Søk i stiler
 

Evolusjonsteorien


Noen stikkord om evolusjonsteorien
Sjanger:TemaoppgaveLastet opp:04.02.2002
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Evolusjon
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



Evolusjonsteorien:

Mange egenskaper (form, farge, osv..) til et organisme er arvelig og kan overføres til avkommet. Grunnlaget for evolusjonsteorien er variasjon oppstått ved mutasjon i arvestoffet. Darwin observerte at ingen individer av samme art er helt like. Det er alltid en viss variasjon. Samspillet mellom mutasjon og seleksjon fører til at organismene er tilpasset sitt miljø. Evolusjon er genetisk sett et spørsmål om forandring av genfrekvenser i populasjoner av organismer.

Charles Darwin (1809 – 1882) var britisk biolog. Han gjorde observasjoner innenfor flere forskjellige vitenskapelige felt, han gjennomførte med båten ”Beagle” i 1831 – 1836. Studie under denne jordomseilingen la grunnlaget for hans epokegjørende teori om artenes utvikling. Han la frem teorien om utviklingen av artene gjennom naturlige utvalg i 1859. Det vil si at de best tilpassningsdyktige individene vil overleve. Mange gir Darwin æren for utviklingsteorien, men skal ikke ha all æren. Folk før han studerte og forsket på evolusjon.


Mikroevolusjonen:

Mikroevolusjonen er den prosessen som er ansvarlig for de mange variasjonene mellom arter. Den går over kortere tid og gir nødvendigvis ikke noen nye arter. Artene tilpasser seg bedre og det ser vi rundt oss. Mikroevolusjonen kan best forklares når mutasjoner fører til større eller mindre forandringer av allerede eksisterende strukturer. Den skyldes ikke bare mutasjon, men også naturlig seleksjon, genetisk drift (i små populasjoner), genflyt (mellom populasjoner) og ikke-tilfeldig krysning (f. eks. innavl). Bibelske kreasjonister er enig med at mikroevolusjonen har inntruffet. Ved å være enig med mikroevolusjonen forklarer de at alle menneskearter har utviklet seg fra Noa.

Makroevolusjonen:

Makroevolusjonen er når nye arter oppstår når en art blir skilt i to og de to nye gruppene utvikler seg så forskjellig at de til slutt ikke kan pare seg med hverandre. Da har vi fått to nye arter. Man mener at nye arter oppstår av mutasjoner. 99% av mutasjonene er negative, men en mutasjon må være positiv for at det skal være en utvikling og en ny art skal oppstå. Det er derfor man ikke kan se noen nye arter i dag.

Sannhet?

Det er sannhet til det motsatte er bevist. Evolusjonistene tror at alt er sannhet før noen kan motbevise det.

Utvikling:

Utviklingen har gått så sakte at man må se på fossilene for å se forandringene. De sterkeste og best tilpassende vil overleve og få størst avkom. Egenskapene til en art vil forandre seg fra generasjon til generasjon for å tilpasse miljøet de lever i.

Hvordan:

Mutasjon er grunnlaget for all evolusjon.

Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Nithilaan
07.09.2015 12:18

Bra!
15
anbefalinger
Jeg er 90 år og jeg knuller moren til fredrik - takk for meg

Eivind
06.03.2005 13:17

Bra!
4
anbefalinger
Mutasjoner er jo stort sett bare at kroppen utvikler deg, hvorfor være så negativ?

henrik
03.09.2006 23:25

Bra!
4
anbefalinger
mutasjoner kan også være positivt eirin!! Mutasjoner kan skape forandringer i arvemateriell som kan gi oss mer gunstige egenskaper. Det skjer mutasjoner hele tiden, men kun de negative blir nevnt, og lagt merke til.


25.10.2004 09:57

Bra!
3
anbefalinger
en prest sa til meg at gud er selve væren altså er han hele verdensrommet. han kan ha skapt planeter i all evighet han har jo en evighet og gå på.... jeg tror ikke på kristendommen jeg tror ikke på satan ingenting av hva som står i bibelen, jesus er en fantasipersjon som aldrig har eksistert om han har det ble han opplært av vise menn kansje budhister. han ødla hele det gamle testamentet og sa at vær og en som tror på meg skal ikke gå fortapt men ha evig liv... dette gjorde han for og betrygge folk men senere ble han nokk brukt som et våpen og blitt lagt til ting han ikke har sakt eller gjort... jeg tror ikke på evig liv.... why??`???? himmel og helvete er piss det er ikke noe etterpå og det er BRA!!!! ikke mørke ingen ting... fred.... akkurat som en flamme som brenner og som slokner... gud gir mange skapninger mulighet og liv. dette er ikke den kristene eller noen annen relgions gud! dette er skaperen av alle raser osv.... tenk selv på alle muligheter ikke bare den kristene strenge uforutsigbare herren jave, elohim, jehova, allah..... gud har ikke noe navn! gud er gud.. gud aksepterer alle tankemåter og handlinger men har skapt mot, kjærlighet, samvittighet denne er viktig samvittighet mange har det ikke men gud er ikke feilfri! han er ikke allmektig! han er ikke allvitende... men han elsker og skape! jeg har ALDRIG opplevd gud eller eller noe lignende..... han vet at vi i norge har det bedre enn i uland hvor folk sulter men han vet at verden ikke hadde fungert uten at noen sulter osv..... han liker og skape intet annet.... helvete eksisterer selvfølgelig ikke da vi ikke kan noe får at vi ble skapt og hvordan vi takler ulike situasjoner vi kommer i osv... dersom det er et liv etter, noe som jeg syntes er svært lite fornuftig og tro eller vids i, så er det GUD som skal stå til ansvar får våre handelinger og ikke omvent! men gud er nokk ikke slik om han finnes, noe jeg også syntes er mærkelig om han gjør! Les vitenskap og teorier og ikke tenk at det MÅ stå en skaper bak.... trenger vi han, henne, det??? alle relgioner, prester osv har i all tid blukt gud som et våpen! det er ikke noe rart at det står som nummer en i di ti bud i bibelen at man ikke nå ha andre guder en meg (gud) dette fårdi makthaverne på den tiden måtte knytte alle til en gud fordi da herren sier noe må alle gjøre det, hadde det vært mange guder ville det blitt splittelse blant folket........ skjønner dere hvor jeg vil hen???

Eirin
27.04.2004 09:49

Bra!
1
anbefalinger
Mutasjoner fungerer ikke som noe positivt utviklende! Mutasjoner ødelegger DNA-et, enten ved at noen av basene blir ødelagte, faller av eller DNA-et legger til en ny base. Invalide er rammet av mutasjoner, og jeg vil si at det ikke er særlig positivt for de rammede! Du sier jo selv at 99 prosent er negative! Jeg finner det litt vanskelig å tro at alt kom fra en celle, og hvor kom i tilfelle denne cella fra? Eller hva tror du? Hva utløste det hele?? Og i tillegg, det må jo være en høyere makt som har bestemt reglene for DNA-et. Noen som har bestemt hva utfallet blir ved eventuelle mutasjoner... er du ikke enig? Ingenting blir til av seg selv...Det vil uansett være hull i teorien. Bibelen har svaret på det. Gud har gjort det. Hele skaperverket! Gud være lovet! Han gav oss verdi ved å skape oss. Gav oss litt av seg selv! vi bør være takknemlige!

ateist
16.08.2004 01:12

Bra!
1
anbefalinger
som du sier eirin: ingenting kan bli til av seg selv!! for det første så vet du ingenting om det! men mener du da at gud har vært til bestandig? selv om han er ikke-fysisk så finnes han jo (ifølge deg) hvorfor skapte han oss først nå?? hvorfor ventet han en evighet på det?

frikki
09.05.2006 21:26

Bra!
1
anbefalinger
du som kaller deg nello ,- det skrives aldri.. ville bare si i fra  Wink ;-\)

massa
16.02.2009 20:02

Bra!
1
anbefalinger
http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=1406
Fant akkurat den samme teksten på propaganda.net bare copiering

Silje
27.05.2009 21:56

Bra!
1
anbefalinger
Haah! hær va d snakk om mye klipp og lim...

neolev
21.11.2009 10:30

Bra!
1
anbefalinger
"Kristendommen er jo bare en tro"
Jeg er fullt klar over det. Macro evolusjon er også bare en tro. Jeg tror fullt på micro evolusjon fordi vi kan observere det idag. Vitenskap er definert etter hva som kan testes, gjentestes og observeres. Jeg er fullt klar over at å tro på en gud ikke er vitenskap. Macro evolusjon er heller ikke en vitenskap utfra definisjonen. Darwinister vet at micro evolusjon finnes, men de tror macro evolusjon finnes. Det finnes ingen fossile beviser som beviser macro evolusjon. Gi meg ett.

Konklusjon: Macro evolusjon er en religion

fredrik
24.04.2013 13:51

Bra!
1
anbefalinger
Thomas du kan bare pelle deg av denne siden. du tar det bare useriøst og prøver å ødelegge for oss andre som prøve å få informasjon. Tufs!

Thomas cray
24.04.2013 13:53

Bra!
1
anbefalinger
Møt meg in real life så kan du se hvem som har riktig. dette er cray. Punktum finale.

fredrik
24.04.2013 13:54

Bra!
1
anbefalinger
møter deg lett jeg. er du fra Oslo?

Thomas cray
24.04.2013 13:55

Bra!
1
anbefalinger
ja! Oslo S, klokken 1900 i kveld? løse shit som menn?

diddn
24.04.2013 13:57

Bra!
1
anbefalinger
kan ikke dere bare kjeft å ta dette et annet sted? forbanna avskum

Leo
24.04.2013 13:59

Bra!
1
anbefalinger
Vedder på ingen av dere har baller nokk til og møte hverandre engang

diddn
24.04.2013 13:59

Bra!
1
anbefalinger
helt enig!!

fredrik
24.04.2013 14:00

Bra!
1
anbefalinger
skal banke driten ut av han uansett og foresten det skrives nok*

Thomas cray
24.04.2013 14:02

Bra!
1
anbefalinger
ikke bland dere inn i andre sine argumenter. pass på dere selv. dette er vår sak, ikke deres

Ferrariboy12
24.04.2013 14:02

Bra!
1
anbefalinger
faen då Leo

TraumaticForehead88
24.04.2013 14:03

Bra!
1
anbefalinger
kan ikke alle bare være chill og slappe av

Ferrariboy12
24.04.2013 14:11

Bra!
1
anbefalinger
word thomas cray

provosert
04.11.2008 13:28

Bra!
0
anbefalinger
@ Nello

hva søren er det du vil fram til? om du ikke tror på det så får du respektere det for det om

"Les vitenskap og teorier og ikke tenk at det MÅ stå en skaper bak.... trenger vi han, henne, det??? alle relgioner, prester osv har i all tid blukt gud som et våpen!"

Ja religion blir misbrukt men det er alltid noen som skal ødelegge for flertallet. om folk vil tenke på Gud og at det finnes en skaper så skal de få lov til det. hva faen skal du hakke ned på det for?

Mari
06.11.2008 03:25

Bra!
0
anbefalinger
Bra artikkel, det her. Kristendommen er jo bare en tro, for de som ikke har
tenkt noe over det, her, vitenskapen er vanskeligere og benekte):


15.02.2009 21:03

Bra!
0
anbefalinger
Haha, fy faen asså.. Henviser meg til den første posten.
Han skriver at Jesus er en fantasiperson som aldrig har fantes! Det er vitenskapelig bevist at jesus fantes og hadde disipler. Nesten alt i bibelen er vitenskapelig korrekt.

Jeg er ikke kristen ogjeg tror på darwin sin teori mer enn bibelen. Jeg har alle muligheter åpbe. Jeg vil betrakte meg som en fritenkende person uten faste ting å binde meg til. Jeg prøver å være grei mot alle, akseptere andre med andre meninger(altså godta de så samt de godtar mine meninger).

as
23.09.2009 14:37

Bra!
0
anbefalinger
Kan vel kanskje bruke litt enklere ord???
Sjønte ikke noe!

kraaka
24.05.2010 21:41

Bra!
0
anbefalinger
Vil bare kommentere at det som står om at mutasjoner er grunnlaget for all evolusjon er feil! Det er rett at mutasjoner kan være en grunn, men det er fortsatt flere ting som kan forårsake en evolusjon! For eksempel genflyt, genetisk drift, seleksjon osv.

Thomas cray
23.04.2013 12:02

Bra!
0
anbefalinger
daym this so cray

fredrik
24.04.2013 13:55

Bra!
0
anbefalinger
gleder meg!


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.018 sec - 1 pageviews