Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Friksjon

Friksjon

Hva bestemmer friksjonen?

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.02.2002
I dette forsøket skal vi prøve å finne ut hva som bestemmer friksjonen mellom en gjenstand og det underlaget den glir på.

Hypoteser på hvilke egenskaper som bestemmer friksjonen:

1. Tyngden på gjenstanden.
2. Hvor stor flate som er i kontakt med underlaget.
3. Hvor stor friksjon underlaget har.

Planlegging av eksperimentet:

1. Vi tror friksjonen blir større jo tyngre gjenstanden er. Dette skal vi teste ved å måle kraften av klosser med forskjellig tyngde, på likt underlag.
2. Vi tror friksjonen blir større jo større flate som er i kontakt med underlaget. Dette skal vi teste ved å dra en kloss bortover på likt underlag, først med mest av flaten nedi, og deretter sette samme klossen på sida så det blir mindre kontakt med underlaget.
3. Vi tror at jo mindre glatt underlaget er, dess større friksjon. Dette skal vi teste ved å måle friksjonen av samme kloss på forskjellig underlag.

Måleresultat:

1. Vi brukte filt som underlag i dette eksperimentet.

Antall klosser (tyngde)Friksjon
1 kloss0,3 N
2 klosser1,15 N
3 klosser1,85 N


2. V i brukte en pult som underlag i dette eksperimentet.

Hvor stor del av klossen som var nær underlagetFriksjon
1 hel1,7 N
¼1,7 N


3. Vi brukte den samme klossen hele tiden i dette eksperimentet.

Underlag:Friksjon:
Filt1,5 N
Sandpapir1,3 N
Pult0,3 N
Tre0,4 N
Papir0,35 N


Konklusjon:

1. Hypotesen ble støttet av forsøket, friksjonen øker jo tyngre gjenstanden er.
2. Her viste det seg at vi tok feil, hvor stor flate som er i kontakt med underlaget har ikke noe å si på friksjonen.
3. Det var tydelig at jo glattere underlaget var, jo mindre friksjon.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil