Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Mannen

Mannen

Et eventyr om en ensom mann på jakt etter noen å være sammen med.

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Eventyr
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.05.2012
Tema
Eventyr

Det var en gang en mann som bodde i et lite hus langt inne i skogen. Mannen var en dag ute for å hogge ved siden det begynte å bli høst. Mens mannen sto og hogde ved hørte han lyder rundt seg oppe i trærne, det var lyden av en ugle som satte der og sang oppe på ei grein.

 

Mannen hadde lyst på noen som kunne holde han med selskap, siden han var så ensom der langt inne i skogen. Så mannen bestemte seg for å fange ugla. Mannen prøvde flere ganger å fange ugla men greide det ikke, plutselig så han tyttebær som lå i lyngen. Mannen tenkte – Det kan jeg lage tyttebærsyltetøy av og smøre på en loffskive å prøve å mate ugla for så å fange den. Det gjorde mannen og fikk fanget ugla i et bur.

 

Senere den dagen da han gikk hjem over måtte han en elg, som gikk rundt og vimset. Mannen begynte å snakke med elgen siden mannen trodde det var et menneske og ble lei seg da det ikke svarte, så han gikk videre med ugla i buret i den ene hånda, sekk med øks og andre redskaper i på ryggen og i den andre hånda hadde han en pistol til å forsvare seg med vis det skulle skje noe der ute i skogen en mørk kveld der vinden blåser og trærne hyler.

 

Da mannen kommer hjem til den rød lille hytta si innerst i skogen ser han at døra er brutt opp, mannen tenner så et stearinlys og går inn i hytta si. Da mannen kommer inn i hytta si ser han at kjellerlemmen er brutt opp. Mannen tenker -hva om noen har tatt alt gullet jeg har der nede. Han hiver seg på sprang bort til kjellerlemmen og hopper ned. Da han kommer ned stigen hører han merkelige lyder som: uff, au, stønning og pesing. Mannen tenker kjapt dette må jo være et menneske som ligger der og har vondt et sted. Han følger den svake lyden helt til han finner en høy blondine med rosa kjole, høyhælte sko og 500grams store silikon pupper.

 

Mannen klør seg på hode å spør –Hva gjør du her, i min kjeller? Damen svarer jeg var full og gikk meg vill i skogen og ende opp her. Mannen spør – hvorfor har du brutt deg inn i min kjeller? Damen svarer – Det var kaldt oppe så jeg ville sjekke om det var varmere her nede og da jeg kom ned snublet jeg og vrikket ankelen. Mannen – Kom så skal jeg hjelpe deg opp så skal jeg fyre i peisen og lage litt god mat til oss :-) Damen svarte – Tusen takk det hadde vært koselig, Jeg heter Ine forresten. – Det var et fint navn svarte mannen. Ine – Hva er inne i det buret der? Mannen – Det er en ugle jeg fanget i stad, er den ikke fin? Ine – nei, den er praktfull. Mannen -Tusen takk :-) Mannen lagde fiskeboller i hvit saus til middag. Mannen og Ine koste seg med maten og det som ble til overs ga de til ugla. Til dessert lagde serverte mannen vaniljeis med hjemmelaget varmt tyttebærsylte på. Da de skulle legge seg ville Ine ha het, våt og lidenskapelig sex, men mannen var litt skeptisk til det tilbudet, så han sa – vi kan ha den en annen dag akkurat nå orker jeg ikke, har vært ute og hogd ved i hele dag, sorry.

 

Dagene kom og gikk Ine bodde fortsatt hos mannen og trivdes med det en dag kom mannen hjem med ugla, hjemmelaget tyttebærsyltetøy, en boks med stearin og en ring gjemt i lomma. Mannen – Ine kom hit litt det er noe jeg må spørre deg om. Ine – Ja, hva er det mannen min? Mannen – Vil du gifte deg med meg? Ine – Ja, det vil jeg gjerne. Så levde Mannen og Ine lykkelig alle sine dager til døden skilte dem.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil