Søk i stiler
 

"Til Ungdommen" (N. Grieg)


Analyse av "Til Ungdommen", et dikt av Nordahl Grieg.
Sjanger:Analyse/tolkningLastet opp:14.03.2002
Språkform:BokmålForfatter:Anonym
Tema:Til ungdommen
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



”Til Ungdommen” er et dikt skrevet av Nordahl Grieg, en person som så på fremtiden med sto uro. Ved åpningen av et nytt universitetssemester, i 1936, skrev han derfor diktet "Til ungdommen". Et dikt som er både rikt, spenningsfylt og appellerende. Og det var nettop appell til folket som gav han den særegne rollen han hadde under krigen. Han ble en frihetskjemper, noe som kommer godt frem i dette diktet.

Diktet har en tradisjonell oppbygning med regelmessig rim og strofeoppbygning. De tolv strofene som alle har fire vers i hver, har det som vi kaller balladerim. Det vil si at andre og tredje linje rimer. Takten er daktylisk, men vi finner noen trokèer innimellom, tung-lett-lett, tung-lett-lett og så bare tung-lett. Dette taktfaste mønsteret understreker appellen i diktet. Når diktet samtidig virker mykt og ledig, kan det være fordi det taktfaste og regelmessige blir brutt ved variasjoner i enderimene. I den første strofen rimer andre og fjerde verslinje på enstavelsesord, ”tid og ”strid”, mens parrimet i strofe to rimer på tostavelseord, ”åpen” og ”våpen”. Dette skjer videre i diktet også. I den siste strofen har han satt inn tostavelserim. Ord som skal ha lite trykk etter det daktyliske mønsteret får sterkere trykk, fordi de er så viktige og meningsfylte. Slik blir slutten fin og lett å lese.

 

Innholdet i diktet er en appell til ungdommen. Han oppfordrer dem til å bryte mønsteret og få slutt på all krig og elendighet. Dette skal ikke gjøres ved hjelp av våpen og kanoner, men ved hjelp av ”troen på livet vårt, menneskets verd”. Han vil få folk til å tenke over dagens situasjon i verden, og gjøre noe med den.

Nordahl Grieg appelerer til leseren ved å bruke mange imperativer, dette gjør stemningen oppfordrende og optimistisk.

  • I første strofe finner vi to imperativer, ”gå inn i din tid” og ”vi deg til strid!” - En oppfordring til ungdommen om å engasjere seg i det som foregår i samtiden og kjempe for det riktige.
  • I fjerde strofe kommer flere, ”søk det og dyrk det” og ”dø om du må” - Dette er noe ironisk, fordi Grieg oppfordrer til fred, men likevel mener at ungdommen må være villig til å dø for sin sak. Jeg ser selvsagt motivasjonen en person som dør for sin sak gir, men en slik martyr vil etter min mening avle vold, ikke dempe den.
  • I femte strofe kommer det nok en appellerende setning, ”Stans deres drift mot død, stans dem med din ånd!” - Stans dem som ikke har forstått, de som fortsetter å drepe. Dette ved hjelp av sitt vett, ikke våpen og kanoner.
  • I sjette strofe står, ”Kast dine krefter inn” - Ikke å tro at andre gjør jobben og bare ta del i godene, grip inn og vær med.
  • Den siste imperativen står i niende strofe, ”Knus det!” – En oppfordring til å få slutt på all urettferdighet, vi er alle like mye verd.

”Til Ungdommen” er laget av to ulike sider av bilder. På den ene side de negative som assosierer til krig, og på den annen side de positive bilder som knyttes til fred. Krig og fred danner derfor hovedkontrastene. Grieg tegner bilder med ordene som uttrykker dette. I første strofe står dette: "kringsatt av fiender" og i samme strofe: "Under en blodig storm". Bilder fra et krigsscenario der folk kjemper og faller, hjelpesløse. Meningen at folk skal engasjere seg, og ikke minst organisere seg. Alene er du omringet av fiender, sammen har man en sjanse til å lykkes. I femte strofe står dette "Stilt går granatenes glidende bånd" - Krigen fortsetter i stillhet og ro, uten at noe blir påpeket. Man kommer ingen vei med tause protester. Sverd og våpen blir brukt i flere strofer. Dette er symboler hentet fra krigs, men de har her fått en annen betydning. I stedet for å kjempe med "sverd" skal vi kjempe med noe som er enda sterkere, troen på livet og på mennesket, "troen på livet vårt, menneskets verd". Femte strofe forteller om krefter stekerkere enn granater - "Stans deres drift mot død, stans dem med ånd".

 

Diktet har, trass kampbildene, en positiv og oppløftende tone. Strofe ti har en hyggelig setning, en kontrast til krigsbildet - ”Solskinn og brød og ånd eies av alle.” Solskinn, brød og ånd danner bilder for på livet og jorden. Jorden skal deles rettferdig og likt, ingen skal bestemme over andre. ”Menneskeverd” er et viktig ord i diktet og blir derfor nevnt to ganger, både i tredje og i ellevte strofe. Menneskeverd er bilde på løsningen i diktet. Det er dette man skal bruke til å løse menneskehetens problemer her på jorden. I de tre siste strofene er krigsbildene borte og diktet slutter med en sammenligning - "Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen - som om vi bar et barn varsomt på armen!". Her blir det også brukt bokstavrim, der bokstaven v går igjen: vi, vil, vare, varmen, varsomt. Det forsiktige, men likevel vakre samholdet danner diktets positive side. Det at krigsbildene og minusordene er forsvunnet gjør at diktet får en fin og optimistisk slutt.



Av pronomen blir du, jeg, deres og dem brukt. Når Grieg bruker ”du”, føler jeg meg personlig involvert i diktet. Det er som om jeg som leser må gjøre noe. "Deres" og "dem" er mine motstandere, de som ikke har forstått at menneskeverd er våpenet. I ellevte strofe blir du, dem og deres til vi: "Skaper vi menneskeverd, skaper vi fred.". Dette er diktets konklusjon, holder vi sammen har vi en sjanse til å skape fred. Dette viser solidaritet.

Diktet er skrevet i 1936, Europa er på randen av en ny krig. Diktets tema, krig og solidaritet, skal vise seg å bli meget aktuellt. Selv om diktet ble skrevet for 66 år siden, er temaet minst like aktuelt i dag. Rundt i verden blir forsatt menneskeverd truet og mennesker drept. Diktet har alltid vært aktuellt, og vil alltid bli det?


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Mee
30.05.2006 18:17

Bra!
72
anbefalinger
denne låner jeg Razz :-P

VS
22.05.2005 18:56

Bra!
46
anbefalinger
Veldig bra!
PS! Du skriver balladerim er at andre og tredje linje rimer, men det
er egentlig andre og fjerde. Bare en bagatell, ellers knall!

Maja
02.05.2004 18:16

Bra!
31
anbefalinger
Supert Smile :-\)


25.02.2009 13:29

Bra!
27
anbefalinger
hello
det er ikke 12 men 14 strofer i diktet

PJ
12.02.2009 22:36

Bra!
20
anbefalinger
Det var skrevet i 1936 ifølge norskboken min Wink ;-\)


24.10.2005 09:27

Bra!
15
anbefalinger
Niice  Smile :-\)

meg
14.06.2005 22:13

Bra!
14
anbefalinger
dette ver veldig bra Very Happy :-D

.
06.06.2004 15:15

Bra!
13
anbefalinger
nice(",)

:D
06.03.2007 18:34

Bra!
13
anbefalinger
Kom veldig bra til hjelp for leksene

Heidi
16.09.2004 13:55

Bra!
12
anbefalinger
Utrolig bra!

pedo pan
04.02.2014 10:45

Bra!
12
anbefalinger
jeg liker dikt.

yeah!
27.03.2006 16:29

Bra!
9
anbefalinger
BRA jobba!! denne er jo lagt ut andre steder også jo..! Men, grattis med god jobbing.

jarra
10.12.2005 14:36

Bra!
8
anbefalinger
bra!!!!!

;D
27.03.2007 11:04

Bra!
8
anbefalinger
Kjempebra, fikk kjempestor bruk for dette  Smile :-\)

Tina
01.02.2009 21:26

Bra!
7
anbefalinger
Diktet var ikke skrevet i 1936

Hedda
11.06.2013 12:59

Bra!
6
anbefalinger
Denne har hjulpet meg både på eksamen og prøve muntlig! Utrolig bra (:

Kopycat
27.04.2015 21:38

Bra!
6
anbefalinger
Er dette kopiert fra en artikkel som ser så si helt lik ut på skoleforum.com?

heihei
30.08.2016 17:59

Bra!
6
anbefalinger
kjempe bra skrive.. må bare forandre til nynorsk://

heeeei
22.10.2007 15:25

Bra!
5
anbefalinger
braaaa Very Happy :-D

jaja
27.10.2010 22:19

Bra!
5
anbefalinger
Nytter ikke å klippe å lime når man har plagiatkontroll.  Wink ;-\)
bra skrevet, ikke legg det ut på daria da vell. keep it.

Thomassen
09.02.2010 09:32

Bra!
4
anbefalinger
Strålende! Denne låner jeg, Nicolai Alexander Thomassen.

cheater
09.03.2010 11:23

Bra!
4
anbefalinger
takk for det!

Skrivefeil Nazi
29.05.2011 20:39

Bra!
4
anbefalinger
"Femte strofe forteller om krefter stekerkere enn granater..."
Liten skrivefeil i slutten av femte avsnitt.


29.11.2014 22:08

Bra!
4
anbefalinger
Dette var heeelt rått også, har en fremføring av diktet. Tuuusen hjertelig takk Smile :-\)


25.11.2019 09:02

Bra!
2
anbefalinger
Lets go

Theresie
14.01.2020 11:19

Bra!
2
anbefalinger
Strålende analyse! Den bruker flittig 18 år senere!  Very Happy :-D

Sofie
14.01.2020 11:22

Bra!
2
anbefalinger
@Theresie skjønner ikke helt hva du skriver? mener du "brukes flittig"?(:

Theresie
14.01.2020 11:23

Bra!
2
anbefalinger
@Sofie se der ja! Det stemmer jeg mente selvfølgelig brukes og ikke bruker! Jeg er dyslektisk så det går litt i surr i blandt. Takk for tilbakemelding Smile :-\)

Sofie
14.01.2020 11:23

Bra!
2
anbefalinger
Isåfall er jeg helt enig!  Very Happy :-D

Sofie
14.01.2020 11:25

Bra!
2
anbefalinger
@Theresie Bare hyggelig! Jeg faktisk blind, men moren min ser over kommentarene mine før jeg legger de ut. Man skal passe på før man poster ting på nett vet du  Wink ;-\)

Theresie
14.01.2020 11:28

Bra!
2
anbefalinger
@Sofie du mener vel jeg ER blind? Smile :-\) Moren din virker som en flott dame, men gramatikken må jobbes med. Men du virker som en kul jente! kan jeg få snapen din?  Smile :-\)

Sofie
14.01.2020 11:30

Bra!
2
anbefalinger
@Theresie åh neineinei ... Jeg blir så flau av mamma av og til !! Slike feil kan ikke godtas. Hun må straffes etterpå  Wink ;-\) Jeg har dessverre ikke snap da jeg er blind. Likevel, takk for komplimentet.


25.11.2019 09:06

Bra!
1
anbefalinger
Lets go


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)


 
Req.time: 0.017 sec - 1 pageviews