Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Irland

Irland

Særoppgave om Irland.

Karakter: 6 (9. klasse)

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.05.2013


Innhold!

Historie

Geografi

Samfunn/Kultur

Annet

Kilder

 

Historie!

Irsk historie begynner i ca år 8000 f. Kr, da de første menneskene kom dit fra Storbritannia og Europa. På denne tiden kan det hende det var landforbindelse mellom Nord-Irland og Skottland, slik at de første innbyggerne kan ha gått over der.

 

<bilde>

 

Det er ikke funnet så mange spor etter disse første innbyggerne, men etterkommerne deres og andre som kom til øya har etterlatt seg store funnsteder som Newgrange.

 

På 400 tallet begynte kristningen av Irland, gjennom bl.a. St. Patrick, og innen år 600 hadde det oppstått en keltisk forståelse av kristendommen som i begynnelsen hadde mange elementer fra keltisk mytologi. Siden da har kristendommen vært viktig for Irland, både kulturelt og politisk.


 

<bilde>

Keltisk kors

 

<bilde>

Fra ca år 800 ble landet plaget i et århundre av vikinginvasjoner som ødela mange av klostrene. I 1169 ankom Normannerne, noe som begynte en periode på over 800 år hvor England hadde sterk kontroll over styret av øya. Fra 1541 tok den engelske monarken helt over, og mange fra England og Skottland flyttet over. Dette førte til at den gamle adelen ble presset ut og en religiøs konflikt startet mellom de protestantiske nybyggerne og de katolske irene. Denne konflikten har pågått siden.

 

<bilde>

Normannerne kommer

 

Irland fikk etter hvert sitt eget parlament, men det hadde begrenset makt og bare de protestantiske folka fikk stemme. I 1801 ble øya med i ”Det forente kongedømmet Storbritannia og Irland” og parlamentet forsvant. På 1900-tallet ville irene bli uavhengige og etter uavhengighetskrigen i 1922 ble øya delt i to.

 

<bilde>
 

 

<bilde>

Nord-Irland, som var en britisk provins som med unntak av en kortere periode har hatt begrenset selvstyre, Nord-Irland har hatt mange religiøse konflikter, og mye vold som har spredd seg til de sørlige delene og Storbritannia. Den andre delen kalte Britene Sør-Irland mens irene kalte den ”Den irske republikk”, og med ”Den anglo-irske traktat” ble sørdelen til ”Den irske fristat”, som igjen ble til ”Republikken Irland”.

 

Geografi!

<bilde>

Øya Irland ligger Nord-vest i Europa ved Atlanterhavet som har formet den opprevne kystlinjen. Langs kysten er det mange øyer, halvøyer og bukter.

 

<bilde>

Det viktigste kjennetegnet er den lavtliggende sletten som i midten, som er omkranset av fjell langs kysten. Det høyeste fjellet heter Carrauntuohill (Corrán Tuathail) som er 1038 moh.

 

Irland har flere store innsjøer langs elvene i innlandet, men den største heter Lough Neagh. Den lengste elva heter Shannon og er 340 km lang. Øya har et totalt areal på 84 079 km2, hvorav 83 % tilhører Irland.

 

I nord, vest og sør har øya kyst mot Atlanterhavet, og mellom Irland og Storbritannia i øst ligger Irskesjøen. Den eldste kjente irske bergarten er ca 1,7 mrd år gammel, og er en gneistype. Fjellene langs kysten har stor variasjon i geologisk sammensetning. Jordsmonnet er også forskjellig, og i nord og vest er det dårlig drenert torv og en torvaktig podsol. I Sør og øst er det derimot godt drenert brunjord, og en brun og grå podsol.

 

Irlands klima er temperert, men mye varmere enn en del andre land på samme breddegrad, som for eksempel Polen. Dette skyldes golfstrømmen.

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Irland er inndelt i 4 provinser (Fylker), Connaught, Leinster, Munster og Ulster.

Republikken Irland har også 26 grevskap (Kommuner), disse ble opprettet på 1800-tallet. Mange av grevskapene er blitt delt i senere tid slik at det er flere enheter på grevskaps nivå.

 

Nord-Irland

1. Fermanagh

2. Tyrone

3. Londonderry

4. Antrim

5. Down

6. Armagh

 

Republikken Irland

1. Dublin

2. Wicklow

3. Wexford

4. Carlow

5. Kildare

6. Meath

7. Louth

8. Monaghan

9. Cavan

10. Longford

11. Westmeath

12. Offaly

13. Laois

14. Kilkenny

15. Waterford

16. Cork

17. Kerry

18. Limerick

19. Tipperary

20. Clare

21. Galway

22. Mayo

23. Roscommon

24. Sligo

25. Leitrim

26. Donegal

 

 

<bilde>

 

Samfunn/Kultur!

Irland er kjent for folkemusikken sin og dansen riverdance, som er en dans der man bare bruker bena, armene skal ligge stille inntil overkroppen.

 

Irsk folkemusikk er kjent for vakre melodier, og de mest vanlige instrumentene er fele, blikkfløyte, bodhran

(liten tromme), trekkspill, concertina (Lite trekkspill) og Uilleann pipes (Liten sekkepipe). I Irland er band som spiller folkemusikk like populære som band om spiller moderne musikk, og folkemusikken blir ofte spilt på klubber og puber.

<bilde>
<bilde>
<bilde>

 

En annen ting Irland er kjent for er øl. Ølet Guinness er irsk, og en av de største attraksjonene i Dublin er en stor ølflaske man kan gå inn i.

 

<bilde>

 

Irske folkedrakter er kilt, kilt er et slags skjørt og stammer fra en type britisk- keltisk folkedrakt for menn. Før var det bare menn som brukte kilt, men nå hender det også at kvinner bruker det. I begynnelsen besto det av et langt tøystykke som man surret rund kroppen, ikke ulikt en gresk toga. Etter hvert ble den redusert til et knelangt skjørt. Det er også tradisjonelle irske kjoler for jenter, som finnes i mange forskjellige grønnnyanser og en tradisjonell kortere kjole for dansing.

<bilde>

 

Annet!

Irland blir ofte kalt ”The emerald island” og det bor ca 4 250 000 mennesker der.


Barack Obamas tippoldefar var irsk.

 

”To Irske velsignelser”

“May your neighbors respect you

Trouble neglect you

The angels protect you

And heaven except you.”

 

“Always remember to forget

The things that made you sad.

But never forget to remember

The things that made you glad.

Always remember to forget

The friends that proved untrue.

But never forget to remember

Those that have stuck by you.

Always remember to forget

The troubles that passed away.

But never forget to remember

The blessings that come each day.”

 

“To irske forbannelser”

“May the curse of Mary Malone and her nine blind illegitimate children chase you so far over the hills of Damnation that the Lord himself can't find you with a telescope.”

 

“May you melt off the earth like snow off the ditch.”

 

 

To Irske mytiske skapninger!

 

Leprechaun!

Leprechaunene er selvutnevnte voktere av gamle skatter, de gravde dem ned i potter eller kjeler. De unngår helst mennesker da de synes at mennesker er tåpelige, flyktige og grådige skapninger. Hvis du fanger en leprechaun vil han love deg store rikdommer hvis han får gå fri, han har alltid med seg to poser av lær, i den ene har en sølvmynt, som returneres til posen hver gang han gir den fra seg. I den andre har han en gullmynt som blir til løv eller aske så snart han har gitt den fra seg, og så fort du har tatt øynene vekk fra ham er han borte. Leprechaun er blitt Irlands nasjonalfe, selv om navnet ”leprechaun” bare blir brukt nord i Leinster.

<bilde>
 


Merrow!

En Merrow er en slags havfrue, bare at de ikke har hale. De er ikke spesielt glade i mennesker, og noen steder blir de sett på som budbringere av død og undergang.

 

<bilde>

 

Det som skiller Merrowene fra mennesker er at de har svømmeføtter og tynn hud mellom fingrene. De har spesielle klær som gjør at de kan ferdes under vann. I Cork, Kerry og Wexford har de en liten rød drakt laget av fjær, mens lenger nord har de på seg kapper av selskinn. Dette selskinnet får de til å se ut som seler, og for å komme opp på land må de ta av seg kappene. En som finner disse kappene har en kontroll over Merrowen som eier kappen, fordi hun ikke kan returnere til havet uten den. Hvis en fisker gjemmer dette skinnet i huset sitt kan han overtale Merrowen til å gifte seg med ham, det sies at Merrower bringer rikdom og lykke. Til slutt vil hun allikevel finne kappen og dra tilbake til havet.

 

 

Noen kjente personer!

 

Jonas Armstrong!

Han er skuespiller og mest kjent for sin rolle i BBC serien ”Robin Hood”, hvor han spilte Robin Hood.

 

Pierce Brosnan!

Han er skuespiller og mest kjent for sin rolle som James Bond fra 1994 til 2005.

<bilde>

 

 

Damian McGinty!

Han er skuespiller og sanger og mest kjent for sin rolle som Rory Flanagan i Glee, og som vokalist i Celtic Thunder.

<bilde>

 

U2!

U2 er et band som har laget mange kjente sanger, bl.a. ”Sunday Bloody Sunday” og ”With or without you”.

<bilde>

 

Enya!

Hun er sangerinne, og har vunnet flere Grammy-priser. Hun har også vært den mest selgende kvinnelige artisten i verden i 2001 og 2002.  

<bilde>

 

 

Kilder!

 

Google bilder

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Irish_people

http://funfacter.hubpages.com/hub/Fun-Facts-About-Ireland

http://no.wikipedia.org/wiki/Irland

http://no.wikipedia.org/wiki/Irlands_geografi

http://no.wikipedia.org/wiki/Irlands_historie

http://no.wikipedia.org/wiki/Kilt

http://www.celebopedia.net/nations/ie.php

http://www.corsinet.com/trivia/irish.html

http://www.marymalone.com/folklore.shtml

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil