Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Litterært særemne - "Hodejegerne" og "Flaggermusmannen"

Litterært særemne - "Hodejegerne" og "Flaggermusmannen"

Sammenligning av "Hodejegerne" og "Flaggermusmannen" av Jo Næsbø.

Litterært særemne skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Særemne
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.11.2012


Innholdsfortegnelse:

Introduksjon og Jo Nesbø

Flaggermusmannen og Hodejegerne

Personskildring

Sammenlikning og konklusjon

Kilder

 

 

Introduksjon:

I dette særemnet skal jeg ta for meg bøkene Hodejegerne (2008) og Flaggermusmannen (1997) av Jo Nesbø. Bøkene er skrevet med 11 års mellomrom og jeg vil prøve å se bøkene i lys av dette.

 

Problemstillingen min er, hvordan klarer forfatteren å skildre personer og miljøet rundt dem og hvordan gjenspeiler forfatteren seg i hovedpersonene i de to romanene?

 

<bilde>
Jo Nesbø:

Jo Nesbø ble født den 29. mars 1960 i Oslo. Selv om han ble født i Oslo, er han oppvokst i Molde. Selv om han er forfatter, er han utdannet siviløkonom og han har jobbet aksjemegler og journalist. I tillegg til alt dette var han vokalist i gruppa Di Derre. I sine yngre år var han fast bestemt å bli fotballspiller for Tottenham Hotspur FC. Som tenåring debuterte han for Molde FK. Dette førte til at han skulket skolen for å satse på fotballkarrieren. En stund senere røk korsbåndene i begge knærne, og det førte til at han ble tvunget til å avslutte karrieren sin. Da Nesbø tok militærtjenesten sin brukte han all tid han hadde til å ta opp fag han hadde skulket fra videregående.


 

Etter jobbing på dagtid og spilling med

bandet på kvelden hadde han fått nok og tok

seg permisjon i seks måneder og fløy ned til

Australia. I løpet av flyturen klekket Nesbø ut

plottet til en roman; Flaggermusmannen.

Da han kom hjem igjen hadde han et helt

bokmanus med seg i kofferten.

 

Flaggermusmannen

Jo Nesbø skriver om politimannen Harry Hole som har reist ned til Sydney for å delta i en etterforskning av drapet på en norsk kvinne. I løpet av boka møter han halliker, horer, pushere, klovner og transer. Saken er svært komplisert og han har bare svake spor å gå etter.

 

På veien støter han på en aborigin ved navn Andrew. Han forteller om rasisme mellom australierne og aboriginene. Selv om det er meningen at de skal være likestilte, hører man Andrew fortelle at det ikke er lett å være aborigin i Australia. På 90-tallet fikk Australia innført en lov som skal gi Aboriginer tilbake land som ble tatt fra dem under koloniseringen, men denne loven er veldig korrupt. Staten kommer ikke til å ta fra en australsk bonde jorda si uten videre. Aboriginene og undertrykkelsen deres er et viktig tema i boken.

 

Hodejegerne

Handlingen i Hodejegerne foregår rundt Roger Brown. Roger jobber som hodejeger, en som rekrutterer folk til større firmaer, men i tillegg arbeider han som kunsttyv for å finansiere det store forbruket til ham og sin kone Diana. Roger treffer Clas Greve i et kunstgalleri og mener at han er perfekt til en ledig stilling. Da han finner ut at Clas har et verdifullt maleri, finner han ut at han vil ha tak i det. Når han tar seg inn i leiligheten til Clas for å stjele maleriet, finner han mobiltelefonen til Diana og det er her mysteriet starter. Hodejegerne er Nesbøs første kriminalroman uten Harry Hole i hovedrollen.

 

Personskildring:

 

Hodejegerne

Roger Brown: Roger er hovedpersonen i romanen og er hodejeger i rekrutteringsfirmaet Alfa. Han blir sett på som den beste hodejegeren i bransjen. Roger bor sammen med kona si Diana i et av Oslos mest eksklusive strøk. 

 

Glas Greve: Clas er ifra Nederland og blir headhuntet til jobben som toppleder i GPS-firmaet Pathfinder av Roger. Clas eier et maleri i hundremillioner-klassen som Roger har veldig lyst til å få fingrene i. Etter som romanen utvikler seg, blir Clas og Roger fiender og han prøver å drepe Roger. Clas har vært flere år i den nederlandske spesialstyrken TRACK.

 

Diana: Hun er Roger Browns kone. Hun tok abort en gang fordi Roger klarte å overtale henne til det. Hun hadde en affære med Rogers fiende, Clas Greve.

 

Flaggermusmannen

Harry Hole: Harry er en norsk politibetjent i Sydney. Han har hatt store problemer med alkohol tidligere som har ført til en kollegas død. Dette plager ham inne i seg.

 

Andrew Kenningston: Harry Holes partner under etterforskningen av drapet på Inger Holter. Han kjenner mange i underverdenen som gjør at vi får et innblikk i Sydneys lavere nivåer. Andrew er aborigin og forteller gjerne om rasisme i landet hans.

 

Sammenlikning:

Harry er ikke så lik Roger Brown. Man kan heller si at han er det stikk motsatte. Harry er en både respektfull og ydmyk politibetjent, mens Roger er en mer arrogant og overfladisk person. Slik er det for de fleste hodejegere i bransjen. Roger bruker mye løgn for å komme seg videre i hverdagen. Han har for eksempel ikke fortalt kona si, Diana, at han er kunsttyv. Han har heller sagt at alle pengene hans kom fra arv. Han får problemer med å betale alle regningene sine og dette fører til at han er nær å bli avslørt.

 

Det finnes flere likheter mellom romanene Hodejegerne og Flaggermusmannen. For det første blir begge romanene klassifisert som krimromaner.

 

Jo Nesbø er god til å beskrive omgivelsene og personer, både realistisk og litt humoristisk.

 

”Kom inn,” lød en buldrende røst innenfra. En stor, bred mann med en mage egnet til å imponere stod ved vinduet, bak et skrivebord i eik. Under en tynnslitt hårmanke stakk grå, buskete øyenbryn frem, men det smilte i rynkene rundt øynene”

 -Flaggermusmannen s. 13

 

Han trekker flere ganger paralleller mellom hendelser i livet sitt. I og med at han oppholdt seg i Sydney da han skrev Flaggermusmannen, kan han skrive realistisk ved at han opplevde mye av det samme selv. Eksempler kan være de snuskete gatene og hotellene fulle av prostituerte og halliker.

 

Siden handlingen i Hodejegerne er lagt mer enn 10 år senere enn handlingen i Flaggermusmannen er miljøet litt forskjellig. Siden Hodejegerne tar plass i Norge, mens Flaggermusmannen tar sted i Australia er det selvsagt at vi kommer til å få se noen forskjeller. I Hodejegerne bor Roger Brown i et fint hus til flerfoldige millioner, mens Harry Hole bor på et nedslitt hotell i Sydney. I nabolaget til Roger kjenner alle hverandre, mens i Sydney, med nesten like stor befolkning som hele Norge, blir Harry bare kjent med noen få personer.

 

Man kan gjenkjenne forfatteren i både Roger Brown og Harry Hole ved at begge karakterene har få venner, likevel behandles de med lojalitet og respekt. Begge karakterene elsker hevn. Alle disse tingene passer sammen med Jo Nesbø. Noe spesielt med forholdet mellom Harry Hole og Jo Nesbø er at begge er veldig filosoferende typer og de liker å filosofere over kjærlighet, livets mysterier og samfunnet generelt, gjerne uten å komme opp med noe svar.

 

Konklusjon:

Som sagt er Jo Nesbø veldig flink til å skildre miljø og personer uten å få det til å virke klisjeaktig. Han klarer å beskrive ting i tiden de er skrevet og vi ser at Hodejegerne blir mye mer moderne enn Flaggermusmannen ved skrivemåten hans.

 

Som jeg har nevnt kan man se klare likheter mellom hovedpersonene og forfatteren og man kan se hvordan han gjenspeiler seg selv i dem. Selv om han har litt vondt for å innrømme det selv, forteller flere av dem han kjenner om likhetene mellom dem. De er likere enn han liker å tro selv.

 

 

Kilder:

Hodejegerne av Jo Nesbø

Flaggermusmannen av Jo Nesbø

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838544

http://no.wikipedia.org/wiki/Jo_Nesbø


http://no.wikipedia.org/wiki/Hodejegerne_(roman)

http://no.wikipedia.org/wiki/Flaggermusmannen_(bok)

http://www.daria.no/skole/?tekst=13473

http://norskblogg-herman.blogspot.com/2011/01/tema-og-budskap.html

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil