Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En ny levemåte

En ny levemåte

Blanding av fortelling og science fiction.

Tentamensoppgave for 10. klasse.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.05.2013


Det var mandag morgen og jeg våknet av at hunden vår Dogbot 3000 kom løpende inn på rommet mitt. Han satte i å bjeffe da han fikk se et av de nye flyvemaskinene fly utenfor vinduet.

 

For 3 år siden hadde det skjedd noe helt uvirkelig. Det var kvelden 24. juli 2020 at været hadde forandret seg drastisk, og flere av forskerne ment at jorden skulle gå under den dagen. De fikk feil.

 

Det var en nydelig sensommer kveld i juli der vi gikk hjem fra bestemor. Jeg og tvillingsøsteren min Lisa hadde vært der mens foreldrene våre var på cruiseferie i Middelhavet. Vi hadde ikke fått lov til å være med, men vi hadde kost oss til bestemor.

 

På turen stoppet vi ved stranden for å hvile litt. Vi satte oss ved strandkanten og så utover havet. Det var solnedgang og virkelig vakkert. Men plutselig så jeg noe uvanlig med vannet. Det var akkurat som om det var en malstrøm her utenfor Bergen. Lisa så det også, så vi bestemte oss for å gå hjem.


 

Hele hjemveien tenkte jeg på hva det kunne være, men kom ikke noe videre. Mamma og pappa hadde kommet tilbake fra reisen, og det var godt å se de.

 

På kvelden skulle jeg gå ut for å mate kaninen, men akkurat i det jeg gikk ut av døren satte det i å snø noe voldsomt. Det var juli, juli! Jeg sto der bare og måpte. Hvorfor i alle dager var det sånt vær nå? De andre kom også ut. Flere av naboene lurte på hva som skjedde, men ingen visste noe. Værmelderne på nyhetene den kvelden visst ikke noe mer enn oss andre. Det eneste vi visste var at her var det noe galt.

 

Forskerne begynte med det samme og undersøke det som hadde skjedd. Men de fant det ikke ut med det første. Dagene gikk og været ble mer og mer uvanlig. I Sahara-ørkenen hadde det blitt snøstorm. I California, Florida og New York kom det meldinger om store orkaner og flommer som kom innover byene. Mange tusener av folk mistet husene sine og flere ble sendt på sjøen. I Sibir hadde solen virkelig kommet frem og det var akkurat som om å være på en savanne i Afrika. Elva Amazonas begynte å krympe i en enorm fart, og hele regnskogen ble helt tørr. Til og med de store havene som Stillehavet og Atlanterhavet krympet. Også mange dyr rundt om i verden døde. Hvorfor skjedde dette? Var det klimaets skyld, eller var det noe helt annet?

 

Forskerne ble ikke mye klokere av at disse merkelige tingene skjedde. Folk ble mer og mer hysteriske og mange fikk det vanskelig når de dramatiske endringene tok sted.

 

Men en dag skjedde det endelig noe. På et blunk var alt forandret. Man kunne ikke se havet lengre, og det var akkurat som om landjorda svevde i lufta. Men ikke bare det, alle kontinentene var samlet til ett stort et igjen. Klimaet var det samme over alt og verden var ikke utsatt for de fæle værfenomenene lengre. Men det rareste av alt måtte være det at husene, bilene ja alt var forandret. Det var som om vi hadde blitt sendt inn i fremtiden, inn i en ny verden. Over alt rundt oss var det maskiner og roboter som gjorde jobben. Dyr fantens ikke lengre, fra nå av så vi bare robot hunder og katter.

 

Tilbake til nåtiden var jeg i gang med å ordne meg ferdig til å dra på skolen. Skoleflyet gikk kl. 08.00 så jeg og Lisa hadde det litt travelt denne dagen, men heldigvis rakk vi det akkurat. Nå som kontinentene var satt sammen til et stort, var det kun en stor skole for alle elever i hele verden. Den lå midt i det nye kontinentet for å være tilgengelig for alle. Skolebussen var blitt byttet ut med skolefly, så det skulle bli enklere å komme seg til skolen i tide. Lærerne var ikke lengre vanlige mennesker, men roboter som var blitt programmert til å undervise. Skoledagene var blitt litt lengre, og fra nå av gikk alle elevene på skole fra de var 6 år til 16 år. Etter det var det jobb.

 

Skoledagene var blitt ganske annerledes fra det vi var vant med fra før. Skrivebøker, lærerbøker og tavler fantes ikke. I stedet hadde vi en stor skjerm som tavle, og oppgavene og leksene gjorde vi på et hologram.

 

Ungene lærte ikke lengre å skrive for hånd, men på hologrammene. De lærte fortsatt å lese, men ikke helt på samme måte som før. Hele verden var forandret. Husene var av metall, skoger fantes ikke lengre så man kunne ikke bygge hus av tre. Biler var det slutt på, i stede var det fly og flyvemaskiner. Flyvemaskinene var som båter. De fraktet varer og personer som skulle hit og dit. De fleste familier hadde egne fly, men noen tok selvsagt flybussen. Matvarer var ikke lengre produsert av jordbruket. Maten kom fra laboratorier og var gen produsert.

 

Jeg likte egentlig den nye verdenen, men det var visse ting jeg savnet også. Det var vel bare å venne seg til det, får denne verdenen var kommet for å bli.

 

Jeg og Lisa gikk i 10. klasse. Vi var delt inn i 6 klasser per trinn, så vi var mange i hver klasse. I friminuttene fikk vi være ut i skolegården som var på størrelse med det som engang hadde vært Nord-Trøndelag. Skolen var også veldig stor, og det var ikke umulig å gå seg bort. Denne uken skulle vi få se på forskjellige jobber. Det var ikke lenge til vi skulle ut i arbeidslivet, og det skulle bli spennende. Jeg og Lisa visste allerede hva vi ville jobbe med. Vi ville dra til det som engang var Amerika for å gå kokkeskole. Etter at denne verdenen kom var det mange jobber som var litt erstattet med nye jobber. I dag, mandag skulle vi dra til en plass der man bygget flyvemaskiner og fly. I morgen skulle vi få være med å bygge hus, og på onsdag var det opplæring i hvordan man bygget og programmerte roboter.

 

Skole hadde blitt ganske gøy etter at vi hadde fått roboter som lærere og ny teknologi. Nå var det vi unge som var forskere, og det var vi som fant opp de nye tingene. Elevene i klassene ble delt inn etter hvilke personligheter man hadde. I A gikk de som var smarte og flinke på skolen. I B var de snille som alltid tenkte på andre. I C var de som var egoistiske og bare tenkte på seg selv. I D gikk de som likte krig og vold for å lære seg å bli snille, og i E gikk de som ikke var sjenerte og som alltid sa det de mente. Jeg og Lisa gikk i A, og trivdes veldig godt. Læreren vår var programmert til å lære oss det som passet oss.

 

Etter en lang dag med historier om flyvemaskiner og fly var det godt og endelig komme hjem igjen. I kveld var det en stor begivenhet som skulle skje. Det var akkurat 3 år siden verden hadde blitt forandret, og det skulle feires. Det var en plass som man kalte for Verdensplassen at arrangementet skulle avholdes. Det var den eneste plassen der hvor alle menneskene i hele verden kunne være samlet i lag. Der ble det holdt taler av presidenten og andre i regjeringen. Etter på var det fest og god mat. Det ble en fin kveld og jeg ble kjent med mange nye mennesker.

 

Endelig ble det høstferie, og familien min og jeg skulle reise “kontinentet rundt” med flyet vårt. Jeg gledet meg som en liten unge og trodde dette skulle bli en fin tur. I 2018 hadde vi vært på en rundtur rundt jorda, og det var virkelig spennende. Men den gangen reiste vi på en litt annen måte.

 

Vi bodde ganske langt nord på kontinentet ettersom vi hadde bodd i Bergen før. Vi startet turen med å dra til det som var gamle USA. Det var ganske likt hvordan det hadde vært der før, men alt var forandret likevel ettersom husene var annerledes, bilene fantes ikke lengre og alt vann var borte.

 

Videre reiste vi til det som hadde vært Afrika. Der var det like varmt og tørt som andre plasser nå, og alle de som hadde vært fattige og ikke hatt noen plass å bo hadde fått hus og bodde i store byer. Etter å ha vært i Afrika dro vi til Kina. De som bodde der snakket ikke lengre kinesisk, men engelsk. Alle menneskene skulle snakke engelsk så det ikke skulle bli noen konflikter eller misforståelser.

 

Etter å ha fått opplevd Kina på en mer moderne måte gikk turen hjemover igjen.


 

Det var en fantastisk opplevelse, og nå som man kunne fly selv var alt så mye enklere.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil