Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jesus' liv

Jesus' liv

Denne stilen var en oppgave jeg fikk på skolen, og den handler om Jesus' liv.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.05.2002
Tema
Jesus

Jesus ble født i en liten stall i Betlehem. Moren hans var Jomfru Maria. Hun ble gravid ved at en engel kom og sa at hun skulle føde en konge og at han skulle vise vei for resten av folket.

 

Jesus vokste opp i Nasaret, men måtte flykte derfra p.g.a. kong Herodes befaling. Men de kom tilbake om to år da de fikk vite at kong Herodes var død. Da ble han oppdratt av faren sin til å bli snekker, trolig fordi faren var tømmermann. Jesus ble oppdratt som et vanlig barn men han skilte seg ut med at han aldri giftet seg.

 

Da Jesus var 30 år begynte han å vandre. Vandringen kom til å vare i 3 år. Jesus søkte etterhvert Johannes som også blir kalt ”døperen”. Han blir kalt døperen fordi det var han som døpte Jesus. Og det var også derfor Jesus søkte han, for at han kunne døpe han.

 

Når Jesus en gang gikk langs Galilea sjøen så han Simon og Andreas. De skulle bli hans første disipler. Han fikk 12 disipler til slutt.

 

Jesus sin oppgave var å fortelle menneskene om Guds rike og opprette en ny pakt med Gud. Jesus begynte etterhvert å gjøre store underverker, han kunne få folk til å våkne opp fra det døde og han kunne helbrede dem. Han kunne også drive ånder ut av folk som var besatt av onde ånder. Motivene for at Jesus gjorde undre er: Spontan medfølelse, tegn til tro og en forsmak på himmelen.

 

Jesus fortalte mange liknelser. En liknelse er en fortelling fra dagliglivet, og alle liknelser har et godt budskap.

 

Jesus talte annerledes en andre. Han fikk ofte motstand av fariseerne som alltid mente noe annet enn det han mente. Han fikk også stor motstand av skriftlærde som var eksperter på Moseloven. Fariseerne og de skriftlærde begynte etterhvert å legge planer om å få Jesus ryddet av veien.

 

Jesus elsket barn, disiplene ville ikke bry Jesus med dem når de kom på besøk, men da reagerte Jesus kraftig. Han mente at også barn tilhører Guds rike. Han satte barn veldig høyt.

 

Jesus oppførte seg annerledes ovenfor kvinner enn det andre menn gjorde på den tida. Evangeliene forteller at kvinnenes ord var til å stole på.

 

Ikke alle trodde på Jesus og hva han sa. Men noen var ikke helt sikre heller. Selv de som trodde på han var ikke helt sikker på hvem Jesus egentlig var. Noen sa han var døperen Johannes og noen sa han var en profet, men disiplene viste. Han var Guds Messias. Han sa også om seg selv at han var veien, sannheten og livet og at ingen kommer til Faderen uten meg.

 

Det Jesus egentlig gjorde var å vandre rundt på jorda og fortelle om Guds rike, utfordret folk og gjorde undre.

 

Jesus døde på en forferdelig måte, han ble korsfestet! Men han gjorde et under med seg selv, han stod opp fra det døde dagen etter at han ble korsfestet. Jesus ble litt annerledes etter oppstandelsen, men likevel ga han disiplene et oppdrag. Det var å føre læren om Guds rike, Jesus og kristendommen videre...

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil