Tørrfisk:

Tørrfisk er usaltet fisk som er blitt tørket på fiskehjell… Brukes oftest Torsk eller sei… Benyttes i dag mest til lutefisk…   Tørrfisk er trolig Norges eldste handelsvare, brukt i århundrer til byttehandel med utlandet sammen med huder og skinn. Men det er kun i de senere år at tørrfiskens næringsverdi er blitt fullt ut anerkjent. De Norske høvdinger som satt som småkonger på sine nes, dro allerede i Sagatiden ut i verden og byttet bort tørrfisken med vin, korn og tøyer.
Det er også sikkert at tørrfisk utgjorde hovedprovianten når vikingene dro på langfart med sine åpne, havgående skip. Helt til for hundre år siden var det knapt en eneste husstand i Nord - Norge som ikke var avhengig av fisket.

 

B) Lutefisk:

Lutefisk er en mattrett av tørrfisk eller klippfisk ( torsk eller sei). Fisken legges i vann som byttes 2 ganger hver dag i 8 dager… Legges i 2 døgn i oppløsning av askelut, vaskelut eller soda. Fisken vannes så ut før lutingen. Jo lengre den ligger i vann jo fastere blir den. Lutet fisk altså…

 

C) Klippfisk ( ”Klippe” av fjell ” ):

Flekt, saltet og tørket fisk, særlig torsk. Blir produsert mest i Norge, Island og Færøyene…

 

D) Sløye:

Ta ut innvoller og gjeller i fisk…

 

E) Bløgge:

Skjæring av fisk slik at blodet renner ut. Det er bløggingsplikt for visse fiske arter som selges her i landet, og det er gitt det finnes regler om hvordan bløggingen skal utføres.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst