Samenligning av Ibsen og Bjørnson

Kort presentasjon og sammenligning av de to store forfatterne.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.02.04
Henrik Ibsen

Henrik Ibsen var født i Skien den 20. mars 1828. Familien var ansett som en velstående familie i byen. Men når Henrik var omtrent sju år gammel, ble faren slått konkurs når trelast firmaet gikk under. Familien ble fattige og Henrik bar preg av nederlaget.
Som 15 åring dro han til Grimstad for å begynne i apoteklære. Under oppholdet hadde han et forhold til en tjenestepike. De fikk et barn sammen og Henrik måtte betale bidrag i flere år, det gikk sterk utover økonomien hans som fra før av var skrall.
Under oppholdet i Grimstad var han mye ensom og alene, så da fikk han tid til å dikte. Hans første verk Catalina ble til. Men ingen ville gi ut dette skuespillet. En god venn av han tok spare pengene sine og trykte 250 eksemplarer av det. Bare 45 ble solgt som det de var, de andre ble solgt som innpakningspapir.
I 1850 dro han fra Grimstad til Kristiania(Oslo), der begynte han på Heltbergs "studentfabrikk" og møtte mange andre kjente kunstnere som Jonas Lie, Bjørnstjerne M. Bjørnson og Alexander Kielland.
Han bestemte seg for å livnære seg som forfatter da han strøk i 2 av 3 eksamener samme året.
Han forsatte og skrive flere verker selv om det ikke ga så mye penger. Etter dette var han teater instruktør i Bergen en stund, her møtte han Suzannah Thoresen. De giftete seg senere og fikk sønnen Sigurd sammen.
Han bestemte seg for å flytte til Roma og det gjorde han. I 1891 kom han tilbake sammen med familien sin. I år 1900 ble det reist en statue av han utenfor National teateret i Oslo. Og et år senere fikk han hjerne slag som gjorde at han ikke kunne skrive mer. Han var blitt en verdensberømt dikter selv om han ikke fikk nobelprisen i litteratur. Og i 1906 døde han.

Bjørnstjerne Martinius Bjørnson

Bjørnstjerne Martinius Bjørnson hadde gått på Heltbergs "Studentfabrikk" samtidig som Ibsen. Han var født i 1832 på en prestegård i Østerdalen, og døde i 1910. Når Bjørnstjerne var fem år gammel flyttet hele familien til Romsdal. Som 12 åring begynte han på skole i Molde, han likte ikke skolen, men var sosial i venneflokken. Når han hadde fått nok av skolen i 1849, skrev han et dikt som uttrykte det han syntes om skolen og byen. Det var ikke særlig pent. Under hele oppveksten hadde han vist at han ville bli dikter. Han syntes spesielt Henrik Wergeland var en god forfatter. De hadde også sitt politiske engasjement til felles. Under sin stund som student hadde han god råd grunnet bidragene fra far.
Men når han tok eksamen artium i 1852 stoppet pengene å komme, han sluttet å studere. Han sa: " Jeg vil være dikter. Jeg vil ingen examen ta." Så da hoppet han likeså godt av. Under oppveksten hadde han fått en moralsk, og strengt kristen oppdragelse og det skinte gjennom i tekstene hans.
Høsten 1856 dro han til København, her kom han inn i et miljø med flere unge forfattere. Han likte seg. Han skrev Synnøve Solbakken her, som etter hvert ble oversatt til flere språk. En stund etter på ble han forelsket og giftet seg til slutt med Karoline Reimers. De flyttet til Kristiania grunnet hans jobb i Aftenbladet. Etter en stund fikk han sparken her pga. hans kritiske synspunkter. Da stakk han fra kone og barn. Han skrev flere verker, og ga bla. Ut Redaktøren og En fallit i 1875. Og I 1870 ga han ut en dikt og sang bok der bla. Fedrelands sangen våres "Ja, vi elsker" står skrevet.
I 1903 mottok han nobelprisen i litteratur. Syv år senere dør han i Paris. Kisten blir fraktet hjem til Norge og han får en verdig begravelse.

Likheter og ulikheter:

Ibsen.

- Trist barndom, faren ble alkoholiker, huset på tvangsauksjon.
- Lite venner i barndommen, likte å spille skuespill som liten.
- Var fattig under studie tiden.
- Gikk på Heltbergs "student fabrikk"
- Skrev for det meste skuespill.
- Gift og fikk unge(r).
- Var ikke politisk engasjert.
Bjørnson.

- Fin barndom, prestesønn, far med mye penger.
- Andre likte å være sammen med han pga. at han var morsom og fant på så mye.
- Fikk penger av faren på starten av studie tiden.
- Gikk på Heltbergs "student fabrikk"
- Skrev for det meste dikt og sanger
- Gift og fikk unge(r).
- Var sterkt politisk engasjert

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst