Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En lettere måte å unngå sine konsekvenser

En lettere måte å unngå sine konsekvenser

Dødsstraff kan være en billig straff.

Sjanger
Leserinnlegg
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.11.2012

37 av 50 stater praktiserer dødsstraff i Amerika. Er dette riktig? Burde ikke alle få en sjanse nr 2? Er det som utsagnet “an eye for an eye” de vil ha det i Amerika? Selv mener jeg at synspunkter på dødsstraff er vanskelig, og det tror jeg nok ikke jeg er alene om. Noen er for, noen er mot, og noen er rett og slett begge deler. Jeg er imot.

 

17. juli 1868. En folkefest i Norge, det var en henrettelse på tur. Olaves Andersson var beskyldt for rovmord mot sin egen hustru og skulle med dette henrettes med øks foran befolkningen. Dette skjedde da utenfor Skedsmo Kirke i Skedsmo. Mødre holdt oppe barna sine så de skulle se henrettelsen bedre og med egne øyne så de kunne lære.

 

Nå er det ikke lov med dødsstraff i Norge lenger, men for en stund tilbake var det en del av Norges befolkning som var med på dette. Nemlig 1 av 4 nordmenn var for dødsstraff! Mannen som gikk ut i media med dette var en av FrPs stortingsrepresentant Ulf Erik Knudsen, og han ville få dette lovlig igjen når det gjaldt barnemord.

 

Hva er det befolkningen i Norge som er for, tenker på? Selvfølgelig skal jeg ikke kritisere de valgene og synene de har, men vil vi la morderne slippe unna så lett?

 

Se på Utøya-saken. Anders Behring Breivik, et navn vi helst ikke vil nevne, en mann vi helst vil glemme, en tragedie som mange vil huske. Mange har kommet med utsagn som “ det er i slike saker dødsstraff burde være lovlig i Norge!”

 

Er det virkelig slik vi burde straffe han? Etter alt han har gjort mot ungdommer, voksne, og ikke minst Norge? La han slippe unna så lett? Han vil ha det mye verre om han sitter i fengsel i 21 år som er høyeste straff i Norge, for så å møte andre “fengselsfugler” som ikke kan fordra mannen. Til og med B-gjengen har kommet og sagt ut i mediene at om de får tak i han vil de torturere han. “Fengselsfugler” er “fengselsfugler” men når man lar drap gå utover barn og ungdom, da har man gått over streken ifølge “fengselsfuglene.”

 

Ikke nok med at han må sitte i et fengsel hvor ingen liker han, men når han da kommer ut igjen i den frie natur og til befolkningen, er det ingen som vil ha han her. Han vil bli sett på med forakt og alle vil stå imot han.

 

Er ikke dette mye verre enn dødsstraff? Jeg mener i hvert fall det. Så la nå dødsstraff forbli ulovlig i Norge og la 37 stater i Amerika bli til 0.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil