Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kaizers Orchestra - det største fra Jæren etter Garborg?

Kaizers Orchestra - det største fra Jæren etter Garborg?

Analyse av Kaizer Orchestras tekster fra albumet "Ompa til du dør".

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
07.04.2002
Tema
Rock

Det største fra Jæren etter Garborg? Det er i alle fall frontfigur Jan Ove Ottesens’ syn på bandet sitt, Kaizers Orchestra. De har det siste året tatt Norge med storm, gjennom å lansere årets norske rock-cd, en hendelse som ble understreket av Spellemannsprisen for beste rockealbum. Men hva er det som gjør Kaizers Orchestra så spesielt? Ett ord: Originalitet. Suksessen ”Ompa Til Du Dør” er en musikalsk reise med integritet og overraskelsesmoment, lyrisk som instrumentalt.

 

Kaizers’ tekster er like uvanlige og originale som musikken de spiller. Etter å ha hørt gjennom hele ”Ompa til du dør”, vil du ha hørt tekster om mafia, krig, den stadig nevnte ”Resistansen”, utallige navn og personligheter, geistlige, pokerspill, den fryktelige ”leken” russisk rullett, og den mystiske Mr.Kaizer. Sangene, som hovedsakelig er skrevet av Ottesen, har alle vært sitt særpreg, sin historie, og sine personer. Det er veldig variasjon på personene som Ottesen setter seg inn i. Vi har Dominique, sønn av en mafiaboss, Kristoffer(170?), som har vært i krigen og blitt skadet, Tony, den mandolinspillende gangsteren som havner i helvetet, Mr.Kaizer selv, og undersåtter i hans bande, for å nevne noen. Navn som disse går igjen i flere sanger, og hele plata er flere historier, med noen sidesprang fra tid til annen. Ta for eksempel historien om Tony og Dominique. Låt 3, ”Bønn fra helvete”, er Tony som er havnet i dødsriket, etter å ha blitt lokket med på en runde russisk rullet av Dominique, Kaizers sønn, en hendelse som skjer på låt 5, ”Rullett”. Dominique snakker med sin sjåfør om dette etterpå, med frykt for hvordan hans far vil reagere. Dette tar sted i låt 7, ”Fra sjåfør til passasjer”. I låt 10, ”Bak et halleluja”, snakker en skremt Dominique med fader Martin om hva han skal gjøre. Musikken i sangene passer utmerket til historien som blir fortalt. ”Bak et halleluja” er en rask sang med en intens vokal som gjør teksten mer troverdig. ”Fra sjåfør til passasjer” har et melankolsk og sørgende preg.

 

Mange spør om hvor de tar det fra. Til tross for at det er ganske åpenlyst hvor Ottesen og hans orkester har hentet sin inspirasjon. Mafiaromaner/filmer er nok en av Bryneguttens lidenskaper, med elementer og navn som er som hentet ut av et Mario Puzo-verk. Derimot er det andre momenter enn mafia og gjengvirksomhet i bildet. Som nevnt tidligere er det sanger om bla. Krig og geistlige. Skjønt Ottesen forteller historie om disse også, kan man fra tid til annen lure på om det fins et snev av samfunnskritikk i det han skriver. Låt 4, ”170” handler om en soldat med kone og barn som faller i krigen. I låt 8, ”Resistansen”, forteller Ottesen om en kirkekjeller som brukes som mafiaoppholdssted. I den tidligere nevnte ”Bak et halleluja” betaler Dominique en fader Martin for å spore opp en dobbeltgjenger av avdøde Tony. Om Ottesen har noen dypere mening, eventuelt et problem med geistlige med dette, vet bare han.

 

En ting vi alle vet, derimot, er at Kaizers Orchestra ikke kommer til å ta del i noen ”Omerta” i tiden framover. Med deres nylig utgitte EP ”Død Manns Tango”, som vil bli etterfulgt av en helt ny CD, og Norgesturne på programmet, vil nok flere og flere mennesker bli vervet inn i Resistansen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil