Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hva er det som feiler jenter?

Hva er det som feiler jenter?

Kåseri om jenter og alle de rare tingene vi gjør - med en klype humor.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.05.2012


Jenter. Bekymrede skapninger, som til tider har hjerne som en peanøtt. Det skal alltid være så vanskelig å få dem til å forstå hva som menes – biler, gåter, skolerelaterte ting, ja – alt. Jeg snakker da selvfølgelig mest om blondiner - og fjortiser, ikke minst! Jenter med hår som snø og med et ansikt man får lyst til å røre, bare for å se hvor langt inn fingeren går. Dag ut og dag inn står flere tusen, ja, millioner, jenter foran speilet. Hvorfor? Jo, fordi de vil se pene ut. Å bruke den usle lønna de har, på tonnevis med ansiktsmaling, fordi de ikke vil vise sitt sanne jeg..

 

KICK SOME ASS

Har du først fått ei jente på nakken, DA sliter du. Jeg kan med hånden på hjertet si at du kan forvente deg et par lange måneder med utfrysing, stygge blikk og meldinger. Gjerne inngår det litt baksnakking og latterliggjøring også. Og verst er nok de kattelignende jentedyrene som skal klype og klore alt de ser – eller slå med håndflaten som det kvinnfolket de er. Det finnes vel ingen likhetstrekk når det kommer til krangling blant jenter og gutter – jenter krangler, og det varer et halvt århundre, mens gutter kjefter på hverandre, og etter å ha blunket en gang er de venner igjen.


 

Det er ingen tvil om at jentene er de som regjerer på facebook. Utallige bilder av halvnakne jenter med puppene presset opp under haka, og gjerne i bare truse også, sendes rundt på vår kjære “o’ store internett.” Framtidsplanene er glemt for lengst. Det som gjelder nå er å få flest mulig “likes” på bildene – og mest viktig er det at de i adams drakt godkjenner dem. Selv om apekattene kun bruker et par sekunder av livet sitt, betyr det mye for jenta som viser alt for en enkelt “like” – og en god dose oppmerksomhet, så klart. Hvorfor ikke bare skrive “Åh, her er jeg! Gi meg oppmerksomhet!!!”  med en gang? Det er jo dette budskapet som kommer fram.

 

I tillegg man jo skrive under bildet at det er veldig stygt, selv om man egentlig var ganske så fornøyd med det. Spar meg! Det er ikke så farlig som alle tror å være fornøyd med et simpelt bilde av seg selv!

 

Man kan jo umulig ta opp temaet jenter uten å komme med noen innslag om utseende og sminke. Tusenvis av kroner i året brukes på produkter som de klisjer på i trynet for å se bra ut. Men blir det egentlig noe bedre? Ja, noen synes kanskje det, mens andre mener at om det var meningen man skulle se ut som en porselensdukke med hvit kropp og kraftig farget ansikt – et skille som Antarktis og sjokoladepudding, rettere sagt, så hadde man vært født på denne måten. Må man virkelig prøve foundation i alle regnbuens farger før man finner en som er tilnærmet lik den naturlige? Bare for å understreke en ting, så mener jeg ikke at gulrotfarge er den riktige fargen. Uansett hvordan man snur og vender på det, så blir det feil.

 

En ting mange irriterer seg over, er når disse frøknene skal legge det stakkars kameraet ned i bhen for å ta et bilde. Seriøst, jenter: dere trenger ikke vise muggene på hvert eneste bilde. Skjønnhet regnes ikke i meloner – det regnes i personlighet – og naturlighet.

 

GUTTA-BOYS

Blant hanndyret er det vanskelig oppføre seg normalt – skriket om oppmerksomhet vokser (som om det ikke er stort nok fra før av). Det er nok dette som skaper mange av de lettkledde frøknene som tripper rundt – de må jo selvfølgelig gjøre det de tror disse evigkåte vesenene vil ha. Belive it or not, gutta er faktisk ikke så ille som den lille nøtta, som hos enkelte jenter kalles hjerne, skal ha det til.

 

Helt ærlig burde alle jenter bli skuespillere. De er så flinke til å fake ting. Enten det gjelder alkohol – hvor de selvfølgelig blir helt ubrukelige etter en liten boks cider, eller det å late som de liker noen, når de innerst inne misliker skapningen sterkt. Det er dette jeg mener er helt spesielt med jentene – det kan se ut som de er bestevenninner, men innerst inne har de lyst til å kvele hverandre. Helt sant! Hadde dette vært tilfelle, at alle jenter hadde vært skuespillere, hadde de lett fått utdelt flere priser enn John Lennon, Brad Pitt og Lady Gaga til sammen. Ingen tvil.

 

~*~

 

Skulle jeg ha skrevet ned alt som feiler jentene, hadde jeg nok blitt sittende helt til jorda går under. Derfor må jeg ramse opp de siste tingene, for og i det hele tatt klare å skape en noenlunde grei avslutning. Sære ting med jenter:

- 1#: De har teselskap på do – kan uten problemer være innestengt på et lite rom med et toalett og et speil i flere timer.

- 2#: I situasjoner hvor gutter er så forbanna at de ligner mer på et lemen enn et menneske, begynner jentene å gråte. Årsaken er usikker, men noe tyder på at aggresjon hos kvinnfolk bringer fram dårlige vaner fra barndommen – med mindre noe er alvorlig galt med dem.

- 3#: Uansett hvor mange millioner plagg de har i skapet sitt, måå de ha noe nytt. Dessuten er det aldri noe som er brukelig. Tonnevis med klær, men ingenting å ha på seg... Rare greier.

 

Etter å ha lest disse spesielle ordene, som skal forestille et kåseri, skjønner du sikkert at å sette en merkelapp på hva som feiler Eva, er en umulig oppgave – det er så mye!


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil