Søk i stiler
 

Analyse av Playboard Magazine


Analyse av tidsskriftet Playboard Magazine, som i hovedsak dreier seg om snowboard.
Sjanger:Analyse/tolkningLastet opp:19.04.2002
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Snowboard
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook


Målgruppe: Alle som er snowboard interessert i Norge, med hovedvekt på ungdom i alderen 12 – 25.

 

Utgiver: Playboard Magazine A/S er opprettet, eid og drives av de som jobber i bladet. Alle er aktive innen snowboard/skate/surfe miljøet.

 

Ideologi: Bladet ble stiftet i november 1997, tiden rett før de Olympiske leker i Nagano. Ingen av initiativtakerne kjente seg igjen i medias fremstilling av vintersporten og ville gjøre noe med det.

 

Hovedidèen: Å vise allmuen at snowboard er mye mer enn konkurranser, landslag, Daniel Franck og Terje Haakonsen.

 

Sentralt innhold: Bladet tar for seg gleden og leken når man står på snowboard, selv om de også formidler konkurranser, resultater og plate/video anmeldelser. Det finnes ikke toppidrett og treningsprogram i bladet, derimot finnes betraktninger som ”Livet er nå, Lev det!”

 

Aktiviteter: Playboard Magazine omhandler først og fremst snowboard, men det blir også formidlet stoff som handler om skating og surfing.

 

Friluftsliv: Verken begrepet eller ordet ”Friluftsliv” brukes i bladet.

 

Artikler/bilder: Artiklene er korte(halv/hel side) med 1-3 bilder i artiklene. Intervjuer derimot går gjerne over 3 sider med bilde av intervjuobjektet på hver side. Ingen artikler uten bilde(r). Bildene er som oftest av utøverne i ”sivilt” eller i kjøre utstyr. Det nesten ikke bilder av natur uten at utøvere er med på bildet. Hvis utøveren ikke er med så kan du se at den har vært der(spor i snøen f.eks).

 

Natursyn: Synet på natur blir definert ut ifra hvor passende den er til å drive aktivitet i.

 

Kommersialisering: Bladet er et uavhengig blad økonomisk basert på annonser.

2/1 side oppslag: 38 000,-, 1/1 side: 20 000,-, ½ side: 12 000,-

 

Forfattere: Jenter og gutter, snowboardere, surfere og skatere, i alderen 25 – 35.

 

Diverse: Annonsefinansiert gratisblad frem til februar 2000 med 4 utgivelser i året. Salgsblad siden nr 9 Mars 2000. 5 utgivelser i året fra 2001. Opplag 15 000 eks. Distribusjon: Landsdekkende, selges i Narvesen, på møteplasser for snow, skate og surfboardere. Eks: Sportsbutikker, motebutikker, utesteder og alpinanlegg.


Kommentarer fra brukere


Ingen har lagt igjen kommentar til denne artikkelen - bli den første!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.011 sec - 1 pageviews