Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tungtvannsaksjonen

Tungtvannsaksjonen

Dette er en oppgave om hvordan motstandsbevegelsen ødela tungtvannsfabrikken på Vemork under 2. verdenskrig.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.02.2013

Tungtvannsaksjonen, også kjent som Vemork-aksjonen, fant sted ved Rjukan i Telemark. Det ble brukt to forsøk på å gjennomføre aksjonen. Først var det Operasjon Grouse, og så Operasjon Gunnerside. Formålet ved aksjonen var å ødelegge Norsk hydros fabrikk på Vemork for å forhindre tysk atomforskning. Idag er det 70-års markering for Tungtvannsaksjonen. (27 februar 1943)

 

Operasjon Grouse

Det første forsøket på å ødelegge fabrikken ble gjort i November 1942. Planen besto av to operasjoner. Operasjon Grouse var den første, og den gikk ut på å slippe lokalkjente norske fallskjermsoldater

som skulle fungere som et fortropp. Etter dem skulle det følge en gruppe engelske ingeniørsoldater i glidefly for å angripe selve fabrikken.

 

Operasjon Gunnerside

Den britiske overkommandoen var klar over at en gruppe folk fra operasjon Grouse hadde overlevd, og besluttet å bygge videre på denne gruppen som ved å sende inn seks nye norske fallskjermsoldater. Disse landet i fallskjerm på Hardangervidda i februar 1943 og slo seg sammen med Grouse. Natt til 28 februar tok ni av dem seg fram til våer, forserte juvet med den islagte elva Måna, og tok seg fram til fabrikken langs jernbanesporet, et område som ikke var minelagt. Mens dekningspartiet holdt vakt, trengte sprengningspartiet inn i tungtvannsanlegget og sprengte tungtvannscellene så dermed 900 kg tungtvann ble ødelagt. De som hadde vært med på sprengningen rømte til Sverige på ski.

 

Det er bare en person som lever av de som var med på Tungtvannsaksjonen. Han heter Joachim Rønneberg og blir 94 år 30. august. Han var lederen for operasjon Gunnerside.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil