Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hvor kommer grisen fra

Hvor kommer grisen fra

Et kåseri om grisen.

Karakter: 5

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.11.2012
Tema
Dyr

Svinekjøtt er veldig godt! Det finnes griseknoker, svinekoteletter, syltelabber og grisehode. Min favoritt er derimot marsipangrisen. Kjælegrisen har en svært god luktesans, og kan gjerne brukes som sporhund. Sporgrisen blir spesielt brukt til å lete etter sprengstoff, våpen, narkotika og mat. Kjælegrisen er også kalt for trøffelgris, fordi den er veldig glad i sopp.

 

Grisen kommer fra butikken. Særlig i byen. I frysedisken finner man svinekoteletter og andre lekkerbisker, eller lekkergriser som det blir kalt. Svinepizza er også en delikatesse i dag. Altså, grisen kommer fra butikken. Her blir den bygd sammen som en eller annen legofigur, pakka inn i plast og lagt i butikkhyllene. Grisen er selfølgelig svindyrt. Er man en heldiggris kan man derimot få grisen billig.

 

På landet, derimot. Her veit de rare, kriste bondeknølene med kjeledress hvor grisen egentlig kommer fra. Dersom du spør en vestlending svarer han enkelt “Grisen er gjeven frå Gud”.

 

Det er ikke alle som spiser gris. Muslimer, ortodokse og jøder spiser ikke gris. Dette er mest sannsynlig av vegetariske grunner, men det religiøse spiller også en liten rolle.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil