Dyrepoliti i Norge?

En artikkel om at vi i Norge også bør få dyrepoliti.

Karakter: 5+

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2012.03.19
Tema
JusDyr

Vi hører hele året om katter, hunder og andre dyr som blir mishandlet, slått eller dumpet og satt igjen for å dø. Det er flere og flere som aldri burde ha dyr. Nesten alle de frivillige dyrevernsorganisasjonene har sprengt kapasitet hele året. Også dyrevernet som er kjent for de aller fleste. Det er verst om sommeren og andre ferietider når folk reiser bort, og kanskje dumper dyret fordi de ikke kan ta det med eller ikke har noen til å passe det. Personer som har dyr må ta ansvar! Et dyr er et levende vesen som også har følelser, og det betyr ikke at man kan behandle et dyr som en ting. Vi trenger dyrepoliti for å håndheve lovverket.

 

Norge fikk sin dyrevernlov i 1974. Siden da har engasjementet for dyrenes velferd. I Norge er veterinærmyndighetene en del av mattilsynet.

 

Flere politiske partier sier ja ti dyrepoliti

Fremskrittspartiet vurderer å opprette et dyrepoliti. De vedtok det på landsmøtet våren 2010. Miljøpartiet De grønne har også gått inn for å få dyepoliti i Norge. De har samlet inn underskrifter som de har levert til justisminister Knut Storberget (Ap). Noen mener også at å få dyrepoliti vil være en dyr løsning. På nettet har nesten 35.000 skrevet under for å få dyrepoliti i Norge, og facebook-gruppen ”Ja til dyrepoliti i Norge” Har nesten 77.000 medlemmer.

 

Pelsdyrnæringen

Vi har sett mange videoer av rev og mink med store sår, avgnagde bein og haler, og alle videoene er markert geografisk fra hele 40 anlegg rundt om i Norge. Det har skapt kraftige reaksjoner. Venstre mener at Norge bør legge ned pelsdyrnæringen. Akkurat som Sverige, Danmark, Sveits og Østerrike for å nevne noen. Venstre mener at Norge bør følge etter. Arbeiderpartiet vil legge ned pelsdyrnæringen dersom det ikke blir gjort noe for å ordne opp i vanskjøtselen av dyrene. SV vil stanse videre pelsdyroppdrett i Norge og heller bruke statlige penger på omstilling i næringen. Foreløpig er det bare Venstre og Sv som går inn for å legge ned næringen.Vi bør ha dyrepoliti for å ordne opp og føre tilsyn med pelsdyrnæringen.

 

Mattilsynet er ikke bra nok

Mattilsynet er statens tilsyn for planter, fisk og næringsmidler. De fører tilsyn på et bredt spekter av fagområder. I 2009 gjennomførte de over 60.000 tilsyn. Rundt 10.000 av dem var innenfor området dyrevelferd. Mange mener at mattilsynet ikke bruker mulighetene som dyrevelferdsloven gir godt nok. Dyrehold blir bare inspisert etter tips, og det blir ikke alltid sjekket da heller. Mattilsynet setter ikke tilstrekkelige resurser til dyrevernarbeidet. Også i slakteriene er det gang på gang blitt avdekket lovbrudd som Mattilsynet burde ha forebygget gjennom inspeksjoner, vedtak og forskrifter. Mange krever at vi får et dyrepoliti.

 

Hvem skal dyrepolitiet bestå av?

Dyrepolitiet bør bestå av veterinærer, jurister og dyrevelferdsspesialister, og de burde ha egne inspektører for å kunne rykke fort ut og hjelpe dyr i nød. De bør også kunne inspisere på eget initiativ, og kartlegge brudd på dyrevelferdsloven i forskjellige typer virksomheter. Dyrepolitiet bør også kunne gripe inn i overfor dyreeiere, og med ressurser til å ta seg av et bredt spekter av oppgaver knyttet til dyrehelse- og velferd.

 

Dyrepoliti i andre land

I England og USA har de dyrepoliti. De har ikke dyrepoliti i alle stater i USA, men redder og tar hånd om mange tusen dyr i året. Nylig opprettet også Sverige et dyrepoliti i Stockholm. Så hvorfor kan ikke Norge også få et? Det går serier på Animal planet om dyrepolitiet og jobben deres mot all dyremishandlingen som foregår. I USA for eksempel er det mye strengere straffer for mishandling av dyr enn i Norge.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst