Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Unge lovbrytere og straff

Unge lovbrytere og straff

Artikkel om unge lovbrytere. Hvorfor blir ungdommer slik de blir?

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.11.2012


Alle mennesker har det ikke alltid like lett. Noen har hatt dårlig oppvekst og andre god, slik er det bare. Det teller egentlig stort på hvordan en blir i ungdomsalderen.

 

Om en har hatt en god oppvekst og godt forhold til familie og venner, går det som oftest best med dem seinere i livet.

 

Har man hatt dårlig oppvekst og dårlig forhold til familie og venner, går det oftest ikke så bra med dem seinere i livet.

 

Det er ingen garantier, så det kan gå begge veier, om du har hatt god eller dårlig oppvekst.

 

Alle som vokser opp fortjener egentlig et godt forhold til familien. Det er mange som ikke har det så lett heime. Det er derfor det er så viktig at vi forskjellige organisasjoner som jobber med slike saker. Viss man kontakter dem kan dem kan de kanskje hjelpe til med det du sliter med. Om du har på problem i heimen eller fritida. Dem kan faktisk gjøre noe med det, så viss man bærer på noe tungt, trist eller har problemer, så kan man bare kontakte en organisasjon. Det finner som oftest en god løsning på alt. Det er også viktig å kontakte dem, om man vet at andre har det vanskelig. Om man får hjelp med en gang man merker at det er noe galt, kan mange ting unngås:


- Kriminalitet

- Skulking

- Rus

- Dårlig oppvekst

- Foreldra bryr seg ikke om deg

- Påvirket av narkotika

- Foreldra drikker.

 

Dette er mange forskjellige grunner hvorfor det er så viktig at man blir godt oppdratt fra dag en. Når en blir godt oppdratt føler barn og ungdom seg mye tryggere. Det er veldig viktig at barn og ungdom skal føle seg trygge i familien. Viss en blir dårlig oppdratt blir usikker og utrygg på seg selv og vet ikke hva som er rett og gale. Det sier seg jo selv!

 

Det er i tenårene det gjelder på hvordan oppveksten har vert. Det er ofte fra 12 års alderen og opp over det går gale. Det er da du skall tøffe deg litt ekstra for vennegjengen, og være litt kulere enn de andre, og vise hva du våger. Det er ganske dumt å gjøre dumme ting for å bli godtatt, eller være den kuleste i vennegjengen.

 

Det begynner som oftest med ``gjør det, da er du drit kul``. Det er en replikk som ofte blir brukt i slike situasjoner. Det er da du begynner å gjøre ulovlige gjerninger. Det starter som oftest med nasking i butikker, tagging, hærverk og stjeling i garderober. Slik begynner det i en periode. Etter en stund strekker det seg, og blir en vane med å gjøre ulovlige gjerninger og at det ikke betyr noe. Til slutt stjeler du bare mer og mer.

 

Du blir tilslutt merket av vaktmestere og butikkansatte. Vaktmesteren vet at du har stjålet i garderober og gjort hærverk. Butikksjefen vet at du ofte er i butikken og nasker. Vaktmesteren og butikksjefen kontakter foreldre eller foresette, for å gi beskjed om hva som foregår på fritida. Noen foreldre bryr seg og tar en prat med barna, men er det nok?

 

I tillegg har dem kommet inn i feil miljø. Der de har blitt påvirket av rus og narkotika. De har blitt avhenging. De gjør mye dumme ting og lovbrudd, som ikke skulle våre gjort, det gjør de fordi dei må ha stoffet i kroppen sin. Det fører til at de for eksempel bruker vold, i tillegg til at de stjeler som ravner, for dem treng penger til stoffet. Dette som di holder på med er veldig farlig og ulovlig!

 

Var det nok med en prat? “Nei det var det ikke!” Foreldrene kan velge å hjelpe ungdommene med å slutte å gjøre lovbrudd. Eller velger det og ikke hjelpe dem. For at foreldrene skal kunne hjelpe ungdommene, må ungdommen være villig til å samarbeide med foreldra.

 

Det også mulighet for å få hjelp fra bymisjonen og andre organisasjoner!

 

Velger du vekk forslaget til foreldra eller bymisjonen, står du på egne bein og tar egne valg. Om man forsetter å gjøre lovbrudd blir man til slutt tatt hand om av politiet. De ser på saken som alvorlig, da ingenting hjelper!

 

Barn og ungdom under 15 år kan ikke straffes. Det eneste politiet kan gjøre er å ta en prat med ungdommen og foreldrene. Om du har fylt 15 år kan politiet ta deg med på stasjonen og ta en prat. Der kan det holde deg opptil 4 timer. De kan også gi deg samfunnsstraff.

 

Barnevernet samarbeider med politiet for å finne den beste løsningen for barnet eller ungdommen.

 

Den dag du fyller 18 år er du myndig nok, til og sone alle straffes på alle måter.

 

 

Jeg har skrevet en lang begrunnelse hvorfor barn og ungdom blir som det blir. Det stemmer faktisk. Etter mi meining burde foreldrene være mer obs på hvor barna deres er og hva dem gjør på. Da kunne mange av alle det dumme tingene våre unngått:

- Nasking

- Rus

- Narkotika

- Hærverk

- Tagging

- Tigging

- Dårlig forhold til familie.

- Skulking

 

Dette er slike ting så alle bør være obs på når det gjelder barnet og ungdommen deres. Alle foreldre bør passe på at barna vokser opp ett godt og stabilt liv, og at de ikke roter seg opp i feil miljø. Da kan de gå fryktelig gale.

 

Jeg syns at alle som er over 12 år fortjener straff, ikke slik straff som dem som er over 18 år. Det burde våre en mer tilpassende straff, til folk som er under 18 år.

 

Straffen kun for eksempel våre:

- Styrke

- Jogging eller springing

- Gjøre samfunnsstraff

- Rydde

- Plukke boss

- Fikse ting

- Luke i blomsterbed

- Male og holdet ting med vedlikehold.

- Eventuelt betaling, om noe kostbart er ødelagt

 

Disse forslaga syns jeg er en god løsning om man er under 18 år. de syns jeg for da lærer ungdommen å jobbe, for det dem ødelegg eller nasker. Det får seg også en lærepenge, at det ikke er lurt å gjøre det igjen. Det er lurt å bli straffes som ungdom, da blir det mindre sannsynlighet at dem blir kriminelle og roter seg bort i feil miljø da dem blir eldre!

 

Folk som er narkomaner, og ønsker komme seg ut av problemet, burde selle blader og tjene seg penger, til starten på ett nytt og bedre liv.

 

Jeg syns at alle som vokser opp bør være med på en hobby, fritidsklubb eller sport. Da bruker dem mer tid på det og mindre tid på lovbrudd. Det er 100 gonger bedre å være i ett sportsmiljø/hobbymiljø enn narko og rus miljø!

 

Vil forskere, politi og barnevernet finne ei god løysing på lovbrudd, kriminalitet og straff i framtida? Eller vil det bli mer kriminalitet og lovbrudd? Det er det nok ingen som veit den dag i dag, hva som skje i framtida. Vi får håpe på at foreldrene følger barnet eller ungdommen godt i fremtida, da kan slike ting unngås!


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil