Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kåseri om fedme

Kåseri om fedme

Kåseri om fedme og mye annet rart.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.02.2002
Tema
Sykdommer


Fedme har mange. På kroppen. Fett isolerer. De feite har det nok varmt. De slipper å fryse. De kunne gått naken. De har sitt isolerende spekklag. Det har ikke de tynne. De fryser. Nansen var tynn. Derfor frøs han på nordpolen. Moskva Marit skulle vært der isteden. Hun hadde ikke frøset. Nansen var en taper. Lenge leve Moskva Marit. Vi skal nok få deg i historiebøkene. Til slutt. Når du har gjort ditt. For Fedrelandet. For Fedmen. Spist en gris. Alene. Det er nok en rekord i seg selv. Heia Moskva Marit.


Mange bruker snus. Vi gjør ikke. Hvorfor vi ikke gjør såder? VI vet ikke. Snus er godt for mange. Mange vet ikke hvorfor det er godt. Vi spør dem hvorfor det er godt? De vet ikke, de rister på hodet og ser trøstesløs ut. Det finnes et dataspill som heter CS. Mange spiller det. De liker det. I CS dreper de. Vi liker ikke dreping. Dreping er for serbere og Osama Bin Laden. CS er et voldelig spill. Derfor spiller ikke vi det. Vi spiller heller sjakk, og flåklypa og andre gøye spill. Mange har medfødt fedme. De kan ikke noe for det. Stakkers feite jævler sier vi og ler av dem. Det er kanskje synd på dem, vi føler med dem. De har spist seg stor. Deres magesekk tåler mye mat. Derfor må de ha mye mat. Men vi skal ikke le. Vi kan også bli feit. Hvis vi legger i oss for mye is. Is er godt. Is er kaldt, men nok om is. De som er feit slenger kanskje om de som er tynn. Kanskje de liker og være feit og at de hater de tynne. Vi liker feite og tynne. Vi kjenner en som er feit. Han bruker snus, spiller voldelige spill og er rett og slett feit. Han kan ikke løpe i oppoverbakker. Vi kan. Vi lider ikke av fedme. Cs er et artig dataspill….. synes mange.


 

Vi skal ikke nevne navn på dem som er lider av overvekt. Overvekt er nok fint på sin måte. Kanskje de har sine egne klubber, der de sitter og ler av de tynne og godter seg på andres bekostninger. I slike klubber måler man ikke høyde, man måler vidde og der er det om og gjøre å være mest overvektig. Vi vet om en som vinner. Ekkelt sier jenter. De liker ikke snus. Heller ikke fedme. Gutter liker snus. Snus er en svart ting fra søta bror. Man putter det i overleppen og ser dum ut. Man får nikotin av det. Vi vet ikke hva nikotin er. Vi tror det kommer fra sverige og at det er i røyk.. Man kan hive snus på veggene, det kan man ikke med røyk. CS er en forkortelse. Det heter egentlig Counter-Strike. Det er engelsk. Vi kan ikke engelsk. Vi kan bare norsk. Og litt svensk som ”jättekul” og braller. Mange tror braller betyr baller. Men der tar de feil. Det betyr bukse. Bykse og betyr bukse. De har to ord. Svensker er smart. Aasen kom aldri så langt. Vårt forbilde er Erlend Loe. Han er kul. Han er skallet og er trønder. Trøndere bruker mye snus. Vi kunne kalt det Trøndersnus. Men det er fra Sverige. Vi har ringt til Sverige. De sa at de ikke ville finne opp noe snus som het Trøndersnus. Vi skjønner ikke hvorfor.

 

Så ringte vi til den svenke kongen og spurte om han brukte snus. Han gjorde det ikke. Vi lo av han. Han har dysleksi. Så vi lo enda mer. Konger er aldri feit. Det er urettferdig overfor de feite. Det finnes heller ikke feite presidenter. Kanskje de feite synes det er urettferdig. Vi er litt enig med de. Feite burde ha mer makt, tenker nok de feite. Feite med makt er ikke bra. De kunne innført minimums vekt i landene. Da hadde det blitt en slags Fedme Hitler. Utrydde de tynne. Sette de i fangeleirer og fete de opp. Til de sprekker. I fangeleirene skal de ha det godt. God Mat. God Drikke. Fedme med makt er ikke bra. VI må finne balanse mellom det feite og det tynne. Det hadde vært fint. Mener vi. En verden der feite og tynne kunne knytte sterke bånd seg i mellom. Og være venner og spille curling sammen. Curling er en fin sport for de feite. Minimal mosjon. DE slipper å bevege seg. HEIA CURLING!. Vi skal starte en landsforening. Det finnes mange landsforeninger. Det finnes foreninger i alt. LARS er f.eks foreningen for Ryggmargsskadede. Vår forening skal hete LFFF. Landsforeningefordefeite.Der kunne de spilt CS hele dagen. Og brukt snus. Svensk Snus. Der kunne de opprettholde balansen mellom tynne og feite. Presidenten kunne vært feit. Vi kunne prøvd ut en ny styreform. Feitarki.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil