Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Lekser

Lekser

Kåseri om det du bruker halve natta på å gjøre.

Skrevet i 10. klasse.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.11.2012


Når du endelig har komet hjem fra skolens store slavedrivelse, må du jobbe enda mer for ikke å få en anmerkning som kan gjøre at du ikke kan få en jobb som voksen. Lekser begynner å ta over fritida til alle elever som går på skole. Når du endelig er ferdig med leksene, er du nødt til å legge deg så du kan komme utvilt til en ny slave dag.

 

Kvar dag vi kommer heim frå den kjedelige skolen må vi gjøre «morosame» oppgaver som får hodet vårt til og verke. Vi er kjempeheldige som får lov til å bruke tre kvart av dagen vår på og gjøre disse oppgavene som kallast lekser. Viss du hadde fått 10 kroner for og jobbe en time med lekser ville du vert en millionær som voksen.

 

Alt det pratet om hobbyer er noe som plager alle. Hvis du skal rekke en time med hobby om dagen må du skrive raskt og dårlige svar som gjør at du må gjøre leksene på nytt. Hvis du ikke gjør leksene får du en ny anmerkning som tvinger deg til å ta med et brev hjem for feil oppførsel. Da får du velge mellom nedsatt karakter eller ingen hobby. Da velger du selvsagt nedsatt karakter som du angrer at du tok når du er voksen. Hvis du skal dra på en hobby og gjøre lekser får du dårlige karakterer fordi du ikke kommer utvilt på skolen eller slaveleiren som den også kalles.


 

Det er alltid en dag du gleder deg til hver eneste uke: fredag. Fredag er dagen du ikke trenger å sitte halve natta for og gjøre dritten slavedriverne beordrer deg til og gjøre. Det er noen ganger fredagen sluker helgen din og gir deg mer arbeid. Hvis vi nekter er det den samme gamle anmerkningen vi presser fram. Hvis lærerne hadde hvert beordret til og arbeide i helga hadde de sakt opp. Eller så hadde de gått til streik. De kan slippe unna med alt!

 

«Lekser stammer fra det latinske ordet «torturus leksus» som betyr at barn må få et arbeid. Lærerne vil ikke nevne hva lekser egentlig betyr så de kaller det bra for læringen din. Foreldre mener også at torturen har holdt på for lenge. Lærerne vil ikke at leksene skal forsvinne fordi vanskelige og store lekser gir et lønnspålegg, så lærerne bestikker forskere med en halv årslønn for og si at lekser har en positiv effekt.»

 

Alle timene på skolen sitter du og venter på at klokka skal slå. Du ber til gud om han kan være barmhjertelig nok til og få tida til og gå raskere. Du vil bare at slaveriskolen snart kan stenge så du kan gjøre leksene for neste slavedag. Du finner den raskeste veien hjem, går inn dåra, inn på rommet og slår opp boka og leser. Hva skal egentlig lekser være godt for? Det bare stjeler fritida di.

 

Arbeidet slavedriverne gir oss er rett og slett bare kopiert fra læreboka så det er ikke et arbeid slavedriverne lager for oss. Etter at de har sittet og arbeidet i 5 minutter for å lage et arbeid som vi bruker flere timer på, sitter de og ler av oppgavene vi har svart på og så sender meldinger om dumheten vår til kompisene på «Facebook». Lekser er i dette århundre omtalt som barnearbeid.

 

Jeg trodde at Abraham Lincoln hadde stoppet slaveri i verden, likevel er det fire typer slaveri som fortsatt herjer i verden: huslaveri, sexslaveri, barnesoldater og lekser. Abraham glemte å forby den største slaveridelen som nesten alle barn har opplevd. Han glemte å utelukke den verste av delene altså lekser.

 

Du tror vel ikke at lekser er så farlige som de er, du bryr deg sikkert ikke bare leksene blir gjort. Lekser er et plagiat som preger folkets selvtillit for å håpe at arbeidet ble gjort bra nok. Sannheten om lekser er at lærerne liker og pine andre med deres grusomme våpen. Grunnen til at elever blir til lærere er fordi de liker å gi andre et arbeid som de tjener på. Lærere tjener penger på og pine og stjele fritiden til uskyldige unge barn.

 

En av grunnene til lekser er at små demoner i ”utdanningsdirektoratet” hypnotiserer unge uskyldige barn til å bli medlemmer av den største ”sekten” i verden. Medlemmene av denne ”sekten” tjener penger til livets opphold ved å ødelegge alt barna har kjært og ved og prøve å få barna til og ble medlemmer av den største sekten i verden som heter utdanning.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil