"Hodejegerne" av Jo Nesbø

Bokanmeldelse av Jo Nesbøs "Hodejegerne". Litt om forfatter, sammendrag av boka (uten og røpe slutten), personbeskrivelser og kilder.
Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2013.03.19

Informasjon om boka

Boka er skrevet av Jo Nesbø i 2008. Den er utgitt av Aschehoug forlag. Boka er på 238 sider.

 

Litt om forfatteren

Jo Nesbø ble født i 1960 i Oslo, og vokste opp i Molde. Han er utdannet siviløkonom og finansanalytiker. I tillegg til å være forfatter er han vokalist i bandet Di Derre. Nesbø har også vært fotballspiller for Molde FK, men skadet seg alvorlig som 19 åring, og kunne ikke spille mer.

 

Hodejegerne er Nesbøs første kriminalroman som ikke har Harry Hole som hovedperson. Det er 8 bøker i serien om Hole, og Nesbø har skrevet 15 bøker til sammen.

 

Et lite sammendrag av Hodejegerne

Hovedpersonen heter Roger Brown og er hodejeger i hodejeger-byrået Alfa i Oslo, og er en av de beste i bransjen. Kona hans heter Diana. De har en rådyr bolig på Voksenkollen. De har ingen barn, selv om det er Dianas største ønske, men Roger er ikke interessert i å få et barn inn i livet sitt. Lønnen i Alfa er ikke bra nok, så derfor er Roger kunsttyv også. Roger har også en elsker som heter Lotte, hun er dansk.

 

En dag introduserer Diana Roger for en nederlender ved navn Clas Greve som akkurat har flyttet til Norge. Diana sier at Clas vil passe perfekt i et GPS-firma fra Horten, som heter Pathifinder. Clas jobbet for et annet GPS-firma i Nederland som heter HOTE, før han kom til Norge. Roger har fått i oppgave og skaffe en direktør til Pathfinder.

 

Under samtalen mellom Clas og Roger kommer det fram at Clas har et bilde til 100-millinoner hjemme hos seg. Det Kalodynske Villsvin av Peter Paul Rubens. Roger har en han samarbeider med, Ove Kjikerud som jobber i vaktselskapet Tripolis. Roger bestemmer seg for å stjele Rubens-maleriet når Greve er i Amsterdam. Kjikerud skrur av alarmen i Greves bolig.

 

Når Brown er i Grevens bolig, kommer en tanke i hodet hans. Når han har fått solgt bilde, blir jo alle økonomiproblemene løst. Da kan Roger gi Diana det barnet hun vil ha. Roger bestemmer seg for å ringe henne der og da. Idet det ringer hører han telefonen hennes ringe fra under senga til Greve. Roger lar den være, legger bilde i bilen og drar hjem.

 

Planen var at Ove skulle kjøre maleriet i Rogers bil til Gøteborg om natta, hvor en person skulle gi penger for det. Roger våkner opp og ser at bilen hans fortsatt er der, han går ned for å sjekke. Inne i bilen ligger Ove, død. Roger får panikk og skyver Ove til side. Idet han setter seg i setet der Ove satt, kjenner han et lite stikk i rompa, i setet er det festet en bitteliten ball med giftig spiss på. Roger kjører av sted, uten å vite hvor han skal. Han vet bare at han skal kvitte seg med liket. Han kjører til en innsjø ute i skogen og kaster liket av Ove i vannet. Idet han tror at Ove er borte for alltid, hopper Ove opp av vannet! Så drar de hjem til Ove. Ove har så vondt at han mener han må på sykehus. Roger vil ikke at sykebilen skal komme. Han er redd for at noe skal skje med bilde han har tatt. Ove tar fram en UZI han har under senga og retter den mot Roger og trekker av. Ove treffer ikke Roger, men Brown har alt rekket og tatt pistolen sin og skutt Ove i selvforsvar.

 

Roger setter seg i bilen og kjører til en hytte utenfor Elverum. Når Roger går mot utedoen, hører han Clas komme. Roger skjønner at han har sporingsmikrosendere i håret sitt, som Roger fikk høre om under samtalen de hadde. Han tenker at Diana må ha gnidd dem ut i håret hans. Brown løper mot bilen, men den er sabotert av Greve. Han må derfor ta den gamle traktoren i låven like ved og komme seg vekk, langt vekk fra Greve og alt.

 

Anmeldelse av boka

Jeg synes boka er veldig bra skrevet. Den har et høyt spennings nivå gjennom hele boka, fordi det ofte dukker opp noe uforventet som endrer alt. Dette likte jeg!

 

Roger Brown

Roger Brown er en mann som er villig til å jobbe hardt for det han vil ha og gjøre alt for at kona skal være hans for evig. Han er også ganske opptatt av sex.

 

Han har solbrun hud, og en muskuløs kropp.

 

Ove Kjikerud

Ove er også veldig opptatt av sex. Han er forelsket i en russisk hore som heter Natasja. Hjemme i boligen sin har han en enorm våpen samling. Det er ikke ett rom i huset der han ikke kan nå et våpen.

 

Han har lite hår på hode, stor mage og ikke særlig opptatt av formen sin.

 

Min anbefaling

Hvis du elsker spenning er dette den rette boka for deg, mener jeg. Den har spenning nesten hele veien.

 

Hvis du er interessert i og lese denne boka kan du få kjøpt den på http://www.bokkilden.no.

 

Kilder

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4775782&rom=MP

http://no.wikipedia.org/wiki/Jo_Nesb%C3%B8

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst