Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Steinaldermennesket

Steinaldermennesket

Kort temaoppgave om steinalderen :)

Karakter: 6 (8. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.11.2012
Tema
Historie


Problemstilling:

Hvordan levde steinaldermenneskene?

 

Innhold:

- Innledning

- Levesett

- Kultur

- Redskaper

- Jakt

- Dyr

 

Innledning

Jeg skal skrive om steinaldermenneskene, om hvordan de levde, hvordan de jaktet, samlet mat og lagde våpen.

 

Jeg skal også skrive om hvordan de brukte redskapene de laget, og hvilke redskap som ble brukt til bestemte formål. Så vil jeg skrive litt om kulturen deres. Det finnes ulike funn som gjør at det blir lettere å forestille seg livet til disse huleboerne. Eksempel på slike funn kan være en elfenbensskulptur av et kvinnehode på ca 5 cm, eller et musikkinstrument av kragebenet til en mammut.

 

Religionen deres og ritualer de hadde tar jeg også med.

 

Levesett

Livet til steinaldermenneskene var kortere enn livet til nåtidens mennesker.


 

Derfor ble de voksne fortere, og måtte tidlig begynne å hjelpe til i leiren. Men før det hadde småbarna mye tid til leking, og fant lekene sine i naturen. Oppgavene til de større var matsanking, jakting, matlaging, laging og reparering av redskaper og klær, og passing av småbarna. Hvis de hadde tid til overs kunne de sysle med dekorasjoner eller fortellinger og sanger.

 

De som levde ved elvebredden eller sjøer og hav hadde enda en oppgave, nemlig å bygge båter. De var praktiske til å komme seg over store avstander, og til fisking. De var også nyttige når menneskene flyttet, noe de gjorde ca hvert halvår for å ha det mer komfortabelt med vær og temperatur.

 

<bilde>

 

Det var imidlertid ikke så mange som levde til de ble store nok til å bidra med noe. Barnedødligheten var stor, og mange sykdommer vi anser som ufarlige i dag var dødlige på den tiden. Mange kvinner døde også av fødslene, de fikk sin første når de var mellom fjorten og tjue år. De som jaktet kunne få sår og skrammer som førte til betennelse, og de kunne bli alvorlig syke.

 

<bilde>

 

Kultur

Steinaldermenneskene brukte musikk i hverdagen og til spesielle anledninger. Det er funnet funn av kragebenet på en mammut med maling på bestemte steder som antakeligvis ble brukt som tromme. Det er også funnet fløyter.

 

De trodde på naturguder, og ofret jaktbytte, klær, redskaper og pyntegjenstander for å bringe lykke. Religionen var, som alle naturfolks, preget av magi og ritualer for å påvirke naturen. Det er antatt at hellerisningene ble brukt for å gi makt over dyrene de jaktet på, og en spesiell kvinnefigur uthugd i stein ble brukt for å symbolisere jordens fruktbarhet.

 

<bilde>

 

Menneskene i steinalderen kunne kunsten å lage utskjæringer, og det er funnet mange figurer av stein fra steinalderen. Vanlige utskjæringer var for eksempel et kvinnehode, de mange versjonene av Moder Jord eller et dyr.

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Redskaper

Som navnet tilsier, var redskapene i steinalderen laget av stein. Fordi flint både ga skarpe kanter og ikke gikk i stykker, var det den stenen man brukte. Tre og bein bruktes også, og med blader og gress kunne man flette kurver. Steinredskapene som ble brukt på den tiden var blant annet øks, kniv, pilspiss, spydspiss og syl. Av bein lagde de både nåler, fiskekroker og musikkinstrumenter.

 

<bilde>

Å lage redskaper av flint var vanskelig, og man måtte øve lenge for å få til gode resultater. Når redskapet var ferdig fikk det ofte et håndtak av tre eller bein.

 

<bilde>

 

Jakt

Jakt var den viktigste matkilden, og derfor var det viktig å ha de riktige redskapene og taktikken. De kunne bruke både spyd, slynge, pil og bue og en spydkaster(en slags slynge de brukte til å kaste spyd). Mammutjakt forekom, men det enkleste var vanlige planteetere som kjempehjort, reinsdyr eller bison. For å fange små dyr satte de opp snarer.

 

Byttet kunne bli konservert og lagret eller grillet på et bål i leiren samme kveld. (Bålet kunne være laget med flint og svovelkis eller trepinner gnikket mot hverandre, avhengig av tidsperioden).

 


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil