Kristin Lavrandsdatter

Kort om filmen. Handlingsreferat og litt personkarakteristikk.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.01.28
Tema
Filmer

Handlingsreferat:

Filmen vi så var fra gammel norsk historie. Nærmere bestemt noen tiår før pesten kom til lands.

Da Kristin var liten ble hennes lillesøster truffet av en stor tømmerstokk. Foreldrene fryktet for livet hennes og ville prøve alle mulige hjelpemidler. De tok kontakt med en ”trollkvinne” som var utstøtt fra samfunnet. Hun kunne konstatere at beina hennes var ødelagte, men at hun ellers bare trengte hvile for å bli frisk. Kristin snakket mye med denne trollkvinnen. Hun fortalte Kristin om Erlend Nikolaisen - hans tjeneste ”i kongens klær” og hans flotte utseende.

Kristin er nå blitt voksen, og ansees av sine foreldre som gifteklar. Kristins foreldre hadde som skikken var, funnet mannen for henne. For første gang i hennes liv får hun møte ham, Simon. Naboen og barndomsvennen, Arne blir skuffet og fortvilet. Den dagen Arne skal reise blir Kristin forsøkt voldtatt, men hun greier å stikke av. Voldtektsmannen lar da temperamentet flyte fritt og dreper Arne.

Simon og Kristins foreldre synes Kristin hadde hatt godt av ett år i kloster og sender henne til Oslo.

I Oslo møter hun Erlend Nikolaisen. Hun føler ekte kjærlighet overfor ham og lover ham troskap. Simon finner snart ut av dette, og Kristins foreldre blir snart underrettet. Ingen av dem liker det og gjør alt for å hindre det. De forteller henne om Erlends fortid, og foreldrene nekter henne og gifte seg med ham, Hun trosser deres vilje og etter en stund gifter de seg…
Kristin hadde gjort et valg – Erlend framfor foreldrene sine.

Personkarakteristikk av Kristin og Erlend:

En personkarakteristikk synes jeg er vanskelig og skrive ettersom jeg bare har sett en film om personen uten noen annen form for bredere bekjentskap med henne. Men inntrykket jeg sitter igjen med etter filmen, er at Kristin er en livfull, god og snill jente, men litt variabel i sine meninger og synspunkter. Hennes handlinger er tydelig styrt av kjærlighet og hat. Hun kunne for eksempel skifte fra og ikke si imot foreldrene da Arne ville det, til å si imot og trosse foreldrenes vilje da kjærligheten og Erlend tvang henne til det.

Erlend som ble så godt omtalt av trollkvinnen for hans nydelige øyne og utseende, kom fra en god familie. Han hadde derfor forutsetninger for å bli en god og vel dannet ung mann. Jeg innbiller meg at hans sosiale bakgrunn var årsaken til hans tjeneste hos kongen. Det gav ham hvertfall høy status.
Men jeg oppfattet ham, som en selvopptatt villstyring.
Dette var noe av grunnen til Kristins foreldre bekymring overfor deres datter og hennes planer. Han hadde kone og to barn samtidig som han lovet Kristin troskap. Noe som på denne tiden var uvanlig og kjennetegnet en dårlig mann.

Tema:

Kristin Lavrandsdatter var en ganske vanskelig film å forstå synes jeg, men at den handlet om kjærlighet og hat var veldig tydelig. Kampen mellom det onde og det gode.

Vi fikk se en film der Kristin og Erlends store kjærlighet for hverandre var hovedhandlingen i filmen. Filmen ga oss også et innblikk om hvordan ekteskap var annerledes i gamle dager. Ekteskapet uten kjærlighet, der kona bare var til for å tilfredsstille mannens behov og lyster. Ei kone som bare sto på kjøkkenet og stelte mat og ryddet, var vanlig. Dette var også i en tid der skilsmisse brakte skam over navnet.

Foreldrene hadde så mye mer de skulle sagt. Tvangsekteskap hvor foreldrene fant brud eller brudgom, ble vist ved at Kristin en dag møtte brudgommen foreldrene hadde plukket ut til henne. Ham følte hun absolutt ikke kjærlighet for. Den store kjærligheten dukket opp, og personen hun ville leve resten av livet sammen med, fant hun. Erlend het han og var ikke foreldrenes utvalgte. Kristin ble derfor forsøkt nektet av sine foreldre, men greide å stå i mot dem. Kjærligheten styrte henne, og fikk henne til å gjøre ting hun ellers aldri ville ha gjort. Hun valgte Erlend og kjærligheten fremfor foreldrene. Filmen viser også hvor hardt og vanskelig det var for barna å trosse foreldrenes på den tida, på grunn av den tidens syn på at barn skulle underordne seg sine foreldre.

Jeg hadde absolutt et inntrykk av at Kristin som barn var glad i sine foreldre. I voksen alder ble det også viktig for Kristin å følge sine følelser. Nå var det kjærligheten til Erlend som vant. Det ble umulig for Kristin å følge andres råd og regler. Bruddet med foreldre ble resultatet.

”Bi-personen” Simon, fikk jeg lite inntrykk av, men han er med på å understreke temaet – hat og kjærlighet. Det var kanskje ikke så rart at han viste sitt raseri og hat overfor Erlend. Han stakk jo av med hans kone.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst