Astrid Lindgren

Kort liten presentasjon av forfatteren.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2002.01.27

Astrid Anne Emillia Ericsson ble født den 14. November i 1907. Hun ble født på gården Nës, like ved Vimmerby i Småland.
Hun var det andre barnet til Samuel August Ericsson og hans kone Hanna. Barndommen til Astrid var trygg og kjærlighetesfull.
Astrids utdannet seg som sekretær, fikk jobb på et kontor, giftet seg og fikk to barn. Datteren Karin og sønnen Lars. Hun giftet seg med Sture Lindgren våren 193. Astrid hadde egentlig ikke noen stor forfatterdrøm. Men på 1930- tallet skrev hun to fortellinger for magasinet: ”Landsbygdens jul” og hver kveld fortalte hun eventyr for barne sine. Det var slik Pippi Langstrømpe ble til. Datteren ba henne fortelle om Pippi Langstrømpe. Karin, datteren fant på navnet akkurat da, og Astrid begynte å fortelle. Siden det var et rart navn så ble det også en rar jente.

Etter noen år så fant hun ut at hun ville skrive ned historien om Pippi og sende den inn til et forlag.
Men som hun hadde ventet, så fikk hun manuskriptet i retur. Mens hun ventet hadde hun allerede rukket å skrive enda en bok. For nå hadde hun merket hvor gøy det var å skrive.
Hun skrev boken ”Britt letter sitt hjerte”, en ungpikebok. Den sendte hun inn til en barnebok konkurranse. Der vant fikk hun andre premie. Dette skjedde i 1944.
Allerede året etter, altså i 1945 så hadde forlaget en ny konkurranse om beste barnebok. Astrid sendte inn en ny versjon av ”Pippi Langstrømpe”, og vant første premie.

Astrid ble etter hvert mester innen flere ulike sjangere.
f.eks.: ”Mester detektiv Blomkvist” som gav Astrid en delt førsteplass i en konkurranse om beste detektiv bok for barn.
Det kom også fortellinger fra livet på landet. Den første var ”Alle vi barna i Bakkebygrenda”
Astrid Lindgren er en lysende forfatter for barn, også for voksne.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst