Valget

Novelle om å drikke eller ikke.

Karakter: 5-  (9. klasse, tentamen)

Sjanger
Novelle
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2013.05.31

Jeg går langs veien, sparker i grusen så den spretter rundt. Jeg har en uggen følelse inni meg. Det siver svart blod rundt i kroppen. Angrer på at jeg løy for foreldrene mine, sa jeg skulle overnatte hos en kompis. Burde jeg dra?  Underbevisstheten min skriker til meg at jeg ikke må dra dit. Jeg skyver den vekk og tusler videre.

 

Når jeg er utenfor huset hører jeg musikken for fult volum, det skjærer i trommehinnene. Høres ut som en blanding mellom en pestsmittet hane og en skrikende grisunge. Den vinrøde malingen på huset flasser av. Det ligger glasskår på bakken fra de knuste vinduene. Huset må være bygd før krigens dager, slik det ser ut.

 

Døren åpner seg og Petter kommer ut. «Bra du kunne komme Sondre!»
Alkoholstanken presses mot meg i det jeg går inn. Det svir i neseborene. Det er som jeg sniffer inn salmiakk. «Jeg har lovet mamma og pappa at jeg ikke skal drikke før jeg er atten, så har du sprit og alskens greier!» Jeg kjenner sinnet brygger seg opp inni meg.  Djevelen prøver å komme ut. Det stikker i huden. Behersk deg Sondre, roper underbevisstheten til meg. «Du trenger ikke å drikke» prøver Petter å vennlig si, men jeg kan se at han er lettere irritert. «Ok» sier jeg furtent og går inn.

 

Jeg går inn i stuen og blir lamslått av hvor mange det er der, skulle jo nesten tro hele bygda er her. Alle ser ut til å storkose seg. Er det bare jeg som ikke skal drikke eller, tenker jeg inni meg. De fleste ser ut til å ha tatt noen vodkaredbull for mye. Det kjennes ut som en oljeovn står på fullt inni meg, jeg koker av sinne.

 

Musikken står fortsatt på for fullt. Jeg kan se hvordan bassen dunker i høyttalerne på veggen. Jeg setter meg ned i sofaen. Prøver å slappe litt av, men det er umulig. På bordet foran meg står det 5 flasker corona, et par flasker vikingfjord og minst 3 liter redbull. Jeg sier til meg selv: jeg skal ikke drikke, jeg skal ikke drikke. Det er bare ett år til jeg har fyller atten. Da kan jeg drikke så mye jeg vil, men jeg har lovet mamma å pappa og ikke drikke før det, og de vet ikke at jeg er her engang.

 

Petter kommer gående mot meg. Jeg blir glad samtidig som jeg blir sint. Det strammer seg i magen. Han setter seg ned ved siden av meg. «Har du det artig Sondre?» Spør han hyggelig. «Nei» svarer jeg bittert. «Kan du ikke bare ta deg noen øl? Det skader ikke»spør han overbevisende. «Nei mamma og pappa har bestemt at jeg ikke får drikke før jeg er atten!» Glefser jeg. «Jeg gir blanke fan i hva de voksne har bestemt!» Petter vipper korken av ølflaska og hiver innpå noen munnfuller av det brune innholdet. Han ignorerer fullstendig det jeg sier, og vifter meg bort.

 

Kan det skade å ta en øl sier jeg til meg selv. Ja, roper underbevisstheten min.
Fan jeg hater Petter, det er han som har ført meg opp i denne situasjonen. Det er et steinras inni meg. «hvis du ikke tar deg en øl nå får du fan meg ta og gå hjem!» Glefser Petter. Jeg tar en øl fra bordet og spretter opp korken. Petter lyser opp, men inni meg er det et bulder av følelser. Jeg hever flasken og tar en liten slurk. Skummet treffer tungen min, og renner ned halsen. Det er som krem som smelter i munnen. Så godt, men samtidig så stygt. Jeg tar enda en slurk, det er jo faktisk godt. Jeg drikker opp hele flasken som om jeg drakk brus på en varm sommerdag. «Sant det var godt?» Spør Petter oppglødet. «Mm» mumler jeg Irritert fordi han fikk meg til å drikke det. Hvis mamma og pappa finner ut av dette kommer de til å kverke meg.

 

Petter fyller litt vodka i et glass, alkoholikerens vann, det hvite gullet, drikken som ødelegger alt. Han fyller redbull i resten av glasset. «Her smak dette, mye bedre enn brus» sier Petter. Nei! Gauler underbevisstheten min. Jeg bryr meg ikke så mye om den og tar glasset. Jeg tar en stor slurk av det lysrøde vannet. Halsen svir litt mens drikken renner ned, men det var godt! Jeg vil ha mer, tar to store slurker til og glasset er tømt. Sondre klapper lett, «tøft gjort Sondre» sier han stolt. Jeg føler meg litt brisen, men ellers ok.

 

Det går opp for meg, Petter har  tvunget meg til å drikke. Min beste venn, han har ødelagt alt! Jeg knytter nevene. Magesekken vrir seg. Jeg slår til! Nesen hans knuses akkurat som følelsene mine. Han faller ned på bakken, og jeg faller ned i koma av redsel og sinne.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst